2015-03-02, 17:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Jag tror inte någon av oss teister har försökt övertyga eller bevisa något för någon här.

Jag har läst tråden från början och deltagit aktivt på den i flera år ... och du tar grundligen fel.

Citat:
Varje sådant försök vet vi med erfarenhet är helt meningslöst eller får rakt motsatt effekt på folk som inte ens för sig själva kan förklara vad de är ute efter. Detta är något som särskilt varnas för i Nya Kyrkan inte minst.

Uppenbarligen är du inte teistisk representativ för ett "vi".
Citera
2015-03-02, 18:10
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Med Einsteins tro och filosofi blir det mesta logiskt i denna värld. När socialfascister istället vill förklara genialiteten som FragileX blir jag ännu mer övertygad.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag tvivlar på, att du har ens rudimentär kompetens till att avgöra detta.

Men förtydliga gärna för att neutralisera min tvivel.
Socialstyrelsen som i hemlighet för register över påstådda mutationer i olika släktled har då det gäller FragileX framhållit Einstein som exempel i sina avslöjande försök att släta över denna styrelsens socialfascistiska grundinställning. Socionomer i min omgivning har mycket tydligt förklarat varifrån inställningen mot min familj kommer.
Einsteins vetenskapliga teorier blev för mig begripliga först mot bakgrund av hans ödmjuka tro och fredliga syfte till skillnad mot Newton.
Citera
2015-03-02, 18:36
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Jag har läst tråden från början och deltagit aktivt på den i flera år ... och du tar grundligen fel.
Uppenbarligen är du inte teistisk representativ för ett "vi".
Jag tror du har blivit lurad och utnyttjad av den psykostyrelse som velat få kontrollen över oss på olika sätt troende. Droppade uppgifter ur centrala AVSIKT-registret mot enskilda debattörer brukar förvirra de flesta så fort vissa frågor blir brännande för övermakten.
Först efter att du och jag blivit överens om vår tro på lika människovärde kunde jag lita på att du hade ärlig avsikt till skillnad mot propagandaverket och alla dess vanliga troll i den här typen av trådar.
Den personliga tro jag kommit fram till skiljer sig nu inte på något avgörande sätt från dem jag numera känner mest gemenskap med och faktiskt kan uppleva än mer obeskrivliga fenomen som helt naturliga tillsammans med.
Citera
2015-03-02, 19:33
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Iofs kan abstraktioner ... under vissa villkor ... vara båda rumsrena och funktionella.
Givetvis! Jag avser bara de epistemologiska begränsningarna.
Citera
2015-03-02, 21:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Socialstyrelsen som i hemlighet för register över påstådda mutationer i olika släktled har då det gäller FragileX framhållit Einstein som exempel i sina avslöjande försök att släta över denna styrelsens socialfascistiska grundinställning. Socionomer i min omgivning har mycket tydligt förklarat varifrån inställningen mot min familj kommer.
Einsteins vetenskapliga teorier blev för mig begripliga först mot bakgrund av hans ödmjuka tro och fredliga syfte till skillnad mot Newton.

Båda dina konspirationsteorier och ditt surfande på Einsteins "tro" saknar belägg, och har iövrigt inget med ett 'guds'-bevis att göra.
Citera
2015-03-02, 21:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror du har blivit lurad och utnyttjad av den psykostyrelse som velat få kontrollen över oss på olika sätt troende. Droppade uppgifter ur centrala AVSIKT-registret mot enskilda debattörer brukar förvirra de flesta så fort vissa frågor blir brännande för övermakten.
Först efter att du och jag blivit överens om vår tro på lika människovärde kunde jag lita på att du hade ärlig avsikt till skillnad mot propagandaverket och alla dess vanliga troll i den här typen av trådar.
Den personliga tro jag kommit fram till skiljer sig nu inte på något avgörande sätt från dem jag numera känner mest gemenskap med och faktiskt kan uppleva än mer obeskrivliga fenomen som helt naturliga tillsammans med.

Jag befinnar mig i det som vanligen kallas för verkligheten; du vet den som bl.a. tar empiri, naturlagar, kausalitet och diskrethet med i sitt verklighets-sökande/-beskrivning.

Jag börjar inte från konspirationsteorier som på köpet är tråd-irrelevante.
Citera
2015-03-02, 21:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Givetvis! Jag avser bara de epistemologiska begränsningarna.

Bra. Jag ville bara försäkre mig om att jag inte blev sugit in i nån exklusiv empiri-baserat dikotomi.

Teologins planhalva är primärt filosofi.
Citera
2015-03-03, 00:13
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför gör du det inte själv, du troende?
Vi ateister har ju ingen aning vad ni tror på

Hej!

Tack för svaret. Jag tror på en Gud som gett upphov till universum och format det mångfaldiga liv vi ser i naturen.

Jag kan inte bevisa detta genom empirisk väg. Vad vill du observera/mäta/se för att komma till denna insikt?

Jag är inte här för att övertyga, utan för att diskutera en möjlig lösning på detta problem. Problemet är ju att påståendet "Gud existerar" inte går att bevisa eftersom det observatören förväntar sig inte är påtagligt och definierat.

Jag tror på Gud inte på samma sätt som jag bekräftar något via empirisk väg. Min tro på Gud är baserad på sannolikhet.

Hur resonerar ni andra medlemmar?

Fred,
Muhammed
Citera
2015-03-03, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej!

Tack för svaret. Jag tror på en Gud som gett upphov till universum och format det mångfaldiga liv vi ser i naturen.

Jag kan inte bevisa detta genom empirisk väg. Vad vill du observera/mäta/se för att komma till denna insikt?

Jag är inte här för att övertyga, utan för att diskutera en möjlig lösning på detta problem. Problemet är ju att påståendet "Gud existerar" inte går att bevisa eftersom det observatören förväntar sig inte är påtagligt och definierat.

Jag tror på Gud inte på samma sätt som jag bekräftar något via empirisk väg. Min tro på Gud är baserad på sannolikhet.

Fred,
Muhammed
Det skulle vara "kul" att ta del av ditt resonemang att sannolikheten talar för en gud? Hur mycket logik,sunt förnuft och vetenskap tar du bort i beräkningen då?
Citera
2015-03-03, 08:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hej!

Fred,
Muhammed

Undanflykten ni tar till genom att försöka vända på bevisbördan och be oss definiera vad som krävs för att anse er vidskepelse bevisad har börjat bli vanligt förekommande. Det är inte vi som ska definiera eran guds egenskaper. Hur skulle vi kunna göra det? Det är ju inte vi som tror på honom och vet vad han gör och hur han agerar på ett sätt som skulle korsa verkligheten. Det är ju ni som tror han har inflytande i verkligheten och då får ju ni definiera på vilket sätt och hur man kan bedöma att det är han som gjort det.

Så, om du tror på en gud så gör du det av någon anledning. Är den anledningen något som är definierbart och empiriskt bevisbart? Om inte så har du ingen rationell anledning att tro, bara en irrationell sådan (en känsla, osv).
Vad jag menar är att man bildar en uppfattning på något. Detta något är vad som ligger till grund för din uppfattning att Gud existerar. Detta något är även en definierbar egenskap. Går denna egenskap att definiera och förmedla på ett greppbart sätt? Håller denna definition vatten är vad vi är intresserade av eller är det en irrationell uppfattning?
Inom det området kan du bevisa Gud för oss.
Citera
2015-03-03, 11:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hej!

Fred,
Muhammed
Hej du.

Så hur tänker du att sannolikheten är för att en icke påvisad varelse som man inte kan bevisa existerar har skapat universum mot att kvantfluktuationer som man kan påvisa har gjort det?

Sedan vet jag inte vad jag vill se eller inte då jag inte känner till vad din gud är för något.
Det återstår för dig att definiera.
Citera
2015-03-03, 13:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vilken typ av "sannolikhet" användar du?

Det finns flera förslag till såna sannolikheter, t.ex.: Pascal's Wager (~man skall inte ta några chanser, för det KAN finnas en 'gud'); "Intelligent Design" (~det är möjligt att logik fungerar "utanför" det observerbara) och "finetuning" (~det observervara kosmos' delar passar så bra ihop att medvetet strukturerade initial-villkor måsta finnas).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in