2015-03-06, 13:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
Jag tror att vissa är missnöjda med att det inte blev videogranskning, men jag köper att det inte var möjligt enligt reglerna.

Ok, då är ju du klar över det i alla fall. Det tål dock att påpekas för dem som uppenbarligen inte fattar det.

Citat:
Jag stör mig på att han blåste för tidigt. Det är som du skriver att beslut sker i stundens ingivelse, och jag menar att Lyth inte har någon känsla eller spelförståelse för att göra de besluten. Hade han spelförståelse skulle han inte blåsa i en sån där situation där det ofta blir mål: han borde ha väntat tills han fick bättre sikt. Hans motiv verkar ha varit att undvika bråk framför målvakten, men mot bakgrund av spelets syfte - att göra mål - var det en felaktig avvägning.

Ja, fast det vore ju märkligt om det inte blir fel ibland. Det finns ju många exempel på där domaren står så till att det upplevs att målvakten har blockerat pucken, fast det inte är så. Oftast stannar ju då alla spelare upp, men ibland fullföljer någon och pucken går in. Man vet ju inte om målvakten helt slappnade av på grund av signalen och hade kunnat rädda om signalen inte kommit. Det är det som är anledningen till att avblåst är avblåst oavsett om det var rätt att blåsa av eller ej. Spelarna måste kunna lita på att det är domarens signal som gäller.

Jag tycker sedan inte att det är så stort problem om domaren väljer att ta mer hänsyn till försvarande lag än till anfallande lag i dessa situationer.

Citat:
Vet du om det är möjligt för domaren att ändra beslut? T.ex. att han ändrar beslutet att stoppa spelet och istället godkänner målet.

Det är inte möjligt. Det är därför regeln, om att videogranskning inte får göras, finns.
Citera
2015-03-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9yrs
Det näst mest grisigaste laget i HA är ju Björklöven och det syntes verkligen i den matchen. Inget av dom två lagen vinner några medaljer i fair play.

Inbilla dig det du om du mår bättre av det.

Vårt lag gnäller inte på varenda domslut.
Att Löven spelar så mot BIK är endast ert eget fel.
Det är det enda lag som får den behandlingen.
Och uppenbarligen fungerar det rätt så bra.

Karlskoga ÄR ett riktigt skitlag som bara gnäller och gnäller.
Inte lätt när man får smaka på sin egen medicin

Självgodheten och enögdheten är total bland BIK:s supportrar.
Ni har ju gjort er ett namn att spela fult och att då börja beskylla andra för fult spel är fegt.
Det är bara att ni inser att inga andra gillar er

Sedan ska ni ju vara glada att de inte blev fler mål.
Domarnivån är ju sjukt låg , vi blev rånade på poäng av fittLyth.
Dessutom så hade ni sån jävla tur med domsluten att det är löjligt.
Citera
2015-03-06, 17:21
Moderator
sm910difs avatar
http://www.expressen.se/kvp/sport/aklagare-valjer-att-granska-liljas-overfall/
Citat:
Chefsåklagare Ola Sjöstrand vid Malmö åklagarkammare har beslutat att granska Jakob Liljas slag i nacken på Röglespelaren Jens Olsson.
– Jag har inte sett filmen men tittat på bilder och beslutat att inleda ett ärende, säger Ola Sjöstrand till Kvällsposten.
Nu är jag inte jurist, men jag ser inte hur det här inte kan falla inom ramen för social adekvans. Crosscheckingar är, inte minst historiskt, en etablerad om än regelförbjuden del av sporten och även om tacklingen är ful tycker jag den knappast är värre än andra händelser som återkommer några gånger per säsong årligen. Uppsåtet hos Lilja, om man ska leka lite djävulens advokat, tycker jag dessutom framstår som att träffa ryggen, inte nackslutet, vilket torde vara relevant för bedömningen om det ska anses socialadekvant.

Edit: När man ser reprisen nu igen ser jag att det sker en bit bort från spelet iofs, då är det ju klart värre. Får väl sätta sig och söka på lite gamla domar för att se vartåt praxis lutar.
Senast redigerad av sm910dif 2015-03-06 kl. 17:34.
Citera
2015-03-06, 18:01
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten

Ni har ju gjort er ett namn att spela fult och att då börja beskylla andra för fult spel är fegt.

Du ÄR ju ett troll.
Citera
2015-03-06, 18:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Du ÄR ju ett troll.

Snarare förblindad utan förmåga till självrannsakan.
Citera
2015-03-06, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten

Jaha.. Igår var jag västeråsare och malmöit och idag boforsare. Är det det enda sättet ni kan diskutera?

Har inte sagt emot att Karlskrona är seriens grisigaste lag men du ska ha klart för dig att ditt Björklöven inte är långt ifrån. Folk i Norrland verkar ha svårt med självinsikt dock.
Citera
2015-03-06, 19:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Har inte sagt emot att Karlskrona är seriens grisigaste lag men du ska ha klart för dig att ditt Björklöven inte är långt ifrån. Folk i Norrland verkar ha svårt med självinsikt dock.

Inte Karlskrona vad?

Norrland bör du hålla dig från att dra över en kam, tack. Sörlänningar brukar ha lite svårt att hantera geografi.
Citera
2015-03-06, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte Karlskrona vad?

Norrland bör du hålla dig från att dra över en kam, tack. Sörlänningar brukar ha lite svårt att hantera geografi.
Tror de flesta förstod att det blev ett krona istället för skoga. Sånt händer ju numera sen Bofors fick nytt namn.

Luleå, Skellefteå, Björklöven, Modo och Timråfans är kända för att leva i en egen bubbla. Kiruna är bögarnas huvudstad numera och Brynäsarna brukar glömma sina fornstora dar. Är inte det större delen av Norrlands hockeylag på högre nivå?
Citera
2015-03-06, 20:50
Medlem
Citat:
Jaha.. Igår var jag västeråsare och malmöit och idag boforsare. Är det det enda sättet ni kan diskutera?

Karlskoga är klart grisigast, men Löven är smart, dom spelar grisigt mot grisarna och det är dom inte van vid, ta skiten med samma mynt bara.
Dom klarar inte av hålla sig i skinnet ,särskilt inte Wessner, får man han ur balans ballar han ur totalt.
Citera
2015-03-06, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Karlskoga är klart grisigast, men Löven är smart, dom spelar grisigt mot grisarna och det är dom inte van vid, ta skiten med samma mynt bara.
Dom klarar inte av hålla sig i skinnet ,särskilt inte Wessner, får man han ur balans ballar han ur totalt.
Håller med dig fullständigt. Tycker det är skit att Björklöven blev berövade ett mål under ordinarie tid när man väl står upp som de gjorde mot grisarna i Karlskoga.
Citera
2015-03-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den enkla grundregeln är ju: när domaren blåser av är spelet inte lägre aktivt. Allt det som händer efter det är ogiltigt. Detta för att spelare som hör signalen medvetet eller omedvetet kanske slutar spela och bråkdelen av en sekund av okoncentration innebär helt andra förutsättningar.

Det här har diskuterats förut i någon SHL-match som jag inte exakt minns vilken det var just nu.

Domaren kan naturligtvis klandras för att ha blåst av för tidigt, men eftersom det är domarens signal som gäller så finns inget tolkningsutrymme för klagomål. Domare har alltid och kommer alltid att göra misstag på samma sätt som spelare alltid gjort och alltid kommer att göra misstag. Problemet är att domaren aldrig har någon hejarklack som talar för den aktören.

Lyth ska inte döma på allsvensk nivå och ABSOLUT inte i ett kval.
Pojken tänkte ta ut Löven för 6 man när dom plockade Kevin under en avvaktande BIK utvisning , som tur var ändrade han sig för det hade verkligen varit droppen .Han är verkligen helt ute och cyklar hela tiden .
Grejen är ju att han inte viste själv om han blåste vid målet, och man såg ju tydligt han blåste när pucken redan var inne, kille glömde alltså bort vad han gjorde typ 1 sek innan beslutet.
Tidig Alzeimers tydligen.
Citera
2015-03-06, 21:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Luleå, Skellefteå, Björklöven, Modo och Timråfans är kända för att leva i en egen bubbla. Kiruna är bögarnas huvudstad numera och Brynäsarna brukar glömma sina fornstora dar. Är inte det större delen av Norrlands hockeylag på högre nivå?

Det är ju ungefär som Växjö, Frölunda och Djurgården. Eller för den delen Malmö och Karlskrona. Samma skrot och korn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in