2015-03-03, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Polismannen
Min rekommendation är att kanske sälja Africa oil?
Jag förstår fullt varför du köpte aktien, dagens oljepris har skapat stora affärsmöjligheter i oljeföretag. Men varför inte ta den säkra vägen ut och investera i något stort som till exempel Exxon?

Exxon - Med sin storlek, tillgångar och ledning - är bättre rustat än de flesta oljeföretag för en långvarig nedgång i oljepriserna. När oljepriserna sedan om något år börjar gå upp så är chansen stor att du börjar tjäna pengar.

Mvh

Sämsta tipset i mänsklighetens historia? Exxon måste vara det sämsta oljebolaget att köpa eftersom det inte av någon outgrundlig anledning inte har gått ner speciellt mycket efter prisraset. Till och med buy-and-hold-forever-and-evereverer-gubben Buffet har sålt rubbet av skiten eftersom den är så uppenbart uppåt väggarna jävla felprissatt av marknaden nu.

http://www.reuters.com/article/2015/03/02/us-berkshire-buffet-exxon-mobil-idUSKBN0LY1U220150302

Oljebolag? JA!

Exxon? NEJ!
Citera
2015-03-03, 16:02
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Sämsta tipset i mänsklighetens historia? Exxon måste vara det sämsta oljebolaget att köpa eftersom det inte av någon outgrundlig anledning inte har gått ner speciellt mycket efter prisraset. Till och med buy-and-hold-forever-and-evereverer-gubben Buffet har sålt rubbet av skiten eftersom den är så uppenbart uppåt väggarna jävla felprissatt av marknaden nu.

http://www.reuters.com/article/2015/03/02/us-berkshire-buffet-exxon-mobil-idUSKBN0LY1U220150302

Oljebolag? JA!

Exxon? NEJ!

Nja, håller inte med dig. Analysen är riktig att det är de största oljebolagen som har störst möjlighet att tjäna på volatiliteten. Med deras stora tillgångar och diversifiering genom produktionskedjan, kommer de att lätt att kunna vända oljeprisfallet till deras fördel genom uppköp av mindre bolag. Jag investerar inte själv i oljebolag, men skulle jag det vore Exxon absolut ett alternativ i tider som dessa.

Citat:
He said Exxon Mobil remains a "wonderful company" even though "its current earning power has been diminished significantly from what it was a year ago, as is true with all oil companies."
Citera
2015-03-05, 16:18
Medlem
Danro80s avatar
Jag blev hänvisad till denna tråden. (FB) Ser över mina investeringar och vill ha lite råd. så ställer samma fråga här.

Har under flera år investerat i aktier med ett mycket lyckat resultat, tack vare att jag gick in på låga nivåer 2008, och ligger nu relativt likvid bortsett från ett par mindre poster i ett par förhoppningsbolag.

Jag börjar dock inse att detta kommer inte hålla i längden, och jag vill helst slippa lägga ner en massa tid på att följa investeringar i diverse aktier.

Så här ser min plan ut.

25% Index:
Nordnet Superfonden
DNB Global indeks

25% Ränta/Obligation:
SPP Obligationsfond

25% Råvara:
Guld (Digital form? Digital Bullionvault?)

25% Likvid:
Marginalen

Synpunkter?
Citera
2015-03-08, 10:02
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Min portfölj för tillfället:

Berkshire Hathaway (Class B) - 28%, behöver man säga mer än att Buffet & Co sköter sina affärer galant?
General Electric - 27%, köpte aktien helt baserat på TA men det är trots allt ett konglomerat av världsklass.
American Express - 20%, billigaste amerikanska banken för tillfället med ett P/E kring 15 medan konkurrenterna Visa och Mastercard båda kostar dubbelt så mycket.

Likvid: 25%, har alltid en del likvid i portföljen för att hedga vid behov.
Citera
2015-03-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Min portfölj för tillfället:

Berkshire Hathaway (Class B) - 28%, behöver man säga mer än att Buffet & Co sköter sina affärer galant?
General Electric - 27%, köpte aktien helt baserat på TA men det är trots allt ett konglomerat av världsklass.
American Express - 20%, billigaste amerikanska banken för tillfället med ett P/E kring 15 medan konkurrenterna Visa och Mastercard båda kostar dubbelt så mycket.

Likvid: 25%, har alltid en del likvid i portföljen för att hedga vid behov.

Varför väljer du att lägga hela portföljen i USA? Spekulerar du i ytterligare dollarförstärkning?
Citera
2015-03-08, 10:47
Medlem
Bara Glads avatar
Är American Express verkligen en bank?
Citera
2015-03-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somenhast
Jag tror att man ska satsa på bevakningsföretag med anledning av en allt osäkrare värld

Tror du verkligen det?
Förra året jobbade jag på Securitas som väktare och under min tid där fick jag bilden av att konkurrensen mellan olika säkerhetsbolag ökat vilket snarare lett till tappade eller oförändrade marknadsandelar.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2015/02/05/securitas-ser-oforandrad-marknad-spanienfrankrike-2015-vd.html

Värt att notera är att detta främst rör sig om Europa där Securitas främst är verksamma. Man kan ju ställa sig frågan om en större "säkerhets-marknad" kommer utvecklas i tredje världen. Dock tror jag inte att detta kommer ske inom en snar framtid utan jag tror att u-länderna måste komma en bit längre i sin utveckling innan en märkbar sådan marknad kan utvecklas där.
Citera
2015-03-08, 15:55
Medlem
Tankar om denna portfölj? Sparhorisont 10 år.

AMF Aktiefond 13,5%
LF Global Index 23%
Avanza Zero 23%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 13,5%
SPP Aktiefond USA 13,5%
SWEDBANK Robur Indexfond Asien 13,5%
Citera
2015-03-08, 16:41
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Varför väljer du att lägga hela portföljen i USA? Spekulerar du i ytterligare dollarförstärkning?

Aktierna på DJIA är mer stabila och mindre volatila därav väljer jag dessa. Jag är relativt högt belånad, vilket gör att jag inte gärna utsätter mig för stor volalitet. Dock har jag givetvis tjänat en del på dollarn! Huruvida den fortsätter upp eller ekylerar neråt vågar jag inte svara på men vid nedgång börjar jag hedga dollarn.

Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Är American Express verkligen en bank?

Jepp, det räknas som en bank har jag för mig.
Citera
2015-03-08, 23:33
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Aktierna på DJIA är mer stabila och mindre volatila därav väljer jag dessa. Jag är relativt högt belånad, vilket gör att jag inte gärna utsätter mig för stor volalitet. Dock har jag givetvis tjänat en del på dollarn! Huruvida den fortsätter upp eller ekylerar neråt vågar jag inte svara på men vid nedgång börjar jag hedga dollarn.

Jepp, det räknas som en bank har jag för mig.

"...har jag för mig." Om du investerar i Amex så borde du väl veta att det inte är en bank. De erbjuder tjänster och produkter som kreditkort, resecheckar m,m.
Citera
2015-03-09, 07:37
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
"...har jag för mig." Om du investerar i Amex så borde du väl veta att det inte är en bank. De erbjuder tjänster och produkter som kreditkort, resecheckar m,m.

Jag är medveten om dessa tjänster men American Express har också sparkonton och liknande, därav har jag för mig att de klassas som en bank.
Citera
2015-03-09, 09:47
Medlem
Peromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Jag blev hänvisad till denna tråden. (FB) Ser över mina investeringar och vill ha lite råd. så ställer samma fråga här.

Har under flera år investerat i aktier med ett mycket lyckat resultat, tack vare att jag gick in på låga nivåer 2008, och ligger nu relativt likvid bortsett från ett par mindre poster i ett par förhoppningsbolag.

Jag börjar dock inse att detta kommer inte hålla i längden, och jag vill helst slippa lägga ner en massa tid på att följa investeringar i diverse aktier.

Så här ser min plan ut.

25% Index:
Nordnet Superfonden
DNB Global indeks

25% Ränta/Obligation:
SPP Obligationsfond

25% Råvara:
Guld (Digital form? Digital Bullionvault?)

25% Likvid:
Marginalen

Synpunkter?

Ser bra ut, men varför vill du investera i råvaror? Du har redan ett utmärkt lågrisk alternativ i obligationsfonden. Beroende på ditt tidsperspektiv så kan du hoppa obligationsfonden och köra in pengarna i någon högrisk fond.

Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Tankar om denna portfölj? Sparhorisont 10 år.

AMF Aktiefond 13,5%
LF Global Index 23%
Avanza Zero 23%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 13,5%
SPP Aktiefond USA 13,5%
SWEDBANK Robur Indexfond Asien 13,5%

Vilken menar du här?

Du har en del överlappning, Spiltan inv. och AZ följer bäda OMX, välj 1 av dem.
LF Global Index är till 60% viktat mot USA, så om du har både den och SPP aktiefond USA i portföljen får du en lite för stark USA viktning. Jag skulle enbart valt LF Global Index för riskspridning.

Annars ser det ut som en fin fond portfölj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in