2014-11-03, 11:10
Medlem
Håller med övriga, Tierp är inte att föredra. Karlholm är en trevlig liten by, mycket vackra områden med närhet till hav, men som de andra en bruksort med allt vad det innebär. Finns ju lite mackar, konsum och ett par butiker plus pizza. Men thats it. Jag skulle säga att Karlholmsbruk är bra pendlingsmässigt till Gävle men avsides till Uppsala. Och att betänka om du har barn, Tierp blir närmsta gymnasieort...
Får nog mycket för pengarna däremot
Senast redigerad av Topsy-turvy 2014-11-03 kl. 11:18.
Citera
2014-11-03, 16:40
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Service i all ära, men jag tror inte att det kommer att vara tillräckligt viktigt för att jag ska välja att bosätta mig i Tierp.
Örbyhus
verkar onekligen vara ett alternativ.

Tack jjonna!

Det du skriver om Rimbo är ungefär vad jag misstänkt efter att ha läst lite här på FB.
Vad är det som är negativt med Karlholmsbruk?

Örsundsbro verkar onekligen bra. Frågan är om jag kommer att kunna hitta ett hus i min prisklass när det blir dags?
Det finns ett par stycken ute nu, men det är några saker som måste falla på plats i livspusslet först, innan det kan bli verklighet.

Är det någon som vet mer om Rasbo eller Rasbokil?
Karlholmsbruk ligger väldigt vackert till. Skärgård och stora skogsområden att ströva runt i. Samt att det är ett trevligt samhälle med fin bruksmiljö. Men Karlholmsbruk har ända sedan ortens dominerande arbetsgivare, Karlit, gick i konkurs för två år sedan gått ned sig mycket. När jag är där på besök så upplever jag att stämningen är mer dyster nu mot hur det var förut. Ett döende samhälle. Ytterligare nackdelar med Karlholmsbruk är bruksmentaliteten och avståndet till Uppsala.

Sammanfattningsvis så är Örbyhus det bästa samhället att flytta till i Tierps kommun. Jag tycker personligen bäst om villaområdena öster om järnvägen. Många fina gamla hus där. Om du vill bo lite mer lantligt omkring Örbyhus så är Vendelbygden söder om tätorten att rekommendera. Väldigt idylliskt. Synd bara att bussförbindelserna till Örbyhus och Uppsala är dåliga i det området.
Citera
2014-11-03, 16:54
Medlem
Mulas avatar
Citat:

Är det någon som vet mer om Rasbo eller Rasbokil?

Kan fylla i lite om Rasbo/Kilen/Gåvsta och fram till Alunda.

Vill du ha bra bussförbindelser så ska du hålla dig längs 288:an. Rasbokil är ganska lantligt och trevligt om man gillar det men du måste nog ha bil, åtminstone för att ta dig ut till bussen.
Gåvsta skulle jag absolut rekommendera att du tittar mer på, du kan nog få en bra kåk för din prisklass och så länge det är hyfsat nära kyrkan, där bussen stannar, så är kommunikationerna bra. Det är mycket (svenska) barnfamiljer blandat med folk som levt hela sitt liv därute. Väldigt lite "kulturskillnder" överlag. Priserna har gått upp där också men det byggs en del nytt och det är populärt eftersom det är nära till skolan.
Alunda är lite mer blandat, om man säger så. Det har närmast småstadskaraktär med dess potentiella nackdelar. Det är förstås nära till bussen och affären men du får "kulturen" med på köpet.
Citera
2014-11-03, 17:50
Medlem
Måttligs avatar
Tack flaes och Mula för givande info.

Ser nu när jag tittar närmare, att Karlholmsbruk ligger lite för långt från Uppsala för att vara riktigt intressant, och efter vad flaes skrev, så blev jag inte direkt mer sugen.

Mycket bra med info om mångkulturen från Mula. Det skulle inte störa mig att ha invandrare som grannar i ett villaområde, men jag vill inte bo nästgårds till ett område i stil med Gottsunda eller Stenhagen.

Alunda har känts lite sådär, och jag lär nog knappast hamna där. Ska dock definitivt titta närmare på Gåvsta, då jag nyligen hört gott om området från ett helt annat håll.
Citera
2015-01-29, 15:00
Medlem
Uppsala-näs är fint, men de kanske är för dyrt.
Citera
2015-01-29, 16:38
Medlem
tokzans avatar
Är själv uppväxt i Rimbo och flyttade därifrån som 12-åring, har dock mesta släkten kvar i de trakterna. Bor nu i Helsingborg men när jag skaffar familj vill jag tillbaka till Rimbo. Det finns 2 matbutiker och en livs som är öppet till 23, det finns apotek, systembolag, 3 grundskolor upp till ÅK9, massor med dagis, flera pizzerior (pub), ett badhus, tennisplan, ishockeyhall och fotbollsplaner precis intill sjön som är helt suverän att bada i på somrarna.
Det går dessutom bussar direkt till Danderyd eller tekniska högskolan 1-2 gånger i timmen, man är framme på 50 minuter. Det finns bra bussar till Norrtälje (2,5mil) där man brukar storhandla mat, prylar eller kläder. Och därifrån tar man sig vidare till skärgården om man nu vill det.

Bussar till Uppsala är inte heller pjåkigt.

Förstår faktiskt inte varför folk snackar så dåligt om Rimbo, fast det beror väl i och för sig på vad man vill ha ut av ett samhälle. Är man en sån som gillar fart och fläkt och vill sitta på puben och supa vareviga helg till tidig morgon så ska man nog leta sig till ett annat ställe. Min uppväxt var helt suverän i Rimbo just för att man kunde vara ute till sent på kvällarna utan att behöva oroa sig eller hade föräldrar som behövde oroa sig för löst folk, det finns inga stora trafikerade vägar så man slipper oroa sig för att trafiken ska ta död på ungarna. :P

Mycket skog runt om, fina landskap, MYCKET ungar så ens barn alltid kommer ha kompisar. Men närheten till Uppsala, Stockholm och Norrtälje är ju det bästa =)

Med nästan 5000 invånare och det finns många planer på att bygga nya lägenheter och bostäder, det skall även byggas en ny väg för bättre åtkomst, ska vara klar i början på 2020.
Senast redigerad av tokzan 2015-01-29 kl. 16:43.
Citera
2015-01-29, 19:55
Medlem
Vedspiss avatar
Längs järnvägen, så nära Uppsala som du har råd med. Problem solved!
Citera
2015-01-30, 17:29
Medlem
flaess avatar
Nu har jag förvisso redan skildrat hur situationen är i Norduppland, men eftersom jag har släkt i Björklinge så kan jag passa på att redogöra hur läget ligger i den bygden.

Nu vet jag inte om Måttlig eventuellt har flyttat in i en villa sedan tråden startades, men om du fortfarande är i söktagen så ligger villapriserna omkring den gränsen som du angav (2,5 miljoner). Så om man räknar in budgivningen så kan det vara lite knepigt att hamna under den summan.

Men det är ett bra samhälle att bosätta sig i. Fridfullt och mysigt. Bra bussförbindelser till Uppsala. Fin natur runt omkring och ett bad finns beläget strax utanför orten vid Långsjön. Servicenivån är väl sådär Det finns en livsmedelsaffär, några pizzerior, en obemannad bensinstation, bilverkstad och en färghandel.

Strax norr om Björklinge ligger Läby. Det är officiellt en tätort, men jag ser Läby mer som en förvuxen by än en tätort. Men det finns lite villor och ett radhusområde där. Det finns dock ingen service att tala om förutom en bilverkstad. Man kan lugnt påstå att det är ett väldigt stillsamt ställe.
Senast redigerad av flaes 2015-01-30 kl. 17:31.
Citera
2015-02-15, 02:35
Medlem
Måttligs avatar
Nejdå, Måttlig bor fortfarande kvar i sin lägenhet.
Jag vill dock läsa på så mycket jag kan innan ett köp, så det kan ta allt mellan tre månader och två år innan det blir allvar, men när det är dags så är jag väl förberedd.

Lite tankar om de senaste tipsen:

Uppsala-Näs har jag ingen koll alls på men gissningsvis är det, precis som Spikerman skrev, antagligen för dyrt.

Rimbo låter onekligen trevligare än jag hade kunnat tro. Blir dock lite fundersam när tozan skriver om planer på många nya lägenheter.
Blir det bostadsrätter eller hyresrätter? Blir det många hyresrätter så är jag rädd jag att de i så fall snabbt kommer att befolkas av nyanlända, och då vill jag inte bo i närheten.

Att bo längs järnvägen är en bra idé, och det är inte alls omöjligt att det kommer att bli precis så.

Björklinge har jag haft ögonen på i många år, och är en klar kandidat även om priserna stigit kraftigt de senaste åren.
Det verkar dock vara väldigt utspritt, med många hus som ligger en bra bit bort från gamla E4.
Jag inser att det kan verka lite fånigt att vara så fixerad vid bussförbindelser när jag ändå kör bil, men min tjej har ännu inget körkort, och kommer det in barn i bilden så vill jag gärna att de ska kunna ta sig till stan på egen hand när de blivit så gamla.

Läby har jag bara åkt igenom, men skulle kanske kunna vara ett alternativ om rätt hus säljs till rätt pris vid rätt tillfälle.

Jag fortsätter att följa tråden med stort intresse, så fortsätt att skriva!
Senast redigerad av Måttlig 2015-02-15 kl. 02:37.
Citera
2015-02-15, 10:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nejdå, Måttlig bor fortfarande kvar i sin lägenhet.
Jag vill dock läsa på så mycket jag kan innan ett köp, så det kan ta allt mellan tre månader och två år innan det blir allvar, men när det är dags så är jag väl förberedd.

Lite tankar om de senaste tipsen:

Uppsala-Näs har jag ingen koll alls på men gissningsvis är det, precis som Spikerman skrev, antagligen för dyrt.

Rimbo låter onekligen trevligare än jag hade kunnat tro. Blir dock lite fundersam när tozan skriver om planer på många nya lägenheter.
Blir det bostadsrätter eller hyresrätter? Blir det många hyresrätter så är jag rädd jag att de i så fall snabbt kommer att befolkas av nyanlända, och då vill jag inte bo i närheten.

Att bo längs järnvägen är en bra idé, och det är inte alls omöjligt att det kommer att bli precis så.

Björklinge har jag haft ögonen på i många år, och är en klar kandidat även om priserna stigit kraftigt de senaste åren.
Det verkar dock vara väldigt utspritt, med många hus som ligger en bra bit bort från gamla E4.
Jag inser att det kan verka lite fånigt att vara så fixerad vid bussförbindelser när jag ändå kör bil, men min tjej har ännu inget körkort, och kommer det in barn i bilden så vill jag gärna att de ska kunna ta sig till stan på egen hand när de blivit så gamla.

Läby har jag bara åkt igenom, men skulle kanske kunna vara ett alternativ om rätt hus säljs till rätt pris vid rätt tillfälle.

Jag fortsätter att följa tråden med stort intresse, så fortsätt att skriva!
Heby skulle jag rekomendera eller utanför i Hårsdalen, sanslöst vackert.
Fördelen med Heby är att det finns tågstopp och snabb pendling till Uppsala, rätt billigt runt samhället som har den service man behöver i vardagen.
Vittinge, Morgongåva och Järlåsa börjar vakna pga närheten till det expansiva Uppsala.
Örsundsbro har jag ingen koll på men ser mysigt och trevligt ut.
Det beror på vilket liv du vill leva, ska du pendla kommunalt så är en hyfsat välsorterad matbutik på orten du bor ett måste, annars krävs en jävla disciplin att alltid handla på väg hem på jobbet före du kliver på bussen eller tåget.
Citera
2015-02-18, 14:20
Medlem
tokzans avatar
Citat:

De har byggt hyresrätter och villor sedan jag flyttade 2002, men inte alls särskilt mycket. De bygger nya villor hela tiden i Rimbo och de har framtidsplaner på att bygga flera villor och fler lägenheter. Vet faktiskt inte om det är blandat bostadsrätt och hyresrätt eller majoriteten hyresrätt. Men jag skulle gissa på fler hyresrätter. Lägenheter i Rimbo är det ganska dåligt om just nu och det finns MÅNGA ungdomar som vill flytta till eget, därför finns det ett enormt behov av flera lägenheter. I "Roslagsbostäder" bostadskö får man stå i flera år för att få chans på en lägenhet, så behovet av flera lägenheter finns absolut.

Och påtal om nyanlända... när jag växte upp fanns det kanske 10 icke-svenskar i Rimbo *haha*
nu är det väl några fler eftersom att Rimbo har växt, men det är inte ens i närheten av ett problem. 9/10 som jag har känt i min uppväxt har varit otroligt schyssta och skötsamma, och de flesta har INTE varit muslimer. tror helt klart att de flesta som är av utländsk härkomst och flyttar till Rimbo är sådana som har familj och jobb och sköter sig. Men som sagt, jämfört med Skåne där jag bor nu är Rimbo rena paradiset! Lugnt, skönt och tryggt när jag är där och hälsar på! Sedan finns det inga planer på att bygga något flyktingläger i eller i närheten av Rimbo så vitt jag vet. Och sedan är det ju så också att Rimbo är en liten ort, varför skulle utlänningar ens vilja komma dit? De vill ju flytta till storstäder eller ställen där de redan har sin släkt. De flesta utlänningarna i Rimbo är nog födda och uppväxta där, eller flyttat dit för att vara med kärleken. Tror knappast att det är ett ställe som kriminella utlänningar skulle välja självmant att flytta till.
Citera
2015-03-05, 18:35
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag skulle tippa att ett hus några mil österut är hyfsat billigt. Bussförbindelserna kanske inte är direkt lysande, å andra sidan. Problemet med Uppsala är dels att det är en studentstad, vilket ökar konkurrensen åtminstone om lägenheterna, dels att närheten till Stockholm verkar trissa upp priserna. Jag vet i och för sig inte hur det är nu för tiden, men för några år sedan verkade alla stockholmare tycka att det var snorbilligt att köpa en villa för några mille runt Uppsala och sedan pendla.

Citat:
Skyttorp

Ta det från någon som spenderat många, många år i den hålan: Du vill inte bo i Skyttorp.

Det är kanske billigt, men som du säger på finns det inte mycket vad gäller service och affärer. Det är inte särskilt nära till Uppsala heller. Dina eventuella barn kommer dessutom antagligen att börja knarka. Det finns inte så mycket att göra i Skyttorp kvällstid när man är ung. Fast numera kan man åtminstone ta Upptåget in till Uppsala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in