2015-03-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Det räcker nog egentligen med att själv läsa de båda skapelsemytologierna. Här kommer en liten sammanfattning av de båda skapelsemytologierna i GT.

Skapelsemytologi 1 (1 Mos 1:1-2:3)
- I begynnelsen skapade gud himmel och jord
- Dag 1 (som innehöll kväll och morgon): Gud skapade ljuset för att skilja på dag och natt.
- Dag 2 (som innehöll kväll och morgon): Gud skapade ett valv i vattnet, som han kallade för himmel. En del av vattnet hamnade ovanför valvet, och en del under valvet.
- Dag 3 (som innehöll kväll och morgon): Gud skilde på land och hav och skapade växter.
- Dag 4 (som innehöll kväll och morgon): Gud skapade solen, månen och stjärnorna, för att hålla ordning på dag/natt, högtider, dagar och år.
- Dag 5 (som innehöll kväll och morgon): Gud skapade havsdjur och fåglar
- Dag 6 (som innehöll kväll och morgon): Gud skapade boskap, kräldjur, vilda djur och till sist människor.
- Dag 7: Gud vilade, vilket var anledningent till att sabbaten var en helig dag.

Skapelsemytologi 2 (1 Mos 2:4-3:24)
- Gud skapade himmel och jord
- När ingen buske fanns på marken, tog gud jord ur marken, formade mannen, och blåste liv genom näsborrarna.
- Gud planterade en trädgård och stoppade mannen där. Där lät han växter skjuta upp.
- Gud kom på att mannen var ensam och ville ge honom en hjälpare, och skapade en massa djur och förde fram till mannen, så att han kunde namnge dem.
- När mannen inte hittade någon hjälpare bland djuren, snodde Gud ett revben av mannen och skapade kvinnan.
- En snackande orm lurade kvinnan att käka kunskapens frukt, som i sin tur övertalade mannen.
- Mannen och kvinnan kom på att de var nakna och gömde sig för gud då han vandrade i trädgården.
- Gud undrade hur de kommit på att de är nakna, och frågar om de käkat den förbjudna frukten
- När gud får reda på att de käkat av frukten, blev han lite putt, så att han straffade ormen så att den fick kräla på buken, kvinnan skulle föda barn med smärta och mannen ska arbeta i sitt anletes svett tills han dör. Gud förbannade också marken så att den gav törnar och tistlar.
- Gud gav kläder av skinn åt mannen och kvinnan och kastade ut dem ur trädgården.

vad är poängen? Att skapelse 1 och 2 skiljer sig lite...oj vilket misstag Bibeln..hela skiten går åt helvete nu

Bibeln är inte exakta ord av Gud som Koranen påstår sig vara. Bibeln är skriven av människors ord, misstag kommer hända här o där.
Citera
2015-03-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
vad är poängen? Att skapelse 1 och 2 skiljer sig lite...oj vilket misstag Bibeln..hela skiten går åt helvete nu

Bibeln är inte exakta ord av Gud som Koranen påstår sig vara. Bibeln är skriven av människors ord, misstag kommer hända här o där.
Undrar vilka fler "misstag" som finns där? Varför vill (tillåter) Gud ha misstag i sin bok?
Citera
2015-03-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Undrar vilka fler "misstag" som finns där? Varför vill (tillåter) Gud ha misstag i sin bok?

Återigen, Bibeln är skriven av människor, inte direkta ord från Gud.
Därför finns det en massa misstag där...

Koranen är direkta ord av Gud nedskrivna i boken, enligt muslimerna. Där kan man fråga sig varför Gud är som han är
Citera
2015-03-06, 14:45
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Återigen, Bibeln är skriven av människor, inte direkta ord från Gud.
Därför finns det en massa misstag där...

Tänk om...

profeterna verkligen sa att gay is the way...

Maria inte alls var oskuld utan tvärtom byhora, fadern okänd...

Jesus egentligen sa "död åt alla som inte är omskurna"...

Med din metodologi är det ju fritt fram att tolka precis hur man vill. Som om det inte räckte med olika kristna religioner redan liksom...
Citera
2015-03-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Tänk om...

Med din metodologi är det ju fritt fram att tolka precis hur man vill. Som om det inte räckte med olika kristna religioner redan liksom...

Min vän, jag är inte kristen.
Jag är troende. Tror på Gud....Jesus var en bra man, många goda och sunda åsikter, men han var inte Gud själv som vandrade runt på jorden.
Gud min Gud, varför har du förrått mig? - Jesus...
Citera
2015-03-06, 14:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Tänk om...

Det är en väldigt olustig attityd hos en del ateister att man måste vara bokstavstroende för att bli accepterad som troende. Är det bara för att det är lika extremt som att vara superduperateist?
Citera
2015-03-06, 14:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Min vän, jag är inte kristen.
Jag är troende. Tror på Gud....Jesus var en bra man, många goda och sunda åsikter, men han var inte Gud själv som vandrade runt på jorden.
Gud min Gud, varför har du förrått mig? - Jesus...

Aha, new age. Ja då måste det bli lätt att tolka gudens vilja, bara att plocka ut godbitarna man gillar medan resten kan avfärdas som "misstag".
Citera
2015-03-06, 14:58
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det är en väldigt olustig attityd hos en del ateister att man måste vara bokstavstroende för att bli accepterad som troende. Är det bara för att det är lika extremt som att vara superduperateist?

Nä, men om man inte vill följa den heliga skriften, vad ska man då ha den till? Uppenbarligen har man förmågan att tänka ut vad som är rätt och riktigt helt på egen hand.
Citera
2015-03-06, 15:06
Medlem
Citat:
Nä, men om man inte vill följa den heliga skriften, vad ska man då ha den till? Uppenbarligen har man förmågan att tänka ut vad som är rätt och riktigt helt på egen hand.

Absolut kan man det.
Boken är innehåller mer än BARA bra och dåliga stycken.
Man lär sig mycket av att läsa. All slags litteratur gör dig bara smartare (kanske inte all men du fattar poängen)

Så finns mycket gott man kan hämta från religiösa skrifter.
Det finns ingen ideologi som är mer eller mindre perfekt.
Kolla bara det partiet du röstar på, du kan på allvar inte hålla med dom 100% i alla sakfrågor. Är du då socialdemokrat (ifall du röstar på dom)?
Bara för att du tar godbitarna och skiter i resten så är du inte socialdemokrat med andra ord...enligt ditt tänk om mig...
Citera
2015-03-06, 15:23
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
...Om det är sant, hur känner vi till nog mycket för att ens förhålla oss till någon gud? Jag menar, om man inte har något i vår värld och logik som definierar någon av Guds egenskaper för oss, hur känner man till honom från början? Då finns det ju ingenting att börja ifrån. För den delen, hur vet vi att något KAN vara utanför vår värld? Finns det något annat som bevisligen är det? Finns det någon som helst anledning att tro att det kan förhålla sig så?....
Det enda sättet att förhålla sig till Gud är genom tro, och så har det varit från början och för alla gudar genom tiderna.
Om det som finns utanför vår värld kan vi per definition inte veta något, inte heller om det finns något sådant även om de Gudstroende är övetygade om att så är fallet.
Citera
2015-03-06, 15:33
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Absolut kan man det.
Boken är innehåller mer än BARA bra och dåliga stycken.
Man lär sig mycket av att läsa. All slags litteratur gör dig bara smartare (kanske inte all men du fattar poängen)

Visst, så det går lika bra att läsa Harry Potter, vilket f ö är både litterärt och moraliskt överlägsen bibeln (även om det inte är min typ av litteratur).

Citat:
Så finns mycket gott man kan hämta från religiösa skrifter.
Det finns ingen ideologi som är mer eller mindre perfekt.
Kolla bara det partiet du röstar på, du kan på allvar inte hålla med dom 100% i alla sakfrågor. Är du då socialdemokrat (ifall du röstar på dom)?
Bara för att du tar godbitarna och skiter i resten så är du inte socialdemokrat med andra ord...enligt ditt tänk om mig...

Falsk analogi. Eller hur var det, du vet inte vad sådana svåra ord betyder va? Borde prova att läsa lite böcker...

F ö så brukar jag split-vote:a. Däremot har jag aldrig träffat en kristen som även hyllar Muhammeds läror.
Citera
2015-03-06, 15:44
Medlem
Citat:
F ö så brukar jag split-vote:a. Däremot har jag aldrig träffat en kristen som även hyllar Muhammeds läror.

Suck.
Varför ens diskutera med er när ni lägger ord i munnen på er.
Och när man säger åt er att man er upp så blir ni bara glada för att ni tror att ni har vunnit diskussionen

Återigen, vi tar det igen. Jag är inte kristen.
Hyllar Muhammeds läror? Berätta gärna mer om vem jag är..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in