2011-01-19, 21:47
Medlem
Formsvackas avatar
NaturKöttet SKA ju lukta lite surt eller unket när det öppnas. Anledningen till det är ju just att det mörats, och när ett kött möras så innebär det i princip att köttet bryts ner, påbörjar förmultningsprocessen eller vad ni nu vill kalla det. Kött som är gott på grillen ska inte lukta tårta utan surt! Men naturligtvis inte till vilken grad som helst.
Citera
2011-01-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Jag känner att jag måste lyfta tråden efter det som hänt nu. Köpte en oxfilé av märket naturkött från uruguay. Den smakade så surt att den var oätlig. DÄR har ni den stora nackdelen med vakuumpackat, långfärdat kött

Det kan tyvärr ske ibland när något steg i t.ex kylprocessen inte fungerat som den ska. Har egentligen inte med att den har färdats långt, vanligt svensk kött vakuumförpackas ofta innan det kommer ut i butik (har även ökat ute i butiken).
Citera
2011-01-19, 21:59
Medlem
Marodeurs avatar
Visst är det svårt försvara priset om man bara ser på kvalitèn på köttet. Dock finns det fler faktorer. Oavsett vad vi nu får läsa om då och då i tidningar så har sverige en, globalt sett, stark djurskyddslag. Sen får vi läsa om bonde JAN JANSSON som låtit sina kor magra bort och tror att det är hur vanligt som helst hux flux, men sådana händelser skapar inte ens notiser i sydamerika.

I argentina/brasilien finns det inte mycket till djurskydd alls, djur får utfodras med lite vad som helst (antibiotika för snabb tillväxt o.s.v) kolla bara på hur bra ordning man har på organiserad brottslighet där borta, har dom några väldiga budgetar för livsmedelskontroll tror ni? Hygien och arbetsförhållanden är generellt totalt värdelösa och går inte ens jämföra med här i sverige. Dessa länder har helt enkelt äckligt låga krav på det mesta, dock behöver inte köttkvalitèn alltid lida för det. Biff är ju jävligt gott, att det legat lite längre i förpackningen kan göra det något mörare, så vad är det egentligen man betalar för med svenskt kött?

Idag kanske vi har väldig bacillskräck och ska hålla stenhård kontroll på allt, rätt eller fel får ni själva förhålla er till. Det är i varje fall ingen idè att hallucinera om hur bra kött från sydamerika är.

Har jobbat med en veterinär från argentina och hon erkände själv vilket skitland det var med tanke på djurhållning och hygien. Man kunde nästan tro att hon skulle vara slappare på reglerna här i sverige men inte, mer jävla nitisk veterinär får man leta efter
Citera
2011-01-20, 14:22
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
NaturKöttet SKA ju lukta lite surt eller unket när det öppnas. Anledningen till det är ju just att det mörats, och när ett kött möras så innebär det i princip att köttet bryts ner, påbörjar förmultningsprocessen eller vad ni nu vill kalla det. Kött som är gott på grillen ska inte lukta tårta utan surt! Men naturligtvis inte till vilken grad som helst.

Jo, men inte så surt att den smaken slår ut all annan smak i köttet :/

Citat:
Ursprungligen postat av -Aladdin-
Det kan tyvärr ske ibland när något steg i t.ex kylprocessen inte fungerat som den ska. Har egentligen inte med att den har färdats långt, vanligt svensk kött vakuumförpackas ofta innan det kommer ut i butik (har även ökat ute i butiken).

Nä, men det känns som att risken för att kylningen inte ska hållas helt ok är större om den färdas från andra sidan jordklotet än bara inom sveriges gränser.
Citera
2015-03-04, 19:07
Medlem
fyfan, köpte nyss "Biff med kappa", Naturkött.

Kom hem och öppnade och ramlade nästan baklänges av stanken... Måste varit en bit som inte mådde så bra. OK att det ska lukta lite när man öppnar, men fick rusa ut till soprummet med den efter en stund, och fick öppna korsdrag för att få bort stanken...
Citera
2015-03-04, 20:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz

Kom hem och öppnade och ramlade nästan baklänges av stanken... Måste varit en bit som inte mådde så bra. OK att det ska lukta lite när man öppnar, men fick rusa ut till soprummet med den efter en stund, och fick öppna korsdrag för att få bort stanken...

Kikade på naturkött för några månader sen, som jag fattar det så skickas köttet över halva jordklotet innan det hamnar hos dig, och det är inte flygfrakt som gäller.

Hade dom tillverkat surströmming så hade det nog inte varit ett problem, men med kött

Så jag har undvikit deras produkter, då köper jag hellre nåt lite dyrare som är närproducerat och verkar välhängt.
Citera
2015-03-04, 20:51
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz

Har också råkat ut för samma sak och därför slutat köpa Naturkött, har dock inte alltid varit så dåligt så antingen så antingen har kvaliteen sjunkit eller så är det mer ett lotteri
Citera
2015-03-04, 21:03
Medlem
klybans avatar
Köpt natur kött ett antal ggr, aldrig stött på detta problem.
Denna biff med kappa, har varit utmärkt att grilla.

Men sen är ju det inte topp kvalitet kött, men funkar.
Sen vet jag att en de har haft problem med dåliga förpackningar, som gått sönder och fått in syre.
Låter troligt detta skett, om nu inte man gått över datumet med en massa tid.
Citera
2015-03-04, 21:07
Bannlyst
Brukar ni ta bort kappan eller steker den med och äter?
Citera
2015-03-04, 21:16
Medlem
glyos avatar
Har faktist aldrig ätit dålig oxfile från Naturkött men då kanske jag råkat köpa Pampas varje gång eller bara haft tur. Dock kan jag tycka att Svenskt kött ofta är lite segare.
Citera
2015-03-04, 21:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Brukar ni ta bort kappan eller steker den med och äter?
Jag har den kvar, men äter den inte.
Citera
2015-03-05, 18:54
Medlem
Amazingthings avatar
Aldrig haft några problem med "Naturkött", vet inte om jag har köpt Pampas eller inte men jag har alltid blivit mycket nöjd. Trevligt med kappa på ryggbiffen också.

Vakuumförpackat kött luktar ganska konstigt när man öppnar det, det är ingen fara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in