Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Sen kan jag säga att jag gärna betalar de kronorna extra om jag får ett gott kött på tallriken, men om jag kan få samma kvalité på köttet en hundring billigare så väljer jag givetvis det.
Jag försökte bara påskina att det kanske finns fler anledningar än just smaken att ta ställning till. Samma kvalitet, samma smak och ena köttet kostar 100kr mindre. Men det kommer från andra sidan jordklotet. Vilket bör man välja?
Man har mindre / sämre koll på framställningen i "landet-långt-bort". Man kan i alla fall vara ganska säker på att det är otroligt billigt att framställa "där borta" om alla mellanhänder därifrån till hit fortfarande tjänar på det och det TROTS det är 100:- billigare ut till kund. Och när man försöker framställa saker billigt vet vi hur det brukar sluta när det dragits in absurdum under ett par år. Titta på massproduktionen i t.ex. USA med feed lots och kycklingfarmarna. Man får kycklingarna att växa så snabbt att vissa delar av kroppen inte hänger med så de kan bara gå ett par steg innan benen ger upp.
För att vara lite mer ontopic ang. naturkött så har jag också köpt det en gång i tiden med varierande resultat. Ibland har det varit supergott, andra gånger har det smakat väldigt illa, precis som någon skrev ovanför. Det är dock många år sedan jag köpte det. Den osäkerheten i kombination med miljö- / moralaspekterna gör att jag gladeligen betalar 100:- mer per kilo för att räcka ett litet långfinger åt inköparna i affärerna, som jagar det billigaste skitköttet, och naturkött som importerar skiten från andra sidan jordklotet.