Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-03, 18:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
DNB Global Indeks är lite billigare. Titta inte bara på förvaltningsavgiften. Det finns fler kostnader i en fond.
Vad bygger du det på? Total Expense Ratio för DNB var 0.33% för 2014.

Vad TER eller TKA är för LF hittar jag inte men kostnaden utöver förvaltningsavgiften var 0.03% för DNB. Finns det starka skäl att tro att kostnaderna LF har för en liknande global indexfond kommer att vara minst fem gånger högre?
Citera
2015-03-03, 18:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Sparat en miljon på fem år alltså?

Har ingen aning om vad du tjänar men känns ju som starkt jobbat oavsett

Hade något annat boende då som du fortfarande har kvar?
Har bott i tre ettor sedan dess, fortsatte leta tills jag hittade den "perfekta", i vilken jag nu bor.
Citera
2015-03-03, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag började flytta för en dryg månad sen och började med en halv miljon, hela mitt innehav av SPP USA samt delar av DIGI. Det tog dock flera dagar längre än räknat med och börsen fortsatte tappert uppåt under tiden så jag tappade ett tiotal sköna tusenlappar eller så.

Jag har inte flyttat resten än, jag gör det när jag känner för det.

Just nu har jag dryga halva miljonen vardera i AZ, LF Global och DIGI, samt 100K i Corporate Bond och inte riktigt 100K likvida. Ca 1,7 miljoner alltså.

Jag hoppas på 2 miljoner innan detta året är slut, men jag ser det som väldigt optimistiskt.

Härligt. Är det fortfarande byebye vid 2,0?
Citera
2015-03-03, 21:23
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad bygger du det på? Total Expense Ratio för DNB var 0.33% för 2014.

Vad TER eller TKA är för LF hittar jag inte men kostnaden utöver förvaltningsavgiften var 0.03% för DNB. Finns det starka skäl att tro att kostnaderna LF har för en liknande global indexfond kommer att vara minst fem gånger högre?
LF finns på morningstar och har 0,50%.
Citera
2015-03-03, 21:46
Medlem
Citat:
DNB 0,30%. LF 0,20%.

Jag har lärt mig att 0,33% respektive 0,50% är s.k. årlig avgift. Förvaltningsavgiften är den löpande kostnaden.
Citera
2015-03-03, 21:51
Medlem
Med det sagt, fördelen med DNB är att den presterar lite bättre och har fler bolag (1599 vs. 1480). En annan fråga är om det är värt dom extra 0,1%. Förmodligen inte.
Citera
2015-03-03, 22:01
Medlem
Hur ska man tolka att ett företags A-aktie är ett par procent billigare än dess B-aktie? på Stockholmsbörsen. De har för övrigt samma utveckling senaste åren/månaderna.
Citera
2015-03-03, 22:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
DNB 0,30%. LF 0,20%.

Jag har lärt mig att 0,33% respektive 0,50% är s.k. årlig avgift. Förvaltningsavgiften är den löpande kostnaden.
Vem tror du betalar den årliga avgiften? Normanbeloppet baserar sig på den årliga avgiften där förvaltningsavgiften utgör en del. Normanbeloppet vore rätt meningslöst om man bara betalade förvaltningsavgiften. Den årliga avgiften (kallades förr TER) varierar något beroende på fondens bokslut.
Citera
2015-03-03, 22:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Intressant.

Hittade i förra årets fondredovisning att kostnaden utöver förvaltningsavgiften var 0,11% för 2014.

I år skulle den alltså vara 0,3%...
Citera
2015-03-03, 22:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Härligt. Är det fortfarande byebye vid 2,0?
Kanske. Är inte lika nyskild idag som för fem år sedan givetvis och har ett riktigt gött liv. Målet är detsamma, men är inte lika desperat längre. Sen vill man ju inte skjuta fram det för mycket heller, då lär det väl aldrig hända innan man dör. Ska bara ha 3 miljoner. Bara 4 miljoner. Äh, varför inte 8 eller 10
Citera
2015-03-03, 22:20
Medlem
"Fonden är en kort räntefond, vilket innebär att
fondens genomsnittliga räntebindningstid
maximalt får vara 1 år och fondens
genomsnittliga förfallolöptid maximalt får vara
2 år"

Vad menar de med att den får max vara 1 år?
Citera
2015-03-03, 22:54
Medlem
Gurglarens avatar
Slängt in 80k i fonder, som såklart redan gått ner 500 spänn. Är det värt att ta ut pengarna och vänta tills börsen står lägre? Eller sätta alltihop i räntefonder istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in