Citat:
Ursprungligen postat av
Stegen
Jag visste faktiskt inte att domaren endast får ringa och kolla om spelaren är inne i målgården, det gör hela den här säsongens dumslut[sic] ännu snurrigare. Inte för att det gör någon skillnad vid den här situationen eftersom Ahlen utan tvekan är inne i målgården, felaktigt mål.
Slutord: No Goal.
I de förra reglerna fanns ett tillägg i swecase om att domarna i (endast) HA/SHL även fick bedöma om målvakten blev störd. Någon motsvarande paragraf har jag inte återfunnit i det nya regelverket, så vill någon smiska mitt inlägg ovan på fingrarna är det bara att börja leta om man kan finna en sådan.
Jag vet inte om jag tycker att han utan tvekan är inne i målgården, vänsterarmen är definitivt innanför linjerna men kan vara ovanför ribban av bilderna att döma och då inte i målgården. Tåspetsen på vänsterskridskon kanske fortfarande är precis innanför linjen när den är påväg ut medan han sätter handen framför Starkbaum. Jag vet inte, orkar inte leta nu heller, vad som gäller där - om det är räcker med att något överhuvudtaget av kroppen är inne i målområdet för att man ska anses befinnas där eller om det kräver att en viss del ändå är det. Jag lämnar frågan öppen om Ahléns vara eller inte i målgården, då är det i alla fall inte frågan om mer än "bara" huruvida war room såg rätt eller inte var han befinner sig.