Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
Erkänn hellre dina klena begrepp om konventionsetikens grunder.
Tackar, men jag har en ganske bra verklighets-sökande/-beskrivande metodologi, som jag inte har tänkt mig att ersätta med dina postulat om en verklighets-förvrängande konspiration.
Citat:
Sublimal påverkan drabbas alla av mer eller mindre vare sig vi tror eller ej.
Foliehattar är nu nog dom som befinnar sig i "MER"-delan av detta spektrum.
Citat:
Hur du låter dig påverkas bör vara upp till din egen viljekraft.
Varför har jag inte tänkt på det själv? (Ironi)-
Citat:
Vad som då är gott eller ont får du själv avgöra.
Så därmed försvinnar alltså nödvändigheten och värdet av "absolut" etik.
Citat:
Fria viljan är dock fundamental i kristen tro.
Som från vad jag hittills har sett om den pådyvlande kristendoms version av "fri vilja" inte har så mycket med frihet att göra.
Citat:
Konspirationer på både gott och ont betraktar jag som naturfenomen. Inget att teoretisa om bara att konstatera.
Förtydligande och belägg, tack.
Citat:
Att logiken är målet för både troende och tvivlare och att var och en måste utgå från sitt eget förnuft är det viktiga här.
Iofs är logik inte en nödvändig ingrediens för ren TRO.
Citat:
Pröva att tänka helt själv utan förutfattade meningar från något annat håll än ditt eget samvete.
Hur skulle det fungera socialt om alla endast följde sina egna subjektiva impulser?
Citat:
Med demokratiskt troende menar jag bara till skillnad mot ditt utilitaristiska troende.
Visst finns det en skillnad mellan demokrati-konceptet och etisk utilitarism, men jag kan inte så nån signifikant konflikt ... om det är det du vill fram till.
Citat:
Eftersom vi med dagens teologi filosofi antroposofi och mystik inte längre finner några logiska knutar i hur vi betraktar människovärdet är det tydligen inom psykologi och sociologi logiken saknas.
Sant nog. Humaniora-"vetenskaperna" är ofta begränsade till induktiva underlag. Vart vill du komme med det?
*
Du byggar fortfarande semantiska luftslott utan trådrelevans och i stort sett utan substans.