Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-25, 00:57
  #25
Medlem
Måttligs avatar
Med tanke på hur situationen i Sverige har förändrats tämligen drastiskt sedan i mars när det senaste inlägget skrevs, så känner jag att det kan vara läge att bumpa tråden lite.
Nu måste jag ta med i beräkningen var det kan komma att byggas asylboenden, flyktingförläggningar, tältläger och liknande, vilket inte precis underlättar det hela.

Vet ni några specifika orter (kopplade till trådstarten) som är i farozonen?
Citera
2015-10-26, 19:52
  #26
Medlem
Jag skulle undvika Upplands-Väsby Tierp Gimo är rätt lugnt just nu men tror inte det blir det längre fram. Östhammar har jag bott men man tröttnar efter några år mest äldre personer så ligger det till. Att få jobb på mindre orter kan man typ glömma om man inte har en massa kontakter, mycket så. Se till att bo nära Uppsala. Tobo är okej just nu men 5 km till närmsta affär 4 min med tåg 6 min till Tierp något sånt. Så väska med axelrem vid handling av mat om man inte har bil. I Gävle finns det en del ställen vad jag läst som man bör undvika helst. Och få lägenhet i Uppsala där räcker inte 8 år i kötid ens egen erfarenhet. Försök satsa på en mindre ort nära Uppsala där tåget går är nog det bästa råd jag kan ge. Om du vill bo tryggt och kunna röra dig runt fritt olika tider. Eller en annan stad i liknande storlek som Uppsala.
Citera
2015-11-29, 22:29
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag skulle tippa att ett hus några mil österut är hyfsat billigt. Bussförbindelserna kanske inte är direkt lysande, å andra sidan. Problemet med Uppsala är dels att det är en studentstad, vilket ökar konkurrensen åtminstone om lägenheterna, dels att närheten till Stockholm verkar trissa upp priserna. Jag vet i och för sig inte hur det är nu för tiden, men för några år sedan verkade alla stockholmare tycka att det var snorbilligt att köpa en villa för några mille runt Uppsala och sedan pendla.



Ta det från någon som spenderat många, många år i den hålan: Du vill inte bo i Skyttorp.

Det är kanske billigt, men som du säger på finns det inte mycket vad gäller service och affärer. Det är inte särskilt nära till Uppsala heller. Dina eventuella barn kommer dessutom antagligen att börja knarka. Det finns inte så mycket att göra i Skyttorp kvällstid när man är ung. Fast numera kan man åtminstone ta Upptåget in till Uppsala.



Jag trivdes bra i Skyttorp. Fantastisk natur, till och med en liten badplats en km från samhället. Men framför allt, fantastiska kommunikationer med upptåget. 17 minuter in till Uppsala och halvtimmestrafik 7 dagar i veckan.
Citera
2016-03-16, 08:48
  #28
Avstängd
Mertillens avatar
Örsundsbro kallar jag för att vara en gemytlig by. Omgivningarna är vackra. Örsundsbro är oförstört men det kan självklart ändras. Svenskarna har blivit sina egna fiender.

Annars, planerna. I framtiden säljer jag där jag bor och flyttar till landet där jag inte har en enda granne på långt avstånd. Bilinnehav blir givetvis alldeles nödvändigt. Men då har man mångkulturen på säkert avstånd. Det har jag inte nu. Varenda försäljning är ett hot mot den egna trivseln och avseende prislappen på bostaden.
Citera
2017-04-28, 15:51
  #29
Medlem
Problemet är att det verkar vara så ohyggligt mycket white trash så fort man kommer ett par mil utanför Uppsala.

Vilka områden har hög andel inflyttade från Uppsala så att man slipper umgås med locals om man skulle flytta dit?
Citera
2017-04-28, 17:57
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Problemet är att det verkar vara så ohyggligt mycket white trash så fort man kommer ett par mil utanför Uppsala.

Vilka områden har hög andel inflyttade från Uppsala så att man slipper umgås med locals om man skulle flytta dit?

Det är inte något speciellt för Uppsala. Är nog ganska tillämpbart på större delen av Sverige. Residensstäder, särskilt om det också är en stiftsstad och dessutom finns universitet, avviker i förhållande till övriga Sverige och har så alltid gjort. Dock är väl området norr om Uppsala ovanligt fattigt på glädjeämnen.

Knivsta är en av Sveriges snabbast växande kommuner, gissningsvis kommer många av dem som flyttar dit från Uppsala. Dock skulle jag tippa på att det snart kan komma oönskade effekter av växtvärk, även om förekomsten av så kallat tärande befolkning där väl är i det närmaste obefintlig.
Citera
2017-04-29, 00:28
  #31
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Problemet är att det verkar vara så ohyggligt mycket white trash så fort man kommer ett par mil utanför Uppsala.

Vilka områden har hög andel inflyttade från Uppsala så att man slipper umgås med locals om man skulle flytta dit?
I princip hela norra delen av Uppland är minerad mark om man är från Uppsala eller andra större städer. Lokalinvånarna ser inte med blida ögon på stadsbor. Därutöver en hel del white trash och sociala problem. Många rent ut sagt förfärliga hålor såsom Tierp, Söderfors, Tärnsjö, Gimo, Hallstavik och Skutskär.

Exempelvis Bälinge, Lövstalöt och Storvreta ligger dock så nära Uppsala att många Uppsalabor väljer att bosätta sig i trakterna. Trivsamma samhällen med naturen runt knuten. Dessutom bra kommunikationer till stan.
Citera
2018-05-07, 13:05
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
I princip hela norra delen av Uppland är minerad mark om man är från Uppsala eller andra större städer. Lokalinvånarna ser inte med blida ögon på stadsbor. Därutöver en hel del white trash och sociala problem. Många rent ut sagt förfärliga hålor såsom Tierp, Söderfors, Tärnsjö, Gimo, Hallstavik och Skutskär.

Exempelvis Bälinge, Lövstalöt och Storvreta ligger dock så nära Uppsala att många Uppsalabor väljer att bosätta sig i trakterna. Trivsamma samhällen med naturen runt knuten. Dessutom bra kommunikationer till stan.


Vänge verkar också ok. Örsundsbro ligger ju bra till också mellan Enköping och Uppsala. Knivsta behöver inte nämnas. Det är dock rätt dyrt där.

Värt att beakta är att Storvreta är mer av en egen ort med hyresbostäder, lokalt centrum osv medan Lövstalöt och Bälinge är mer av renodlade sovstäder. Jag bör även nämna att Lövstalöt är mer av en satellit till Bälinge än en egen ort. De har ingen service alls nästan av det jag sett. Dock är det bara 2-3 km mellan orterna

Jag skulle nog kika närmare på Vattholma också om jag vore på jakt. Åker igenom ibland och det ser ok ut. Borde vara klart billigare än Storvreta men man har ändå viss service och även tågförbindelse. Och så är det inte lika långt som till Skyttorp som är nästa station.
Citera
2018-05-08, 16:32
  #33
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vänge verkar också ok. Örsundsbro ligger ju bra till också mellan Enköping och Uppsala. Knivsta behöver inte nämnas. Det är dock rätt dyrt där.

Värt att beakta är att Storvreta är mer av en egen ort med hyresbostäder, lokalt centrum osv medan Lövstalöt och Bälinge är mer av renodlade sovstäder. Jag bör även nämna att Lövstalöt är mer av en satellit till Bälinge än en egen ort. De har ingen service alls nästan av det jag sett. Dock är det bara 2-3 km mellan orterna

Jag skulle nog kika närmare på Vattholma också om jag vore på jakt. Åker igenom ibland och det ser ok ut. Borde vara klart billigare än Storvreta men man har ändå viss service och även tågförbindelse. Och så är det inte lika långt som till Skyttorp som är nästa station.
Uppsalabor som vill flytta ut på landet bör, enligt min mening, koncentrera sig på södra Uppland eller områden inom 1-2 mils radie från stan. Enormt mycket bättre boendemiljö gentemot det till stadsbor avvisande Norduppland. Västra respektive östra delarna är hyfsade, men inte mer än så.

Örsundsbro har jag hört mycket gott om, men har ej så stora kunskaper om samhället med omnejd. Jag har åkt förbi några gånger och besökt den berömda mickelsmässmarknaden vid ett tillfälle. I samma väderstreck finner vi även Fjärdhundra, Grillby och Hummelsta, som också betraktas som bra tätorter att bosätta sig i. Sämre förutsättningar att pendla till Uppsala dock jämfört med Örsundsbro.

Instämmer i att Knivsta-området är i dyraste laget för många inkomsttagare. Lider även utav kraftig växtvärk. Men andelen slödder och sociala problem är emellertid behagligt låg. Definitivt en essentiell attraktionsfaktor för i synnerhet barnfamiljer.

Vattholma, tillsammans med Skyttorp och Björklinge, är belägna på gränsen till det egentliga Norduppland. Här går det att skönja en aversion mot stadsbor som är mest påtaglig på den omkringliggande landsbygden. Vattholma är pittoreskt med sin välbevarade bruksmiljö och det finns livsmedelsaffär, men det är överlag ett sovsamhälle på gott och ont. Skyttorp däremot är riktigt sunkigt. Uppsala kommuns näst värsta håla efter det beryktade Knutby.
Citera
2018-05-08, 16:35
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Uppsalabor som vill flytta ut på landet bör, enligt min mening, koncentrera sig på södra Uppland eller områden inom 1-2 mils radie från stan. Enormt mycket bättre boendemiljö gentemot det till stadsbor avvisande Norduppland. Västra respektive östra delarna är hyfsade, men inte mer än så.

Örsundsbro har jag hört mycket gott om, men har ej så stora kunskaper om samhället med omnejd. Jag har åkt förbi några gånger och besökt den berömda mickelsmässmarknaden vid ett tillfälle. I samma väderstreck finner vi även Fjärdhundra, Grillby och Hummelsta, som också betraktas som bra tätorter att bosätta sig i. Sämre förutsättningar att pendla till Uppsala dock jämfört med Örsundsbro.

Instämmer i att Knivsta-området är i dyraste laget för många inkomsttagare. Lider även utav kraftig växtvärk. Men andelen slödder och sociala problem är emellertid behagligt låg. Definitivt en essentiell attraktionsfaktor för i synnerhet barnfamiljer.

Vattholma, tillsammans med Skyttorp och Björklinge, är belägna på gränsen till det egentliga Norduppland. Här går det att skönja en aversion mot stadsbor som är mest påtaglig på den omkringliggande landsbygden. Vattholma är pittoreskt med sin välbevarade bruksmiljö och det finns livsmedelsaffär, men det är överlag ett sovsamhälle på gott och ont. Skyttorp däremot är riktigt sunkigt. Uppsala kommuns näst värsta håla efter det beryktade Knutby.


Jag har aldrig varit i Knutby men värt att nämna är väl att församlingen med Kristi brud och allt det där INTE är signifikativt för Knutby i stort. De bor tydligen för sig i utkanten av Knutby. Det egentligen Knutby är tydligen ett helt vanligt lantligt samhälle utan religiösa förtecken.
Citera
2018-05-08, 16:57
  #35
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag har aldrig varit i Knutby men värt att nämna är väl att församlingen med Kristi brud och allt det där INTE är signifikativt för Knutby i stort. De bor tydligen för sig i utkanten av Knutby. Det egentligen Knutby är tydligen ett helt vanligt lantligt samhälle utan religiösa förtecken.
Jag har besökt Knutby några gånger både före och efter ståhejet kring Filadelfiaförsamlingen. Även lokalinvånarna uppför sig udda och ger ett ovårdat intryck. Knutby i sig är rätt nedgånget, arbetstillfällena är begränsade och samhället ligger mer isloerat än vad kartan ådagalägger. Busskommunikationerna är förvisso mycket goda, men det är fyra mil in till Uppsala och vägen är undermålig. Det tar nästan en timme att pendla med buss sträckan Uppsala-Knutby.

Men trots allt så är det ändå bättre att bosätta sig där än på flertalet platser i Norduppland.
Citera
2019-12-19, 00:38
  #36
Medlem
Måttligs avatar
Norra Uppland har ju ett antal småorter som alla börjar på Ö och kan vara lite svåra att skilja åt, men jag har förstått att har du bara ett visst mått av social kompetens, gärna små barn, och inga "Stockholmsfasoner" (d.v.s. se ner på lokalbefolkningen och bete dig därefter bara för att du kommer från en större stad), så finns det väldigt gott om bra hus till betydligt lägre priser än i Uppsala med omnejd.

Östervåla, Östhammar, Österbybruk, Örbyhus och Öregrund, jag har än i dag inte riktigt koll på var alla ligger.
Öregrund är dock en skärgårdsidyll med mängder av sommargäster, så där kan du kanske inte räkna med lika bra priser.

Längs med Upptåget norrut, så sjunker priserna ju längre norrut du kommer.

Storvreta har ju till och med stadsbussar, två livsmedelsbutiker, flera förskolor och pizzerior, så där är det dyrt.
Vattholma småtråkigt, men nära till Uppsala, och därför förhållandevis dyrt även där. Där finns även en livsmedelsbutik och ett vårdbolag.
I Skyttorp börjar priserna att bli anständiga, men det saknar alla former av samhällsservice, bortsett från macken/pizzerian och en 0-5-skola med 80 elever.
I Örbyhus så har vi kommit in i Tierps kommun, men fortfarande Uppsala län. Liten och lugn ort. Det finns livsmedelsbutik, förskola, skola, vårdcentral, simhall och veterinär.
Verkar vara gott om inflyttade som har ledsnat på utvecklingen i Uppsala.
Tierp har förhållandevis gott om affärer, men är sannerligen ingen inspirerande stad. Men, vill man bo billigt, och kunna ta sig till större städer (Gävle eller Uppsala) med tåg eller bil på en dryg halvtimme, då är det ett alternativ.
Därefter kommer de riktigt små orterna på rad (Mehedeby, Marma, Älvkarleby, Skutskär, Furuvik), och där kan man få ett helt okej hus för under miljonen, men då hamnar vi utanför kriterierna för tråden.

Avslutningsvis så finns även Örsundsbro, ett par mil väster om Uppsala mot Enköpingshållet, och vill du undvika "bondhålor i Norduppland" så är nog det det bästa alternativet, men då märks det på prislappen också.
__________________
Senast redigerad av Måttlig 2019-12-19 kl. 01:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback