2014-11-02, 01:40
Medlem
Måttligs avatar
Om man vill köpa ett hus för max 2,5 miljoner, och ändå bo så nära Uppsala som möjligt, vad skulle ni rekommendera? Både med hänsyn till hur området är idag, och potentiell framtida värdeökning. Finns det några orter som är bra att bo i men har relativt låga bostadspriser?
Invandrartäta grannområden önskas EJ.

Angående mina frågor om bussarna:
Jag vet att jag kan hitta busstidtabeller på nätet, men jag vill hellre höra från er om hur det är att åka med bussen, hur lång tid det tar i förhållande till avståndet, och hur pålitlig den är under olika årstider.

I Uppsala får man sällan en villa under 3,5 miljoner idag om den inte har ett gravt renoveringsbehov.

Söderut ligger Knivsta, Sigtuna, Märsta och Upplands Väsby, och jag misstänker att om det finns hus i min prisklass där, så är det något fel med huset eller området.

Åt sydväst har vi Dalby, Örsundsbro, Sneby/Skolsta/Litslena/Grillby och Enköping. Bussen verkar gå hyfsat bra om bilen skulle lägga av.

Dalby är för dyrt, och i Örsundsbro finns det bara villor i min prisklass undantagsvis. Verkar dock vara trevliga områden.
Sneby/Skolsta/Litslena/Grillby vet jag mycket lite om, men verkar helt ok.
Enköping blir jag inte klok på. Var vill man bo, och framförallt inte bo där? Varför?

Västerut har vi Vänge, Järlåsa, Vittinge, Morgongåva, Heby, och lite utanför 5-milsgränsen, Sala. Har inget grepp om de offentliga kommunikationerna år det hållet.

Vänge har förhållandevis låga priser med tanke på att det ligger ganska nära Uppsala. Vad är haken?
Järlåsa och Vittinge, har alltid känts lite sunkiga när man har åkt igenom dem. Fördom eller verklighet?
Morgongåva verkar lite småtrevligt, men har bara sett husen längs vägen. Vad finns det längre in?
Heby känns bara fel, fel, fel. Är jag ute och cyklar?

Åt nordväst finns Börje, Jumkil och Harbo. Alla okända områden för mig. Vad har ni att säga om dem?

Norrut (typ) har vi Storvreta, Vattholma, Skyttorp, Örbyhus, Tobo, och Tierp. Mycket bra kommunikationer, med bl.a. Upptåget.

Storvreta är för dyrt, men i Vattholma, Skyttorp, Örbyhus och Tobo är det relativt låga priser. Orterna verkar dock sakna det mesta i form av service och butiker.
Tierp är väl undantaget, men vill man verkligen bo där?

Norrut (typ) har vi även Lövstalöt, Bälinge, Ärentuna, Björklinge och Läby. (Även här slutar vägen i Tierp)
Dessa orter ligger längs gamla E4, och jag vet inte hur det är med bussarna åt det hållet.

Lövstalöt verkar väldigt trevligt, men priserna stiger hela tiden, och är oftast redan över mitt pristak.
Bälinge och Ärentuna skulle kunna fungera även om priserna är ett gränsfall även här, men trots (eller på grund av?) närheten till Uppsala, så har mackar och butiker i närheten lagts ner de senaste åren, utan att något nytt har tillkommit, och så vitt jag vet finns det typ en affär och en kiosk i hela området. Hur ser framtiden ut?
Björklinge är ganska stort, och endast ett fåtal hus ligger längs gamla E4.
Var vill man bo där, och hur tar man sig till bussen på vintern?
Läby vet jag inget om alls. Ge mig all info ni har!

Åt nordost har vi Dannemora och Österbybruk. Låga priser, men ingen service och få butiker vad jag vet. Bra eller anus?

Åt ungefär samma håll finns även Gåvsta, Rasbo, Rasbokil, Skoby, Alunda och Gimo, med samma förutsättningar som ovan. Helt okej priser, men hur tar man sig till busshållplatsen, och vill man bo därute?

Österut (typ) har vi Bärby, Gunsta, Funbo, Marielund, Länna, Almunge och Knutby.
Det går buss, men vet inte hur ofta eller hur pålitligt.

Bärby har en ökänd ungdomsanstalt som gör att jag inte tänker sätta min fot där.
Gunsta har verkat bra, men har de sista åren blivit för dyrt för mig. Dessutom öppnade migrationsverket en flyktingförläggning i närheten i maj, så dit flyttar jag inte.
Funbo och Marielund har haft prisrally de senaste fem åren, och ligger nästan uteslutande över mitt pristak nuförtiden. Områdena verkar dock trevliga.
Länna och Almunge vet jag inte mycket om. Tar tacksamt emot insiderinfo.
Knutby känns som en ort där det borde vara lönsamt att öppna banjobutik. Är enormt skeptisk till den orten.

Avslutningsvis finns åt sydost Rimbo, en ort som jag inte hört något gott om.
Vill man bo där?

Det blev en väldigt lång trådstart, men jag hoppas att många vill fylla på med egna erfarenheter om så många områden och orter som möjligt.
Ropa gärna också om jag har missat någon ort som skulle kunna vara intressant att bo i. (Eller undvika.)
Citera
2014-11-02, 02:12
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Kan inte säga att jag har någ egentlig koll på annat än några enstaka av orterna i nån egentlig mening. Men har cyklat genom de flesta och gemensamt är nog att man får leva utan mer än en (om man har tur) okej matbutik och kanske en vårdcentral.

Vissa av orterna har inte ens det utan endast nån pizzeria och kanske en kiosk.
Tog en promenad i vänge i går och där fanns två pizzerior (båda med rättigheter iofs), en kyrka, ett dagis och en pytteliten butik som hade i lite bröd, nån godishylla och typ lite konserver. Tror det tog en kvart att gå ett varv runt hela vänge, så det är inte direkt stort. Bussen går väl okej och det finns cykelväg hela vägen inte till Uppsala ifall man har ork för sådant.

För några veckor sen tog jag en promenad i örsundsbro och där fanns det en icabutik som verkade ha både bra sortiment och öppettider samt skola, vårdcentral, nåt café och några andra butiker av okänd sort. Bussen verkar gå jävligt bra för att ligga så pass långt ut, under morgon och eftermiddag så går den 4 gånger per timme och tror även den går rätt sent på helgkvällar.
Men kan nog som sagt vara lite dyrt.

Kollat ramsta? Mindre och utan affärer och sånt, men ligger längst samma väg så bussarna går bra även där.
Citera
2014-11-02, 02:24
Medlem
Måttligs avatar
Tack för input!

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Kollat ramsta? Mindre och utan affärer och sånt, men ligger längst samma väg så bussarna går bra även där.

Har inte kollat närmare på Ramsta, men med tanke på läget (väldigt nära Dalby) så skulle jag tro att det ligger utanför min budget.
Citera
2014-11-02, 10:17
Medlem
Vänge har en tågstation planerad om ca: 15år, det är även någon mer tågstation planerad men kommer inte ihåg var.
Vänge har annars en buss i halvtimmen och en väldigt liten kiosk. Det låga värdet i vänge beror nog på bristen av lokalt utbud samt att allt ligger när väg och tågräls.
Det finns även cykelväg till vänge, vilket kan vara ett plus, 45min till centrum ungefär
Citera
2014-11-02, 10:33
Medlem
Evaristos avatar
Väster om Örsundsbro är nog det bästa området att leta i för att hålla budget. Sen blir det objektets individuella läge som avgör om det är vettiga avstånd till buss och service.
Citera
2014-11-02, 10:52
Medlem
notabenes avatar
Upptåget är ju mångdubbelt bättre än alla busskommunikationer. De flesta orter efter dess sträckning norrut får dubbel turtäthet med hjälp av upptåget som dessutom går mycket fortare än bussarna. Så att leta boende efter upptåget är mitt tips. Med tanke på din budget får du nog leta hus norr om Vattholma skulle jag vilja säga - ett samhälle jag tycker verkar trevligt är Örbyhus. Många trevliga gamla fina hus till billiga priser. Nackdelen med samhällena efter upptåget norrut är väl att de är just sovsamhällen där de boende pendlar till andra orter för sitt arbete. När man ändå lämnar orten för sitt arbete blir det lätt så också att man handlar och utför andra ärenden utanför boendeorten vilket ju får effekten att servicen på orten är låg -de flesta samhällen har bara en mindre affär och pizzeria (Örbyhus undantaget).
Citera
2014-11-02, 14:14
Medlem
Måttligs avatar
Härligt med fler svar!

En tågstation i Vänge om 15 år, känns som en plan som kan ändras fram och tillbaka ett antal gånger de kommande åren, beroende på hur ekonomin ser ut, och vilken regering som sitter vid makten, så det törs jag inte ta för givet.
Vad är det i stort för klientel som bor i Vänge idag?
45 min med cykel till centrum är bra.

Jo, väster om Örsundsbro känns som ett klart alternativ, men jag vet fortfarande nästan inget om de olika områdena i och utanför Enköping.

I Örbyhus har jag sett att man får väldigt mycket hus för pengarna. Att Upptåget går dit är bra, och som det verkar så strular det inte riktigt lika ofta som mellan Uppsala och Stockholm.
Finns det problemområden i Örbyhus?
Citera
2014-11-02, 18:02
Medlem
flaess avatar
Jag är uppvuxen i Norduppland och har bra koll på den regionen, så jag ska försöka ge dig så bra information som möjligt.

Jag börjar i den nordöstra delen, alltså Östhammars kommun.

ALUNDA är lite av ett sovsamhälle, de flesta pendlar till andra orter i kommunen och Uppsala. Annars så upplever jag att det är ett lugnt och trevligt samhälle.
GIMO är ett brukssamhälle där majoriteten av invånarna arbetar på Sandvik, så jag tror att det är svårt att lära känna folk och komma in i gemenskapen om man är "utböling".
ÖSTERBYBRUK/DANNEMORA är en bruksbygd, så det är nog samma där som i GIMO. Men det är ett vackert samhälle med naturen inpå knuten.
ÖSTHAMMAR ligger lite utanför din radie, men jag tror att det är bästa orten i kommunen att bosätta sig i om man kommer utifrån. Bra service, nära havet och överlag en trevlig småstad.
ÖREGRUND ligger alldeles för avsides ifrån Uppsala räknat.

Tierps kommun härnäst.

TIERP är min uppväxtort, men den hålan kan jag definitivt INTE rekommendera. Det är utan tvekan en av Sveriges värsta och fulaste hålor. Jag är glad att jag inte bor kvar där längre. Atmosfären är oerhört deprimerande, knarket flödar och under de senaste 5-10 åren så har en ganska stor andel somalier bosatt sig på orten, vilket ju inte gör saken bättre.
SÖDERFORS är också ett riktigt skitställe. Brukssamhälle där alla känner alla. Knarkare i mängder och de senaste åren har kommunen även här placerat en rätt stor andel somalier.
TOBO är ett fint samhälle, men även det är en bruksort med allt vad det innebär. Servicen är i princip noll. Det finns en liten pizzeria. Punkt.
ÖRBYHUS var ganska stökigt för 10 år sedan, men nu upplever jag att det är ett bra ställe att bo på.
SKÄRPLINGE och KARLHOLMSBRUK ligger för avsides.

Avslutningsvis norra Heby kommun.

HARBO verkar vara lugnt och tryggt.
ÖSTERVÅLA likaså. Bra service på orten också.
TÄRNSJÖ verkar inte vara något vidare. Känns sunkigt. Är även ökänt för sina enorma myggplågor vissa somrar. Fin natur i bygden dock.
Citera
2014-11-02, 22:33
Medlem
Måttligs avatar
Tack för intressant info om Norduppland, och inte minst varningarna om Söderfors och Tierp.
Det du skriver om Tierp bekräftar mina misstankar om att man helst inte vill bo där.

Hur är de allmänna kommunikationerna mellan Uppsala och Alunda?

Östhammar, Harbo och Östervåla har hamnat lite utanför min radar, men ska kolla in dem lite närmare.

Tobo trodde jag var ett ganska sunkigt bihang till Örbyhus, men det stämmer alltså inte?

Tärnsjö har jag inte ägnat en tanke, just p.g.a. myggen.

Kul att ni vill bidra.
Citera
2014-11-02, 23:18
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Tack för intressant info om Norduppland, och inte minst varningarna om Söderfors och Tierp.
Det du skriver om Tierp bekräftar mina misstankar om att man helst inte vill bo där.

Hur är de allmänna kommunikationerna mellan Uppsala och Alunda?

Östhammar, Harbo och Östervåla har hamnat lite utanför min radar, men ska kolla in dem lite närmare.

Tobo trodde jag var ett ganska sunkigt bihang till Örbyhus, men det stämmer alltså inte?

Tärnsjö har jag inte ägnat en tanke, just p.g.a. myggen.

Kul att ni vill bidra.
Det är väldigt bra bussförbindelser mellan Alunda och Uppsala. Även på helgerna.

Tobo är lite sunkigt, det håller jag med om. Men det är ungefär lika i Örbyhus. Men ingenting som är direkt anmärkningsvärt. Sunkhetsfaktorn är utan tvivel högre i Tierp och Söderfors, men Söderfors har till skillnad från Tierp en vacker bruksmiljö och fin natur att visa upp. Tierp har å andra sidan bra service och ett gynnsamt läge mellan Gävle och Uppsala, men annars är det bara nackdelar med att bo i Tierp.

Men för att återgå till Tobo och Örbyhus så skulle jag nog personligen välja att bosätta mig i Örbyhus. Det finns bra service på orten och det är förmodligen lite lättare att lära känna folk där. Bruksmentaliteten i Tobo är påtaglig, så risken är att om man är en "utsocknes" så blir man utfryst.
Citera
2014-11-03, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Tierps kommun härnäst.

TIERP är min uppväxtort, men den hålan kan jag definitivt INTE rekommendera. Det är utan tvekan en av Sveriges värsta och fulaste hålor. Jag är glad att jag inte bor kvar där längre. Atmosfären är oerhört deprimerande, knarket flödar och under de senaste 5-10 åren så har en ganska stor andel somalier bosatt sig på orten, vilket ju inte gör saken bättre.
SÖDERFORS är också ett riktigt skitställe. Brukssamhälle där alla känner alla. Knarkare i mängder och de senaste åren har kommunen även här placerat en rätt stor andel somalier.
TOBO är ett fint samhälle, men även det är en bruksort med allt vad det innebär. Servicen är i princip noll. Det finns en liten pizzeria. Punkt.
ÖRBYHUS var ganska stökigt för 10 år sedan, men nu upplever jag att det är ett bra ställe att bo på.
SKÄRPLINGE och KARLHOLMSBRUK ligger för avsides.

Kan inte göra annat än att hålla med gällande Tierp-området, då även jag är uppvuxen där. Karlholmsbruk var en riktigt bra håla förut men har blivit sämre med tiden, å andra sidan så är det otroligt fint där på sommaren.

För att hjälpa TS lite så kan jag säga att utifrån vad jag sett av Rimbo så är det en del WT där. Har dock inte spenderat speciellt mycket tid där så kanske är helt ute och cyklar. Angående service så vet jag inte mycket mer än att de har ett badhus och en restaurang som serverar kinamat.

Personligen så känns Örsundsbro som ett bra val, likaså Östervåla och kanske till och med Vattholma/Skyttorp området, men där är jag dock lite smått osäker. Hursomhelst, hoppas du lyckas hitta något bra till slut!
Citera
2014-11-03, 07:22
Medlem
Måttligs avatar
Service i all ära, men jag tror inte att det kommer att vara tillräckligt viktigt för att jag ska välja att bosätta mig i Tierp.
Örbyhus
verkar onekligen vara ett alternativ.

Tack jjonna!

Det du skriver om Rimbo är ungefär vad jag misstänkt efter att ha läst lite här på FB.
Vad är det som är negativt med Karlholmsbruk?

Örsundsbro verkar onekligen bra. Frågan är om jag kommer att kunna hitta ett hus i min prisklass när det blir dags?
Det finns ett par stycken ute nu, men det är några saker som måste falla på plats i livspusslet först, innan det kan bli verklighet.

Är det någon som vet mer om Rasbo eller Rasbokil?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in