Citat:
Ursprungligen postat av
-Muhammed-
Hej!
Tack för svaret. Jag tror på en Gud som gett upphov till universum och format det mångfaldiga liv vi ser i naturen.
Jag kan inte bevisa detta genom empirisk väg. Vad vill du observera/mäta/se för att komma till denna insikt?
Jag är inte här för att övertyga, utan för att diskutera en möjlig lösning på detta problem. Problemet är ju att påståendet "Gud existerar" inte går att bevisa eftersom det observatören förväntar sig inte är påtagligt och definierat.
Jag tror på Gud inte på samma sätt som jag bekräftar något via empirisk väg. Min tro på Gud är baserad på sannolikhet.
Hur resonerar ni andra medlemmar?
Fred,
Muhammed
Undanflykten ni tar till genom att försöka vända på bevisbördan och be oss definiera vad som krävs för att anse er vidskepelse bevisad har börjat bli vanligt förekommande. Det är inte vi som ska definiera eran guds egenskaper. Hur skulle vi kunna göra det? Det är ju inte vi som tror på honom och vet vad han gör och hur han agerar på ett sätt som skulle korsa verkligheten. Det är ju ni som tror han har inflytande i verkligheten och då får ju ni definiera på vilket sätt och hur man kan bedöma att det är han som gjort det.
Så, om du tror på en gud så gör du det av någon anledning. Är den anledningen något som är definierbart och empiriskt bevisbart? Om inte så har du ingen rationell anledning att tro, bara en irrationell sådan (en känsla, osv).
Vad jag menar är att man bildar en uppfattning på något. Detta något är vad som ligger till grund för din uppfattning att Gud existerar. Detta något är även en definierbar egenskap. Går denna egenskap att definiera och förmedla på ett greppbart sätt? Håller denna definition vatten är vad vi är intresserade av eller är det en irrationell uppfattning?
Inom det området kan du bevisa Gud för oss.