Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-02, 11:12
  #2317
Medlem
Airwave92s avatar
Hur är det på tradera om man vinner ett bud och sedan ångrar sig?

Är man tvungen att köpa grejen då eller är det bara att ignorera säljaren så blir det inga konsekvenser?

Det är bara ett bud som är lagt och det är mitt
Citera
2015-03-02, 15:16
  #2318
Medlem
Schopenhauers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hur är det på tradera om man vinner ett bud och sedan ångrar sig?

Är man tvungen att köpa grejen då eller är det bara att ignorera säljaren så blir det inga konsekvenser?

Det är bara ett bud som är lagt och det är mitt

Enligt Traderas regler så är bud bindande och du är skyldig att genomföra en vunnen auktion (vilket också tydligt står i en pop-up-ruta då man lägger sitt bud). Om du inte betalar så kan säljaren lägga ett negativt omdöme på dig och skriva att du är en ”oseriös traderare” eller liknande vilket inte ser bra ut.

Dock, vilket är tydligt i Traderas eget forum så sker det så gott som dagligen att köpare struntar i att betala och säljaren förväntas vara ”förstående”, kreditera avgiften och lägga upp igen. Har själv drabbats flera gånger och tycker att det rent ut sagt är skit-trist att Tradera blivit en lekstuga där folk inte vill stå för sina bud och det är jag som sagt inte ensam om – folk talar om att det borde införas straffavgifter för bud-smitare.

Menar inte att låta alltför sur eller mästrande och förhoppningsvis – för din och säljarens skull – så blir du överbjuden. Är det tid kvar så kan du ju kontakta säljaren via knappen "ställ en fråga till säljaren" och säga som det är och sen får ni båda kontakta Tradera via chat eller telefon så kan budet tas bort om säljaren går med på det (vilket han/hon inte är skyldig att göra) I vilket fall som helst så hoppas jag att det löser sig och att du lärt dig något till nästa gång.
Citera
2015-03-02, 15:56
  #2319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schopenhauer
Dock, vilket är tydligt i Traderas eget forum så sker det så gott som dagligen att köpare struntar i att betala och säljaren förväntas vara ”förstående”, kreditera avgiften och lägga upp igen. Har själv drabbats flera gånger och tycker att det rent ut sagt är skit-trist att Tradera blivit en lekstuga där folk inte vill stå för sina bud och det är jag som sagt inte ensam om – folk talar om att det borde införas straffavgifter för bud-smitare.
Ja.. Tre auktioner till två olika personer avslutades och fick kontakt med den första först efter en vecka och den andra har inte svarat än trots mail. Och då är sakerna de skulle köpa långt under marknadspris då de blev de enda budgivarna.

Hur gör man för att slippa traderas avgifter när någon inte betalar?
Citera
2015-03-02, 15:59
  #2320
Medlem
Gosifs avatar
Jag frågar här istället.

Har någon här sätt galenskaparna - Dalsland? Hur som helst. Där har de i en scen en dryckeshållare i trä, som föreställer en afrikansk servitör eller vad man kan kalla det. I röda kläder och röda läppar. (Lite karikatyr över det). Vet någon exakt vad det heter och om det finns att få tag i på te.x Tradera, ebay, amazon?
Citera
2015-03-02, 16:12
  #2321
Medlem
Schopenhauers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Ja.. Tre auktioner till två olika personer avslutades och fick kontakt med den första först efter en vecka och den andra har inte svarat än trots mail. Och då är sakerna de skulle köpa långt under marknadspris då de blev de enda budgivarna.

Hur gör man för att slippa traderas avgifter när någon inte betalar?

Om köparen drar sig ur kan man få provisionsavgiften ”krediterad” alltså avräknad på nästkommande faktura. Enklast är om man lägger upp auktionen igen och sedan kontaktar deras kundtjänst och ange det gamla objektsnumret samt det nya.

Jag tror dock (notera tror) att detta ska kunna fixas även om man av någon anledning inte tänker lägga upp saken igen (kan ju vara någon specifik säsongs-grej eller så har man inte möjlighet att vänta en vecka för nytt avslut et.c.) men då har jag för mig att man måste lägga negativt omdöme på personen (vilket dessvärre kan resultera i hämdomdöme). Sök på "kreditering" eller "kreditera" i sökfältet på denna sida så får du gott om information: http://kundservice.tradera.com/org/tradera/

Jag har själv inte orkat tjafsa då det varit billiga grejer där provosionen varit några kronor men som sagt, om man läser bland frågor/problem i forumet så går det nu åt ett håll där säljaren förväntas acceptera att folk ångrar sig, slinter med knappar, har små barn/vänner/ovänner/hundar m.m som lyckats lägga bud utan deras vetskap…
Citera
2015-03-03, 14:41
  #2322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schopenhauer
Om köparen drar sig ur kan man få provisionsavgiften ”krediterad” alltså avräknad på nästkommande faktura. Enklast är om man lägger upp auktionen igen och sedan kontaktar deras kundtjänst och ange det gamla objektsnumret samt det nya.

Jag tror dock (notera tror) att detta ska kunna fixas även om man av någon anledning inte tänker lägga upp saken igen (kan ju vara någon specifik säsongs-grej eller så har man inte möjlighet att vänta en vecka för nytt avslut et.c.) men då har jag för mig att man måste lägga negativt omdöme på personen (vilket dessvärre kan resultera i hämdomdöme). Sök på "kreditering" eller "kreditera" i sökfältet på denna sida så får du gott om information: http://kundservice.tradera.com/org/tradera/

Jag har själv inte orkat tjafsa då det varit billiga grejer där provosionen varit några kronor men som sagt, om man läser bland frågor/problem i forumet så går det nu åt ett håll där säljaren förväntas acceptera att folk ångrar sig, slinter med knappar, har små barn/vänner/ovänner/hundar m.m som lyckats lägga bud utan deras vetskap…
Kreditering av avgifter när du lämnar omdöme

Så här får du avgifter borttagna när du lämnar omdöme:

Lämna negativt omdöme till köparen. Du har även möjlighet att anonymt lämna en bedömning på hur köparen skötte i sig i den aktuella affären. Här lämnar du omdöme på köparen

Klicka på "Lämna omdöme" för att gå till nästa steg.

I detta steg kan du nu rapportera "Utebliven betalning". Du kan även välja att automatiskt starta om din annons och samtidigt få avgifterna som skapats för den gamla annonsen krediterade(att starta om annonsen är en förutsättning för kreditering).

Klicka på "Bekräfta". Din annons startas nu automatiskt om, och avgifterna för den gamla annonsen tas bort alternativt läggs som tillgodo på nästkommande faktura.

http://gamla.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=9746
Citera
2015-03-03, 20:34
  #2323
Medlem
Korvmackas avatar
Bara en tanke, varför budar folk flera dagar innan det är slut ? Bättre är väl att avvakta tills det är några minuter kvar ?
Citera
2015-03-04, 09:00
  #2324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmacka
Bara en tanke, varför budar folk flera dagar innan det är slut ? Bättre är väl att avvakta tills det är några minuter kvar ?
Vad blir det för skillnad? Jag brukar buda till typ hälften av vad jag kan tänka mig att betala, ligger mitt bud länge är det ofta möjligt att jag landar under det jag kan tänka mig att ge. Då är jag med när auktionen slutar. Om det blir överbudat på en dag förstår man att det kommer landa på mer än det dubbla och skiter i att hålla koll, stämmer allt som oftast.
Citera
2015-03-05, 20:58
  #2325
Medlem
Enok1Halvars avatar
Tradera ändrade sin sida i höstas om jag inte minns fel,dom fick mycket kritik,och jag håller med "varför försöka laga nått som inte är trasigt"

Dom tog sitt förnuft tillfånga och gick tillbaka till den "vanliga sidan"
men nu verkar det som dom fått hybris igen och "ställt" till det igen?
Eller är det bara jag som får upp en helt annorlunda sida?
VARFÖR!
Citera
2015-03-05, 21:54
  #2326
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Tradera ändrade sin sida i höstas om jag inte minns fel,dom fick mycket kritik,och jag håller med "varför försöka laga nått som inte är trasigt"

Dom tog sitt förnuft tillfånga och gick tillbaka till den "vanliga sidan"
men nu verkar det som dom fått hybris igen och "ställt" till det igen?
Eller är det bara jag som får upp en helt annorlunda sida?
VARFÖR!

går väl att använda den gamla layouten.
Citera
2015-03-05, 23:34
  #2327
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmacka
Bara en tanke, varför budar folk flera dagar innan det är slut ? Bättre är väl att avvakta tills det är några minuter kvar ?

Exakt, hittar jag nått intressant med något eller inga bud alls så sparar jag ner annonsen och försöker lägga ett så sent bud som möjligt.

Dels för att det känns som att jag "bumpar" auktionen och dels för att man drar igång (hetsar, som en irl-auktion) om någon tidigare har lagt ett bud. Folk blir snabbt giriga.

Jag tror absolut detta gör skillnad.
Citera
2015-03-08, 13:15
  #2328
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Vad blir det för skillnad? Jag brukar buda till typ hälften av vad jag kan tänka mig att betala, ligger mitt bud länge är det ofta möjligt att jag landar under det jag kan tänka mig att ge. Då är jag med när auktionen slutar. Om det blir överbudat på en dag förstår man att det kommer landa på mer än det dubbla och skiter i att hålla koll, stämmer allt som oftast.

Ja du trissar ju upp budet på det du vill ha, lägg till auktionen i minneslistan istället och vänta tills det är 1-2 minuter kvar, om inte 15 sekunder och lägg ett maxbud då istället. Poängen är väl at du vill ha det så billigt som möjligt och sitter du då och trissar upp det långt innan auktionen är slut blir det självklart dyrare än om du inte hade gjort det, sunt förnuft kallas det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollar
Exakt, hittar jag nått intressant med något eller inga bud alls så sparar jag ner annonsen och försöker lägga ett så sent bud som möjligt.

Dels för att det känns som att jag "bumpar" auktionen och dels för att man drar igång (hetsar, som en irl-auktion) om någon tidigare har lagt ett bud. Folk blir snabbt giriga.

Jag tror absolut detta gör skillnad.

Precis det jag menar, finns ingen anledning att höja priset i förtid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback