2015-03-05, 15:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så bibeln "bevisar" sig själv på något sätt. Vilket sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Alltså är du ens med om vad jag har svarat på för slags fråga.
I Bibeln står det att Eva & Adam åt växter o örter. Det skall vara er föda.
Åt djur, alla som kryper, går, simmar osv skall ni vara herrar över.
Växter och örter skall vara deras föda.

"Kött med liv, dvs blod, får du inte äta." - Bibeln före och efter syndafloden

Allt kött har blod, räka som en kossa.

Det står så i Bibeln, du frågade vart det står om människor var veg eller lejon..du får svar på tal och då säger du att Bibeln är en otrovärdig källa med ism ister imser hit o dit.. Det hör inte till sakfrågan ditt pucko...

Jag avvaktar ett svar på frågan om hur bibeln "bevisar" sig själv.
Citera
2015-03-05, 15:37
Medlem
Citat:
Jag avvaktar ett svar på frågan om hur bibeln "bevisar" sig själv.

Vad fan snackar du om bevisar sig själv?!

Du fick svar på din/era frågor om människor åt djur och ifall djuren åt varandra innan syndafloden.
Enligt Bibelns berättelse...
Citera
2015-03-05, 15:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Du fick svar på din/era frågor om människor åt djur och ifall djuren åt varandra innan syndafloden.
Enligt Bibelns berättelse...

Bogomil vill ju naturligtvis veta hur du med 100% säkerhet kan veta att Bibeln är helt sann.
Min tolkning.
Citera
2015-03-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Bogomil vill ju naturligtvis veta hur du med 100% säkerhet kan veta att Bibeln är helt sann.
Min tolkning.

Det är inte det vi talar om, vi talar om vad som står i Bibeln.
Han påstår mer eller mindre att det inte står i Bibeln om det jag skriver om. Eller så är det en tolkningsfråga

Sen vad han tror och tycker om Bibeln är en annan diskussion...
Citera
2015-03-05, 15:42
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Det blir ett kompromiss:
"Minimering av lidande, maximering av frihet".
Men varför låter du dig påverkas av Socialstyrelsen och anonyma statsmakter hellre än dina medmänniskor här för att själv kunna göra din rätta kompromiss?
Citera
2015-03-05, 15:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Tråden efterlysar "bevis", inte predikande.

Visste du inte det?
Citera
2015-03-05, 15:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är inte det vi talar om, vi talar om vad som står i Bibeln.

Det finns flera fasetter i det inlägg från dig som jag svarade på. Én fasett är din förfärliga bibel-kronologi (1), en annan är hurvida bibeln "bevisar" sig själv.

Citat:
Han påstår mer eller mindre att det inte står i Bibeln om det jag skriver om.

Se (1).
Citera
2015-03-05, 15:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Men varför låter du dig påverkas av Socialstyrelsen och anonyma statsmakter hellre än dina medmänniskor här för att själv kunna göra din rätta kompromiss?

Belägg, tack.
Citera
2015-03-05, 15:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det blir ett kompromiss:

"Minimering av lidande, maximering av frihet".
Jo visst blir det så.
Citera
2015-03-05, 15:58
Medlem
Citat:
Det finns flera fasetter i det inlägg från dig som jag svarade på. Én fasett är din förfärliga bibel-kronologi (1)

Du påstår det HELA TIDEN, men du kommer inte med något mot-argument. HELA TIDEN håller du på såhär

I detta fall har jag rätt och du har 100% fel. Läs de första sidorna tills synda floden (100000 gången jag skriver det) så kommer du inse att människor och djur levde sida vid sida och människor åt grönt samt som djuren gjorde det.

29Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. 30Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så. 31Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen.

Efter syndafloden
Guds förbund med Noa
91Gud välsignade Noa och hans söner och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden. 2Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. 3Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. 4Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta.
Senast redigerad av Jugosloven 2015-03-05 kl. 16:03.
Citera
2015-03-05, 16:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du påstår det HELA TIDEN, men du kommer inte med något mot-argument. HELA TIDEN håller du på såhär

I detta fall har jag rätt och du har 100% fel. Läs de första sidorna tills synda floden (100000 gången jag skriver det) så kommer du inse att människor och djur levde sida vid sida och människor åt grönt samt som djuren gjorde det.

Du rör ihop det såkallade "syndafallet" med "syndafloden". Din bibel-kronologi ÄR förfärlig (om det nu inte är så att du är intellektuellt handikappat).
Citera
2015-03-05, 16:05
Medlem
Citat:

29Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. 30Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så. 31Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen.

Efter syndafloden
Guds förbund med Noa
91Gud välsignade Noa och hans söner och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden. 2Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. 3Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. 4Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta.

Citat:
Du rör ihop det såkallade "syndafallet" med "syndafloden". Din bibel-kronologi ÄR förfärlig (om det nu inte är så att du är intellektuellt handikappat).

Citat:

Vart nämner jag syndafallet?
Jag talar bara om början tills syndafloden.
Gör om, gör rätt.

Du har fel, jag har rätt. Stackars lilla asperger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in