• 6
  • 7
2015-03-05, 19:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Aldrig haft några problem med "Naturkött", vet inte om jag har köpt Pampas eller inte men jag har alltid blivit mycket nöjd. Trevligt med kappa på ryggbiffen också.

Vakuumförpackat kött luktar ganska konstigt när man öppnar det, det är ingen fara.
Stött på problemet på annat kött(ej natirkött), och då lägger det sig som en tjock dimma i rummet och slutar inte lukta.
Men lite luftning normalt, så luktar det rätt bra 5-10min senare.
Citera
2015-03-05, 22:06
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Vakuumförpackat kött luktar ganska konstigt när man öppnar det, det är ingen fara.

Men man måste skilja på om det luktar bra-konstigt eller dåligt-konstigt. Luktade på en fransyska jag senare tillagade som luktade dåligt-konstigt. Köttbiten smakade lika konstigt som den luktade även efter tillagning. Sopkorgen direkt.
Citera
2015-03-06, 16:30
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Svenskt jämfört med Brasilianskt kött, ja det handlar om rasen på köttdjuret till större del än var det föds upp. Även fodret spelar till stor del en viktig roll.

Svenska djur blir stödfodrade hela vinter halvåret och ekonomin är i dagens läge ganska trång för kött producenter i Sverige, så det ligger väl nära till hands att använda foder med högre protein och fetthalt för att växa snabbare.
Och resultatet blir ett slabbigare fett som inte sprängs in på samma vis.
Vid tillagning blir köttet mer smaklöst och torrare.
I Brasilien går djuren ute året runt och betar, men det är varmt och torrt så betena är ganska magra.
Detta gör att det bildas mindre mängd kött där muskelfibrerna blir segare, dessutom passar alla raser inte in i detta klimat.
Brasilien är inte lika långt framme rent jordbruksmässigt som södra delen av Latino.

Så kvalitetsmässigt är det nog ett lotteri.

Däremot så är Argentina och Chile väl utvecklade när det gäller jordbruk och deras kött håller minst lika hög kvalitet som svenskt.
Klimatet är dessutom mer gynnsamt vilket ger frodigare beten för djuren.
samt fler köttraser av djur passar in där.

Rullkragen
Senast redigerad av rullkragen 2015-03-06 kl. 16:33.
Citera
2015-03-29, 20:57
Medlem
htsolna08s avatar
Såg i reklamen city gross säljer svensk färsk oxfile för 199 kr kilot

Fanns även brasiliansk färsk oxfile för 189 kr kilot på willys

Köra på den svenska eller?
Citera
2016-12-28, 15:01
Medlem
jack.danielss avatar
Rapport från en gammal köttätare: kan inte svara för oxfile, eftersom jag tillagar det mer sällan. Ryggbiff däremot har varit en långkörare i min (gjutjärns) panna! I början hade jag en illusion om kött från sydamerika om lyckliga djur som strövade året runt på pampas och åt grönt gräs, numera har jag släppt den illusionen, dom blir säkert matade med massa antibiotika och tillväxtmedel....som alla andra kossor!

Skall jag numera köpa en köttbit, så blir det naturkött alla dar i veckan. Har köpt "svenskt" kött några gånger, kan vara lite av ett lotteri......segt, torrt eller bra, man vet aldrig! Naturkött däremot håller en jämn och enligt mig hög kvalite om inte annat så brukar kedjorna ha bra pris på detta kött!
Citera
2022-06-09, 16:26
Medlem
Jahaja, så mycket för den inflationen. Naturkött säljer ju för fan entrecote och biff förr 169 kr kilot den här veckan, och vid nyår kostade oxfilé 199 som vanligt
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in