Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Varför detta vinglande då? Jo, man hade kollat klart i skyltfönstret och tänkte snedda över gatan till västsidan, som är den mer naturliga vägen om man skall till Gamla Stan. Men, ändrar sig genast eftersom det kommer bilar och man går bort till trafikljuset i stället.
Ett tänkbart scenario och inte alls helt olikt hur folk brukar bete sig.
Förstår hur du tänker, men håller detta om man studerar de faktiska omständigheterna ner på detaljnivå?
Svaret är nej!
Ska vara övertydlig för att få fram vad jag menar:
Jag är en "lantis" och jag får för mig att man kanske inte springer över Sveavägen hur som helst, bred gata med mycket trafik.
"det kommer bilar och man går bort till trafikljuset i stället", skriver du.
Om man är vid pelaren så är man bara några meter från övergångsstället, varför gå över vid pelaren och gå mellan bilarna som står där?
Kom ihåg att norr/söder-trafik har rött ( tack vare det finns det vittnet över huvud taget), alltså bör det vara "grön gubbe" några meter längre fram vid övergångstället när LOP närmar sig, hade de skyndat på något hade de hunnit över.
LOP passerar pelaren och gör vad? De går
inte bort till trafikljuset, utan de viker snarare in mot husfasaden igen, MP är nästan i nivå med väggen, och passerar förbi övergångsstället. Gångriktningen i detta läge visar mer att de tänkt gå rakt fram efter tunnelgatan.
På detaljnivå tyder inget på att de tänkt korsa Sveavägen igen.
Nu blir det än märkligare:
NF hävdar att när han ser LOP så har de redan passerat AB, som alltså går 5-10 meter bakom LOP. Vi vet att AB inte har varit mycket längre norrut än bankomaten, så i detta läge är det inte långt till MP.
Vad är det som händer just här? LOP har passerat både NF och AB men ingen av dem säger att LOP är nästan ut i körbanan och går.
Vad är det som får LOP, som i detta läge inte har någon framför sig att vika av på detta vis för att sen gå in mot fasaden igen, Märkligt rörelsemönster om ni frågar mig.