Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Om ärendet inte går till åtal då?
Då får man väl självklart acceptera att någon gjort bedömningen att det inte fanns tillräckligt att gå på för att åtala, och det gör det ju helt uppenbarligen inte här. Du verkar inte förstå att "hyfsat sannolika slutsatser", som är vad du stödjer dig på här i tråden, absolut inte är samma sak som att något är "bevisat" och att man kan vara säker på att det verkligen är som man tror. I domstol är det beviskrav som gäller, och i en perfekt värld borde det vara det innan man som privatperson dömer ut någon som skyldig också.
Det finns väldigt många rättshaverister därute som hela tiden försöker driva saker i domstolar som rena förtalsmål med nästan uteslutande smutskastning av en viss person pga lösa antaganden de själva gjort som huvudargument, men som självklart inte leder någonstans i avsaknad av bevis. Och som sagt, om ord står mot ord och inget övrigt kan bevisas, så kommer självklart även en domstol att köra på polisens ord (som följde lagen) istället för hundägarens (som bröt mot lagen genom att inte hålla lös hund under sådan uppsikt att det är jämförligt med att den är kopplad, något som faktiskt är ett krav på alla hundägare - av goda anledningar).
Det som dock i mina ögon definitivt aldrig är acceptabelt är olika former av lynchmobbsverksamhet där medborgare tar lagen i egna händer och ska gå runt och hämnas för saker de uppfattar som orättvisor. Det är ett beteende jag själv finner helt moraliskt förkastligt, oavsett om personen är bevisat skyldig eller ej - etiskt sett är det ett lågvattenmärke ändå att överhuvudtaget bete sig så.
Det vore illa nog om det vore hundägaren själv som stod för det offentliga lynchandet, men att någon utomstående som du sitter i flera år och smutskastar en person och hänger ut honom med namn (om än illa maskerat) och ständigt försöker dra honom i skiten för att hämnas på hans handlingar utan att ens själv ha varit närvarande när händelsen inträffade eller ha minsta lilla koppling till Brutus eller övriga inblandade ser jag i det närmaste som ett uttryck för ren mental ohälsa av något slag. Det är som allra minst åtminstone riktigt jävla elakt.
Detta gör att jag har svårt att se att du sitter på någon moraliskt högre häst än hundföraren som skulle ge dig rätten att peka finger och döma ut andra människor för att de gjort tvivelaktiga ställningstaganden i pressade situationer. Du sitter ju lugnt hemma på din kammare och uppvisar samma taskiga moraliska ryggrad själv på ett mycket metodiskt kalkylerande vis, utan att ha det adrenalinpåslag man har när man som polis med hund ensam förföljer ett gäng tjuvar och dessutom springer på en okänd lös morrande hund som man inte var beredd på. Jag tror knappast det är någon lägre grad av sadism som driver dig heller med tanke på att du inte ens kände någon av de inblandade. Du är bara ute efter att skada någon du aldrig träffat och som aldrig gjort dig något ont eftersom du, pga några meningar i en historia du läst om på nätet, blivit övertygad om att personen förtjänar det. Sen sitter du och hänger ut hans namn och hoppas att han ska förlora jobbet medan du själv är tryggt skyddad av Flashbacks (relativa) anonymitet.
Så ja, i jämförelse med sådana som dig och din uppfattning av "rättvisa" så sätter jag nog hellre min fulla tillit till beväpnade polisers omdömen, oavsett om de skjuter först och frågar sen eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Att inte kunna ifrågasätta är en farlig ovana.
Ja, det håller jag med om och jag brukar alltid ifrågasätta och vrida och vända på saker och ting för att försöka se dem ur olika perspektiv och båda sidor av myntet, och det kan du också se att jag har gjort i den här tråden då jag belyst saker som både talar för och emot både hundägarens och polisens berättelser. Du är den enda som helt blint allierat dig med hundägaren och ifrågasätter inte denne överhuvudtaget, samtidigt som du antar att allt polismannen sagt är rena lögner. Det är faktiskt du som per definition saknar möjlighet att ifrågasätta efter att du på rena känsloresonemang fastslagit en viss berättelse som absolut sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Du menar alltså att bara för att en person upplever ngt, hur befängt det än är, så ska man frångå alla fakta och inte eftersöka konkreta bevis? Det räcker ju med att ngn säger sig att ha upplevt ngt. Hur ska man kunna motbevisa det - och vad ska vi då ha domstolar till?
Bevis är en jättebra sak och saker ska absolut bevisas innan någon döms för något - "innocent until proven guilty" är en jättebra rättsprincip för alla civiliserade samhällen och domstolar ska hellre fria än fälla om någons skuld inte går att bevisa. Du är - återigen - den som struntar i att det inte finns några konkreta bevis i det här fallet, och står redo att lägga säkert ett hundratal timmar av din tid på att försöka förstöra en annan människas liv bara pga att du själv valt att lita blint på den ena parten i målet - som inte rör dig överhuvudtaget - istället för den andra.
Tyvärr behöver samhällen till stora delar domstolar just för att "vanligt folk" ska kunna freda sig mot människor som dig.