2015-02-28, 00:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontaan
Tja FB. Återigen vänder jag mig åt eran expertis för att förhoppningsvis kunna lösa mitt problem. Jag håller på och bygger en ny dator och det är bara mitt andra bygge så jag är fortfarande lite osäker angående vissa saker.
På den datorn jag sitter på nu kör jag Windows 7 men jag har slarvat bort skivan. Finns det nåt sätt att föra över operativsystemet till nya datorn utan skiva (jag har heller ingen cd/dvd läsare på nya datorn).

Har tänkt att använda samma hårddisk som i gammla datorn. Så jag undrar om man kan låta operativsystemet ligga kvar på hårddisken. Eller om man kan flytta över det till en extern hårddisk. Har nämligen i slutändan tänkt att lägga hela operativet på en SSD. Och jag har ingen aning om hur jag ska göra. Har försökt att googla, men jag hittar ingen relevant information. Skulle uppskatta hjälp.
Känns dumt att lägga runt 1000 spänn på ett nytt Operativsystem om man redan lagt 21k på resten av datorn

Tack på förhand/ Pontaan

Har du OEM-licens så blir det att skaffa nytt skulle jag tro. Annars kan du testa här

http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery
Citera
2015-02-28, 00:47
Medlem
Pontaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Har du OEM-licens så blir det att skaffa nytt skulle jag tro. Annars kan du testa här

http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Hmm, det verkar som jag får skaffa ett nytt. Tack i alla fall!
Citera
2015-03-05, 10:01
Medlem
qwertas avatar
Behöver ett råd: Köpte en beg bärbar dator men var dum
nog att uppdatera OS när jag börja använda den :-)
låter ju inte så smart men gjort är ju gjort.

Hur löser jag aktiveringen av Win 7 Pro lättast?
Nu är ju uppdateringarna redan på.

Kan mkt väl köpa en nyckel om man kan hitta billiga
beg men hur vet man att man får till rätt version?
Vill helst inte installera om Win 7

Funkar loader i detta läget och vad gör den?
Vilken skall man då använda?

Någon annan bra ide?

Tack på förhand.
Citera
2015-03-05, 11:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Jag lärde mig precis att man kan ladda ner windows gratis ifrån microsofts hemsida, förutsatt att man har en licensnyckel som ska anges under installationen. Jag har också köpt två SSDn och har tillräckligt för en mindre SSD.

Jag funderar på att köpa en mindre SSD och kopiera över filerna ifrån flashminnet (usb-pinne) som skapades av iso filen med windows och göra en installationsmedia av den lille SSDn. Fungerar det, förutsatt att man väljer den enheten vid bios när man väljer vilken enhet man ska boota från eller måste det till mera?

Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Av den enkla anledningen att det är en setup jag skulle vilja ha.

Det du först bör göra är att kontrollera vilka typer av enheter (diskar etc.) som Windows installationen kan startas ifrån... Därefter är frågan löst!
Citera
2015-03-05, 16:44
Medlem
Fråga angående Windows 8.1 ominstallering

Min kompis måste ominstallera Windows 8.1 och jag funderar då om det funkar att ominstallera med min skiva?
Citera
2015-03-05, 16:44
Medlem
+ fungerar det att ominstallera windows 8 med en windows 8.1 skiva?
Citera
2015-03-05, 17:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Windows 8 med en uppgradering till 8.1 via Store bör inte vara några problem.
Citera
2015-03-06, 13:55
Medlem
Esteems avatar
Tråd sammanfogad.

/Moderator
Citera
2015-03-07, 17:52
Medlem
Hittar inte SSD när jag ska installera windows 8

Hej!
Jag har stött på ett problem när jag håller på att installera Windows 8.1 på datorn.
Idag gjorde jag en total systemåterställning på datorn men något blev fel med det så jag var tvungen att installera om Windows 8.1. Till en början gick det bra men sen när jag skulle välja vart jag vill installera Windows så får jag inte upp min SSD. Någon som vet hur man fixar problemet?

Har en Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM, ett MSI B85M-E45, Socket-1150 moderkort och en Intel Core i7-4770 Processor.

Ställ frågor om ni inte förstår eller vill att jag ska vara mer tydlig på någon punkt
Snabba svar uppskattas
Citera
2015-03-07, 17:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du kontrollerat att AHCI är tillslagen på moderkorts BIOS för den SATA-kontroller som disken är ansluten till?
Citera
2015-03-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du kontrollerat att AHCI är tillslagen på moderkorts BIOS för den SATA-kontroller som disken är ansluten till?

Är inte så insatt i datorer så kan du förklara hur man gör?
Citera
2015-03-07, 18:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willexx1997
Är inte så insatt i datorer så kan du förklara hur man gör?

Har du en manual över datorn/moderkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in