• 1
  • 2
2010-12-26, 10:42
Medlem
svinpäls7s avatar
Fick precis ett reklamblad från min lokala icahandlare, där erbjuds oxfilé av brasilianskt ursprung för 199 kr och oxfilé av svenskt ursprung för 299 kr.
Finns det nån vettig anledning att köpa det dyrare svenska köttet?
Jag tvivlar på att det svenska köttet skulle hålla så mycket högre kvalitet att det motiverar prisskillnaden.
Kan det ha med uppfödningsmetod att göra, är den brasilianska boskapen uppfödd under vidriga förhållanden och fullproppad med tillväxthormon för att sen slaktas och styckas av barnarbetare?
Eller handlar bara om att de klarar av att producera kött till ett så mycket billigare pris utan otrevliga metoder?
Citera
2010-12-26, 10:44
Medlem
Svizzeras avatar
sydamerikansk kött är det bästa som finns kvalitetsmässigt sett.

det svenska är dyrare och djurhållningen sämre.
Citera
2010-12-26, 10:49
Medlem
svinpäls7s avatar
Så då finns det ingen bra anledning att köpa det dyrare, annat än att man vill gynna svensk köttindustri?
Citera
2010-12-26, 10:50
Medlem
Screwbaccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
sydamerikansk kött är det bästa som finns kvalitetsmässigt sett.

det svenska är dyrare och djurhållningen sämre.

Lita inte på allt som skrivs på Flashback... Speciellt inte på inlägget ovan.

Visst så kan det vara så att Sydamerikanskt kött kan vara det bästa i världen, men då ska man nog inte räkna med Brasilien bland dessa. Personligen så tycker jag att kött från Brasilien är rent skit, speciellt om det är från "Naturkött". Generellt sett så tycker jag Svenskt kött håller en mycket högre genomsnitts standard än kött från Sydamerika, däremot så är det bästa köttet jag någonsin ätit ifrån Argentina så att dra någon linje och säga att det ena är bättre än det andra går inte. Jag skulle försöka ta en titt på själva biten du är intresserad av. Har den mycket insprängt fett i så köp den, om den har en jämn röd ton och inget fett i, köp inte...
Citera
2010-12-26, 10:54
Medlem
svinpäls7s avatar
Jo det från Brasilien är mycket riktigt från "Naturkött".
Citera
2010-12-26, 11:00
Medlem
Screwbaccas avatar
Som du kanske märker så luktar det rent skit när du öppnar "vakumförpackningen", det är helt "normalt" säger de på naturkött, vad de inte säger är att 1/10 gånger så går den lukten eller stanken kanske man ska säga inte bort om man låter köttet lufta utan smakar också så illa, jag vet inte hur många middagar som har fått gå i soptunnan för att köttet har varit ruttet. Det är sådär lagom kul att åka iväg till butiken med en påse ruttet kött när resten av middagen står på matbordet redo att ätas...
Citera
2010-12-26, 11:01
Medlem
syke555s avatar
Sen har vi förstås lite moraliska / miljöaspekter som självklart var och en får ta ställning till men som är intressant:

Är det vettigt att skeppa kött över halva jordklotet när vi har finfina kossor här hemma? Eller i närliggande delar i europa?

Skapar man bra förutsättningar för djurhållning och framställning genom att köpa det absolut billigaste köttet som finns vilket i förlängningen innebär att folk inte kommer att köpa oxfilé som kostar mer än 199:- eftersom "det brukar ju kosta så lite"? (Tänk dansk fläskfilé för 69:-/kg vs svensk för 129:-, inte många köper svensk i dagsläget) Kom ihåg att man får den matindustri man förtjänar och om man alltid försöker komma undan med det billigaste kan ni nog räkna ut hur det kommer att gå!

Kom ihåg att NI formar matindustrin med er plånbok och era inköp..
Citera
2010-12-26, 11:08
Medlem
svinpäls7s avatar
Syke det var lite därför jag ställde frågan om det fanns nån anledning att välja det dyrare svenska.
Sen kan jag säga att jag gärna betalar de kronorna extra om jag får ett gott kött på tallriken, men om jag kan få samma kvalité på köttet en hundring billigare så väljer jag givetvis det.

screwbacca, det låter som om jag ska avstå produkter från naturkött
Citera
2010-12-26, 11:12
Medlem
Anti-WOGs avatar
Du ska väl inte prata med köttet utan äta det?
Så vad spelar det för roll var i från det kommer, låt din ekonomi och ditt sunda förnuft bestämma.
Själv hade jag tagit det billigaste, då kan du köpa annat för pengarna så som grejer till en potatisgratäng.
Citera
2010-12-26, 11:14
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Du ska väl inte prata med köttet utan äta det?
Så vad spelar det för roll var i från det kommer, låt din ekonomi och ditt sunda förnuft bestämma.
Själv hade jag tagit det billigaste, då kan du köpa annat för pengarna så som grejer till en potatisgratäng.
Nej då har inte tänkt prata med det, men jag vill ha kött av god kvalité och är beredd att betala en slant extra för det istället för få en torr, seg filé som eventuellt är fullproppade med tillväxthormon och fan vet vad.
Citera
2010-12-26, 11:17
Medlem
videostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screwbacca
Som du kanske märker så luktar det rent skit när du öppnar "vakumförpackningen", det är helt "normalt" säger de på naturkött, vad de inte säger är att 1/10 gånger så går den lukten eller stanken kanske man ska säga inte bort om man låter köttet lufta utan smakar också så illa, jag vet inte hur många middagar som har fått gå i soptunnan för att köttet har varit ruttet. Det är sådär lagom kul att åka iväg till butiken med en påse ruttet kött när resten av middagen står på matbordet redo att ätas...

Det där har jag också varit med om, fast med deras ryggbiff i bit - vedervärdigt!
Citera
2010-12-26, 11:27
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Sen kan jag säga att jag gärna betalar de kronorna extra om jag får ett gott kött på tallriken, men om jag kan få samma kvalité på köttet en hundring billigare så väljer jag givetvis det.

Jag försökte bara påskina att det kanske finns fler anledningar än just smaken att ta ställning till. Samma kvalitet, samma smak och ena köttet kostar 100kr mindre. Men det kommer från andra sidan jordklotet. Vilket bör man välja?

Man har mindre / sämre koll på framställningen i "landet-långt-bort". Man kan i alla fall vara ganska säker på att det är otroligt billigt att framställa "där borta" om alla mellanhänder därifrån till hit fortfarande tjänar på det och det TROTS det är 100:- billigare ut till kund. Och när man försöker framställa saker billigt vet vi hur det brukar sluta när det dragits in absurdum under ett par år. Titta på massproduktionen i t.ex. USA med feed lots och kycklingfarmarna. Man får kycklingarna att växa så snabbt att vissa delar av kroppen inte hänger med så de kan bara gå ett par steg innan benen ger upp.

För att vara lite mer ontopic ang. naturkött så har jag också köpt det en gång i tiden med varierande resultat. Ibland har det varit supergott, andra gånger har det smakat väldigt illa, precis som någon skrev ovanför. Det är dock många år sedan jag köpte det. Den osäkerheten i kombination med miljö- / moralaspekterna gör att jag gladeligen betalar 100:- mer per kilo för att räcka ett litet långfinger åt inköparna i affärerna, som jagar det billigaste skitköttet, och naturkött som importerar skiten från andra sidan jordklotet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in