2015-03-05, 16:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Vart nämner jag syndafallet?

Vad jag minns: Ingenstans i vegetar-sammanhanget. Det är det som är problemet.

Citat:
Jag talar bara om början tills syndafloden.

Japp, det är där din förfärliga bibel-kronologi manifesterar sig.

Citat:
Du har fel, jag har rätt. Stackars lilla asperger...

Tsk, tsk.
Citera
2015-03-05, 16:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Alltså är du ens med om vad jag har svarat på för slags fråga.
I Bibeln står det att Eva & Adam åt växter o örter. Det skall vara er föda.
Åt djur, alla som kryper, går, simmar osv skall ni vara herrar över.
Växter och örter skall vara deras föda.

"Kött med liv, dvs blod, får du inte äta." - Bibeln före och efter syndafloden

Allt kött har blod, räka som en kossa.

Det står så i Bibeln, du frågade vart det står om människor var veg eller lejon..du får svar på tal och då säger du att Bibeln är en otrovärdig källa med ism ister imser hit o dit.. Det hör inte till sakfrågan ditt pucko...

Förutom då att man får äta köttet, men inte blodet. Åtminstone i bibelverserna du hänvisar till om blodet...
Hur man fullständigt kan undvika blodet är däremot oklart. Ungefär som att det skrevs av okunniga människor i antiken och inte är inspirerat av en allvetande kosmisk entitet.
Citera
2015-03-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Förutom då att man får äta köttet, men inte blodet. Åtminstone i bibelverserna du hänvisar till om blodet...
Hur man fullständigt kan undvika blodet är däremot oklart. Ungefär som att det skrevs av okunniga människor i antiken och inte är inspirerat av en allvetande kosmisk entitet.

läs vad Gud sa till Noah.
Kött med liv, blod.
Växter är också liv (eller hur vetenskapen) men det har inget blod
Citera
2015-03-05, 16:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ska man tolka det som att du menar att kapitalism kan leda till mindre total lycka för en population?
Visst är det så.

Finns ju inga positiva mekanismer i ett kapitalistiskt system som premierar folkets lycka. Kapitalism är i grunden inget annat än ett "äta eller ätas" system varken mer eller mindre. Det främjar monopol och strävar efter att ge möjlighet för ägarna att maximera sina vinster. Allt som hindrar detta lagstiftning och fackföreningar ses som restriktiva hinder. Glädje/lycka kombinerat med lojalitet det köper sig företagen av nyckelpersoner genom höga löner. Övrig personal ses mest som kostnader som det jobbas hårt på att reducera till ett minimum. Där chefer premieras med höga bonusar för ökad lojalitet och premiering heter det för arbetare att studier visar att högre löner inget ger i form av lojalitet och arbetsprestation. Det är cynism i sin renaste form.

Det är politikernas och fackens uppgift att ge kapitalismen ett mänskligt ansikte. Utan dem hade du haft sweatshops i Sverige imorgon om lagstiftningen medgivit det. Det är därför det är så viktigt att inte fackens möjligheter att ingripa mot oseriösa arbetsgivare inte regleras utan att facken möter en arbetsgivare på lika villkor. Annars äter en arbetsgivare upp folk fortare än du hinner säga...

Så visst kan och gör oreglerad kapitalism till att folk i majoritet blir mindre lyckliga.
Och det säger jag som tidigare företagare själv.
Du måste ha ett stenhårt regelverk för att reglera den om du skall få ut några fördelar ur det för en majoritet av befolkningen som beskattning, arbetsskyddslagar, arbetstidslagar, strejkrätt, arbetsmiljölagstiftning mm mm. Sverige har ju börjat släppa efter på detta och om man ser generellt så har ju utanförskapet i samhället aldrig varit så stort som det är idag imho.

Lite ot men det följde ju som ett litet klargörande för tidigare fråga.
Citera
2015-03-05, 16:35
Medlem
Citat:
Du påstår det HELA TIDEN, men du kommer inte med något mot-argument. HELA TIDEN håller du på såhär

]

Men svara inte då.
Citera
2015-03-05, 16:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Växter är också liv (eller hur vetenskapen) men det har inget blod

Så: Stanna vid det veganska-vegetariska fokus ... och sluta slingre dig.
Citera
2015-03-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du rör ihop det såkallade "syndafallet" med "syndafloden". Din bibel-kronologi ÄR förfärlig (om det nu inte är så att du är intellektuellt handikappat).

Men lär ut skillnaden i stället, förklara du som vet Bogo.
Citera
2015-03-05, 16:40
Medlem
Citat:
Så: Stanna vid det veganska-vegetariska fokus ... och sluta slingre dig.

Jag har inte slingrat mig Mr.aspberger
Citera
2015-03-05, 16:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men snälla du, syndafallet var ju när Adam och Eva kastades ur Eden.
Citera
2015-03-05, 16:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inte slingrat mig Mr.aspberger

Håll dig till det veganska-vegetariska fokus du själv introducerade.
Citera
2015-03-05, 16:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du rör ihop det såkallade "syndafallet" med "syndafloden". Din bibel-kronologi ÄR förfärlig (om det nu inte är så att du är intellektuellt handikappat).

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Tills vidare får Jugosloven fortsätta med att gräva sin egen grav så djup, att h*n inte kan ljuga sig ur det sen.
Citera
2015-03-05, 17:27
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Men varför låter du dig påverkas av Socialstyrelsen och anonyma statsmakter hellre än dina medmänniskor här för att själv kunna göra din rätta kompromiss?

Citat:
Belägg, tack.

Jugoslavens OT argument om asperger är sådant jag vet kommer från just Socialstyrelsen. Enda sättet att försvara sig mot dessa anonyma misstankar är att bete sig just som asperger och precis så som psyopverket vill.
För min del gjorde jag precis tvärtom och lät dem hålla på medan jag iakttog fenomenet hos närstående då jag redan för 25 år sedan förstod vad man också ville ha mig klassad som.
Socialstyrelsens FragileX-register är det mest sataniska man kan föreställa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in