2015-02-28, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somenhast
Företag som tillverkar övervaknings kameror, kan ni några sådana?

Axis, men tyvärr har den raketen redan gått.
Citera
2015-03-01, 09:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Africa oil läste jag någonstans att det kommer gå bättre i framtiden pga nya oljefärg... Jag tror att man ska satsa på bevakningsföretag med anledning av en allt osäkrare värld. Samt snabbmat. Det kommer öka
Kfc öppnar nästa år i Stockholm sen kommer dominos. Företag som tillverkar övervaknings kameror, kan ni några sådana?
Världen har väl normalt blivit säkrare?

Vi kanske inte ser våldet som en naturlig del av vardagen här dock.
Citera
2015-03-01, 10:50
Medlem
Citat:
Africa oil läste jag någonstans att det kommer gå bättre i framtiden pga nya oljefärg... Jag tror att man ska satsa på bevakningsföretag med anledning av en allt osäkrare värld. Samt snabbmat. Det kommer öka
Kfc öppnar nästa år i Stockholm sen kommer dominos. Företag som tillverkar övervaknings kameror, kan ni några sådana?

Mindmancer tillverkar smarta övervakningskameror. Jag har ingen position i bolaget men värderingen är lockande i dagsläget. Dock är handeln i princip obefintlig i aktien.
Citera
2015-03-01, 17:55
Medlem
Polismannens avatar
Citat:
Ge några exempel på vad jag borde ha i portföljen då?

Min rekommendation är att kanske sälja Africa oil?
Jag förstår fullt varför du köpte aktien, dagens oljepris har skapat stora affärsmöjligheter i oljeföretag. Men varför inte ta den säkra vägen ut och investera i något stort som till exempel Exxon?

Exxon - Med sin storlek, tillgångar och ledning - är bättre rustat än de flesta oljeföretag för en långvarig nedgång i oljepriserna. När oljepriserna sedan om något år börjar gå upp så är chansen stor att du börjar tjäna pengar.

Mvh
Citera
2015-03-01, 23:50
Medlem
Månadsspar, 2000 kr.
Vad tycks?

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 20 %

AVANZA ZERO - 20 %

Länsförsäkringar Fastighetsfond - 10 %

Länsförsäkringar USA Index - 10 %

Spiltan Aktiefond Sverige - 10 %

Didner & Gerge Aktiefond - 5 %

Länsförsäkringar Global Index - 10 %

Swedbank Robur Mix Indexfond Sverige - 5 %

Swedbank Robur Indexfond Asien - 10 %
Citera
2015-03-02, 00:38
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spAix
Månadsspar, 2000 kr.
Vad tycks?

AVANZA ZERO - 20 %

Du har valt fyra fonder som är väldigt lika. Jag hade valt en eller två av dem, först och främst Avanza Zero och därefter möjligtvis Didner & Gerge Aktiefond. Du är dubbelexponerad mot USA genom Länsförsäkringar Global Index, det kanske är medvetet. Jag hade istället valt en indexfond för Europa, exempelvis SPP Aktiefond Europa. Således, med utgångspunkt från din portfölj, hade det blivit:

AVANZA ZERO - 20 %
Länsförsäkringar USA Index - 20 %
SPP Aktiefond Europa - 20 %
Citera
2015-03-02, 00:40
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spAix
Månadsspar, 2000 kr.
Vad tycks?

AVANZA ZERO - 20 %

Är det en portfölj? I min värld ska huvudelen av placeringarna bestå av aktieinnehav.
Citera
2015-03-02, 10:47
Medlem
Oljas avatar
Kommentar på min portfölj hade varit tacksamt!

Catella
Ncc
Railcare
Bahnhof
B&B Tools

Varje innehav är ungefär 15% av portföljens värde.

Likvid 25%
Citera
2015-03-02, 11:27
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olja
Kommentar på min portfölj hade varit tacksamt!

Catella
Ncc
Railcare
Bahnhof
B&B Tools

Varje innehav är ungefär 15% av portföljens värde.

Likvid 25%

Sitter själv på Bahnhof, hoppas du köpte nu i dippen Personligen tycker jag det känns lite läskigt, lägg in 2 fonder för lite stabilitet enligt mig.
Citera
2015-03-02, 12:01
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Är det en portfölj? I min värld ska huvudelen av placeringarna bestå av aktieinnehav.
Nu tänker jag vara ful eftersom jag tycker att det är en så tröttsam kommentar och påpeka att hela hans innehav består av aktier ..
Citera
2015-03-02, 20:10
Medlem
Hej alla. Kul att få ta del av andras portföljer. Onekligen kul med lite andra åsikter.

Har nu för avsikt att investera i 1-2st nya företag, och skulle gärna vilja höra lite kommentarer eller få ta del av diverse synpunkter. Antingen om ni pratar av erfarenhet eller i ren spekulation. De företag som jag tittat lite extra på är följande:

NEXT Biometrics
Karolinska Development
Cellavision
Optifreeze

Vad tycker ni, vilken hade ni själva lagt till i er portfölj? Stort tack på förhand.
Citera
2015-03-02, 21:33
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osextra
Hej alla. Kul att få ta del av andras portföljer. Onekligen kul med lite andra åsikter.

Har nu för avsikt att investera i 1-2st nya företag, och skulle gärna vilja höra lite kommentarer eller få ta del av diverse synpunkter. Antingen om ni pratar av erfarenhet eller i ren spekulation. De företag som jag tittat lite extra på är följande:

NEXT Biometrics
Karolinska Development
Cellavision
Optifreeze

Vad tycker ni, vilken hade ni själva lagt till i er portfölj? Stort tack på förhand.

NEXT Biometrics Nej, undvik. Alldeles för stor risk, när marknaden sätter sig inom snar framtid, och riskaptiten i rask takt sjunker, kommer bolag likt detta att rasa mest.
Karolinska Development Detta bolag har bara bjudit på många besvikelser senaste året och jag har inte sett att det börjat vända riktigt än.
Cellavision Kan för lite om detta bolag.
Optifreeze Nej, undvik. Alldeles för stor risk, när marknaden sätter sig inom snar framtid, och riskaptiten i rask takt sjunker, kommer bolag likt detta att rasa mest.

Gör dig själv en stor, stor tjänst och lägg dina pengar på företag som har funnits ett tag på börsen och som har uppvisat en stabil förmåga att göra vinster. Jag håller med om att det inte är alls lika roligt, men i det långa loppet är det roligare att ha pengar i stora bolag än att förlora dem i skitbolag.

Mina favoriter på de nordiska börserna just nu är:
Investor
Meda
Novo Nordisk
Telenor
Indutrade
Kone
D. Carnegie & Co
Novozymes
Gunnebo
Intrum Justitia
Citera