2015-03-04, 18:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodsElite
Jag tror det var såhär, jesus skämmdes att han inte var den perfekta gudstjänaren och därför gjorde han en efterkonstruktion, eller folk?

Efterrationaliseringerna tog först riktig fart ett tag efter Jesus-rörelsens initiella period.

Visserligen fanns det tidigt en del internt käbbel, men intrycket är att Jesus-rörelsen försökte visa en enat front så gott det nu gick.
Citera
2015-03-04, 18:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Utifrån enbart gammla testamentet går det att läsa att Guds son ska dö på korset för våra synder. Vi har döda havsrullarna som bevisar det!

Hmm. Jag minns jag har sett dessa "bevis" tidigare, och jag minns att dessa mera verkade vara efterrationaliseringer.

Men du kanske kan presentera dessa "bevis" igen?
Citera
2015-03-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hmm. Jag minns jag har sett dessa "bevis" tidigare, och jag minns att dessa mera verkade vara efterrationaliseringer.

Men du kanske kan presentera dessa "bevis" igen?

Jag har en fråga till dig, tror du att denna Jesus som Bibeln berättar om (oavsett vad för slags version av person dom beskriver)...tror du att Jesus, Gud son eller inte, tror du att Jesus har funnits?
Citera
2015-03-05, 14:43
Medlem
Mogrens avatar
Hur kunde Jesus ta på sig våra synder genom att låta spika upp sig på ett kors? Försvann alla synder då? Gäller det synder enbart begångna före korsfästelsen eller gäller det även synder som begås idag? För övrigt var det väl ingen större grej för Jesus att låta sig korsfästas. Han hade ju garantier uppifrån för att återuppstå redan efter 3 dagar. Mycket värre för oss vanliga dödliga.
Citera
2015-03-05, 14:57
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Disskusionen är onödig.

Utifrån enbart gammla testamentet går det att läsa att Guds son ska dö på korset för våra synder. Vi har döda havsrullarna som bevisar det!
Finns ens ordet "kors" någonstans i GT? Dödahavsrullarna är inte lika med gamla testamentet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Hur kunde Jesus ta på sig våra synder genom att låta spika upp sig på ett kors? Försvann alla synder då? Gäller det synder enbart begångna före korsfästelsen eller gäller det även synder som begås idag? För övrigt var det väl ingen större grej för Jesus att låta sig korsfästas. Han hade ju garantier uppifrån för att återuppstå redan efter 3 dagar. Mycket värre för oss vanliga dödliga.
Teorin går nåt i stil med att gud ville uppleva hur det var att vara människa för att kunna förlåta mänskligheten för att de gjorde något som gud bestämt var fel men som gud ändå hade gjort så att de ville, så han blev sin egen son trots att den sonen alltid hade funnits ändå, och blev då människa. När man är människa ingår det att man dör och självklart kan ju ökenprofeternas egen OC donotsteal-Mary Sue inte dö som gammal gubbe i sin säng utan man måste slå på stort. Om det hade hänt i vår tid skulle Jesus säkert vara Greenpeace-terrorist som försöker hindra en provsprängning av en vätebomb genom att bryta sig in på testområdet och ta sig till bomben och försöka stoppa explosionen, fast misslyckas. Eller något liknande.

Hur som helst, ja, alla synder försvann, men bara om du tror på att Jesus verkligen tog bort dem. Annars finns de kvar. Nej det är ingen större grej att korsfästas om man vet att man kommer tillbaka sedan (fast det gör ju ont, såklart), men synder är ingen större grej heller eftersom de bokstavligen är en fantasifigurs fantasier. Dubbel-fantasier, liksom.
Citera
2015-03-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren

Genom blodet och själva avrättningen.
Alla synder försvann.
Tror du att det är lättare för jesus att bli torterad än om du skulle bli det ?
Citera
2015-03-05, 15:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Hur som helst, ja, alla synder försvann, men bara om du tror på att Jesus verkligen tog bort dem. Annars finns de kvar.

Jag tänker mig att Jesus möjligen tog på sig allas synder fram till den dagen han korsfästes.
Alla blev då förlåtna för allt det som varit.
Hitintills, men inte därefter...
för sedan får alla ta sitt ansvar.

Så tänker jag.
Citera
2015-03-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag tänker mig att Jesus möjligen tog på sig allas synder fram till den dagen han korsfästes.
Alla blev då förlåtna för allt det som varit.
Hitintills, men inte därefter...
för sedan får alla ta sitt ansvar.

Så tänker jag.

Nej, det hände när han korsfästes, som alla synder försvann, Guds lamm avrättas för blodet - förbundsblodet.

Blodet kommer inte fram före korsfästelsen, innan han greps.
Citera
2015-03-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Det var väl snarare författarna efter Jesu påstådda död som gjorde efterkonstruktionen.

Precis..lärljungarna verkade inte alls fatta vad som hänt..först tågar de in i Jer4usalem under folkets jubel och hosiannarop. Sen går allt åt helvete, Jesus blir gripen förhörd och dödad.....lärljungarna börjar skingras. ..de verkade inte alls förberedda på vad som hände......så ja, det är snarare tiden efter Jesu död som ryktena om uppståndelsen tog fart.

Sen var det betydligt mer i Paulus skriverier man ser snacket om försoningen än i evangelierna.
Citera
2015-03-05, 15:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Jag har en fråga till dig, tror du att denna Jesus som Bibeln berättar om (oavsett vad för slags version av person dom beskriver)...tror du att Jesus, Gud son eller inte, tror du att Jesus har funnits?

Jag anser det relativt sannolikt att en person vid namn Jesus har existerat och har haft en viss betydelse för NTs teologi.
Citera
2015-03-05, 15:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sen var det betydligt mer i Paulus skriverier man ser snacket om försoningen än i evangelierna.

Jag vill hänleda uppmärksamheten på den enigmatiska Melchizedek's betydelse i detta.
Citera
2015-03-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vill hänleda uppmärksamheten på den enigmatiska Melchizedek's betydelse i detta.

Hänger inte alls med vad du syftar på.....snacket om Melchisedek har väl mer med evigt prästadöme att göra...inte om försoning/lösen.

eller behagar herr Bogomil skämta med mig??
Senast redigerad av ujhs 2015-03-05 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in