Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Då har du okritiskt köpt krakens version. Kan du bevisa att Henrietta inte såg Anders ta två steg bakåt. sikta och skjuta hennes hund i ögat? Nej, det kan du inte.
Detta är ett klassiskt sätt att argumentera som ofta används av politiker, varför jag misstänker att du är aktiv i ngt ungdomsförbund. Du saknar den mognad som man bör kunna förknippa med en heltidspolitiker. Du kritiserar dem som inte tycker som du för att hysa förakt och fördomar mot polisen. Ja, men om nu polisen har gjort fel? Ska vi inte få ifrågsätta det? Är detta Gestapo-Tyskland eller vad? Gäller inte yttrandefriheten längre?
Helt fel! Händelserapporten talar väl så mkt mot Anders. För övrigt: hur kan du bevisa att målsäganden missat merparten av händelseförloppet? Du som är så noga med bevis...
Händelserapporten (vilken ej är det samma som ett vittnesmål) styrker målsägandens berättelse. Sedan tillämpar du negativ bevisföring. Att ngt inte talar emot ngn är inget bevis för att vederbörande är oskyldig.
Du har sagt mkt dumt i denna tråd men detta var nog ändå rekord. Varifrån har du fått idén att hundförare skulle ha "väldigt stor vana och kunskap om hundar". Så här är det: det räcker med två års tjänstgöring som polis och att man är hjälpligt läs- och skrivkunnig för att komma ifråga som hundförare. Ingen som helst vana av hundar eller hundkunskap krävs! Ja, man måste vara ostraffad och simkunnig också men det är ju ett grundkrav för att bli polis. Sedan kan vilken idiot som helst bli hundförare. Vilket skulle bevisas iom detta fall...
Varför menar du att de skulle ha backat med låg gånghastighet? Om Anders verkligen ville backa så hade han gjort det fort som fan och Brutus hade stolt stått kvar och försvarat sitt revir. Så fungerar hundar förstår du, lille vän. När inkräktarna avlägsnats så hade inte Brutus brytt sig.
Gud vad jag blir trött på alla er googlare som bara söker på wikipedia och annat och inte har en susning om hur det verkliga livet ser ut. För h-e, vakna upp! Jag förstår att du är här i negativa avsikter men dessvärre har du hittills inte kunnat prestera ett enda trovärdigt argument för ditt ställningstagande. Hur vore det att försöka en annan tråd?
Men hallegosingen... Blir mamma stolt över dig nu när du har läst på om oinskränkt hundägaransvar? Här är vi inte speciellt imponerade.
1) Kan jag bevisa att Henrietta inte såg det? Nej givetvis inte. På samma sätt som du inte kan bevisa att så skett.
2) Det är så det juridiska systemet fungerar i samtliga demokratier.
Jag är varken politiker eller ungdom. På vilket sätt anser du att jag argumenterar omoget? För att jag förhåller mig sakligt och erkänner att jag inte vet vad som hänt?
Jag vet inte vad som hänt, det vet inte du heller.
Du hävdar att hundföraren begått ett brott, då är det upp till dig att bevisa(eller ja åklagare då egentligen men åklagarna anser ju att den bevisningen inte finns) att ett brott begåtts.
Så istället för att göra ett vettigt motargument så tar du till påhopp och kallar mig omogen.
Och som om inte det är nog så drar du till med och kallar det Gestapo-metoder när vi begär bevis och sakliga argument.
Ska vi kritisera polis eller för den del vilken myndighet eller myndighetsutövare när fel begåtts?
Ja självklart, det anser jag inte bara att vi bör göra utan att det är en samhällsplikt.
Man måste ju ändå ha sakliga argument och bevis för att bevisa att fel begåtts.
Kritisera för all del polisen och även enskilda poliser, men det skall ju ske sakligt och inte på det sätt som du "kritiserar" hundföraren i fråga.
3) Händelserapporten talar i min åsikt inte mot hundföraren. Åklagare och utredare delar den uppfattningen.
Min och din uppfattning håller jag dock som väldigt mycket mindre relevant än vad professionella utredare med tillgång till all information har för uppfattning.
Kan jag bevisa att hundägaren missar det mesta av händelseförloppet?
Hundägaren hävdar ju själv att hon sov och blev väckt av ljudet av bråkande hundar.
Även om hon vaknade omedelbart då polishunden och Brutus möttes och direkt begav sig till fönstret så innebär ju det att hon missat större delen av händelseförloppet.
4) Negativ bevisföring? Det är ju det du gör. Jag hävdar inte att jag vet vad som hänt, det är du som hävdar att hundföraren är skyldig till ett brott.
Då är det upp till dig(åklagare då egentligen) att bevisa den skulden. Tills dess att så sker så är ju inte hundföraren att betrakta som skyldig till ett brott.
Du kan inte bevisa brott, jag varken kan eller vill bevisa oskuld. Det är där vi är. Utredare och åklagare anser att ett brott ej kan styrkas. Då kan inte heller åtal ske.
Jag anser att utredare och åklagare är i betydligt bättre sits att bedöma om brott kan styrkas eller ej.
Är du utbildad jurist eller utredare med sådan yrkeserfarenhet så du besitter den kompetensen så du är bättre på de bedömningarna än vad utredarna och åklagare är?
Efter dina kommentarer om fallet så finner jag det extremt osannolikt att du har någon juridisk utbildning alls.
5) Där bevisar du hur lite du kan om hundförare, efter 2år som polis kan du komma ifråga som hundförare. Först måste du då utbildas och utbilda din hund. Och sedan genomgå prov både teoretiska och praktiska med den hund.
Du verkar tro att du efter 2 år som polis bara kan be om att bli hundförare oavsett kunskap och hundvana och så får du en hund.
5) Hur backar man med ett hot framför sig samtidigt som man måste kontrollera/skydda sin egen hund. Jo långsamt och ordnat. Springer du eller vänder ryggen till så triggar du ju alla jakt och angreppsinstinkter en hund har.
Full kontroll och översikt på det eventuella hotet gäller alltid oavsett om hotet är ett djur eller en människa. Det innebär att du backar med kroppen riktad mot hotet. Går man baklänges går det långsamt.
6) Inte en susning om hur det ser ut i verkliga livet? Påstår du att jag har fel. Sker inte tusentals skador i hundslagsmål varje år? Sker det inte tämligen ofta också med kopplade hundar och bägge ägare närvarande?
Jo det gör det. Och i det här fallet var dessutom ena hundägaren ej närvarande.
7) Oj, försök till härskarteknik? Istället för ett motargument så insinuerar du än en gång att jag skulle vara omogen.
Faktum är ju att om hundägaren tagit sitt ansvar och tagit in hunden eller åtminstone haft den kopplad i trädgården när hon bestämde sig för att gå och lägga sig och sova och lämna hunden helt utan uppsyn så hade det här inte hänt.