2015-03-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det ska gå. Men det finns betydligt fler lösningar.

Hmm, ser inte riktigt hur jag ska gå till väga efter att ha fått ut arcsin för 0.1.

Tänkte kanske flytta över -1,1?
Citera
2015-03-03, 20:23
Medlem
Hejsan, kan någon hjälpa mig med att hitta den primitiva funktionen till följande :

6^x

Gärna med steg och vilka formler som används
Citera
2015-03-03, 20:34
Medlem
njaexss avatar
(a*b^2*c)/b*c är tillåtet att förenkla till a*b

(a+b^2+c)/b+c är inte tillåtet att förenkla

Varför ska jag då enligt min lärare förenkla uttrycket (x^2+x-6)/(x+3) till x-2?
Citera
2015-03-03, 20:35
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikost
Hejsan, kan någon hjälpa mig med att hitta den primitiva funktionen till följande :

6^x

Ganska säker på att den primitiva funktionen av 6^x är (6^x)/(ln 6)+C.

I och med att den primitiva funktionen av a^(kx) är (a^(kx))/(kln(a))+C
Senast redigerad av njaexs 2015-03-03 kl. 20:46.
Citera
2015-03-03, 20:39
Medlem
Hur integrerar jag ∫2/(1-t) dt?
Citera
2015-03-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hur integrerar jag ∫2/(1-t) dt?
Substitution t = 1-s.
Citera
2015-03-03, 21:13
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
(a*b^2*c)/b*c är tillåtet att förenkla till a*b

(a+b^2+c)/b+c är inte tillåtet att förenkla

Varför ska jag då enligt min lärare förenkla uttrycket (x^2+x-6)/(x+3) till x-2?

Du gör en felaktig analogi genom att antyda att du har tre oberoende storheter a, b och c i täljaren, vilket inte är fallet med kvoten du ställer upp i den sista raden.

Andragradsekvationen x^2+x-6 har ju en rot x=-3 och en rot x=2, så det är fullt korrekt att förenkla kvoten du ställt upp till just x-2.

Om du har en tillräckligt kompetent grafräknare kan du lätt plotta kvoten du ställt upp och då se att resultatet blir funktionen y=x+3.
Citera
2015-03-03, 21:17
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikost

6^x

Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Ganska säker på att den primitiva funktionen av 6^x är (6^x)/(ln 6)+C.

I och med att den primitiva funktionen av a^(kx) är (a^(kx))/(kln(a))+C

För att ge en förklaring så kommer detta sig av att a^x = [e^(ln a)]^x = e^(x*ln a), och därifrån följer genom integrering av den vanliga exponentialfunktionen svaret som njaexs ger ovan.
Citera
2015-03-03, 21:19
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Hmm, ser inte riktigt hur jag ska gå till väga efter att ha fått ut arcsin för 0.1.

Tänkte kanske flytta över -1,1?

Tänk på att sin, liksom cos, har en period på 360 grader alternativt 2*pi. För att få alla lösningar så måste du alltså till arcsin 0,1 addera ett godtyckligt heltal n gånger 360 grader eller 2*pi och därefter flytta över 1,1 och dividera med 8 för att få fram alla värden på x.
Citera
2015-03-03, 21:25
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcuscn
Hej jag sitter fast med dessa uppgifterna, kan någon förklara hur dom ska lösas? tack!

a) Ett företag som säljer produktionsrobotar till bl.a. Volvo räknar med att den totala vinsten blir V(x) tusentals kronor vid en försäljning av x maskiner där V(X)= -3X^3+27X^2+0,5X där 1<X<9. Lös ekvationen V(x)=7 grafiskt och tolka resultatet.

Jag antar att du redan vet hur du skall plotta funktionen V(X) på intervallet 1<X<9. Att lösa ekvationen V(X) = 7 grafiskt handlar då bara om att dra ett horisontellt streck från den punkten på den vertikala axeln som motsvarar värdet 7 till du når kurvan som funktionen V(X) beskriver. Sedan drar du ett vertikalt streck från skärningspunkten ner till X-axeln för att få fram det värde på X som ger V(X) = 7.

Tolkningen är helt enkelt att det värde på X du då får fram är det antal maskiner som måste säljas för att uppnå en vinst på 7 000 kronor.
Citera
2015-03-03, 21:27
Medlem
Hej finns det någon själ här som skulle kunna hjälpa mig med dessa uppgifter. Hur ska jag göra?

1. Vattendjupet i en hamn varierar enligt funktionen y = 3,0 + 1,5 cos 0,1 pi t ; där y är vattendjupet i m och t är tiden i h efter midnatt.
a) Beräkna största möjliga vattendjup.
b) Beräkna vid vilka tidpunkter vattendjupet är 4,0 m.

2. Graferna till funktionerna y = sin x och y = sin (x + pi/4) skär varandra två gånger i intervallet 0 < x < 2 pi. Dessa både skärningspunkter bildas tillsammans med punkterna (3,5 ; 0,5) en triangel. Beräkna denna triangels omkrets.
Citera
2015-03-03, 21:46
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du gör en felaktig analogi genom att antyda att du har tre oberoende storheter a, b och c i täljaren, vilket inte är fallet med kvoten du ställer upp i den sista raden.

Andragradsekvationen x^2+x-6 har ju en rot x=-3 och en rot x=2, så det är fullt korrekt att förenkla kvoten du ställt upp till just x-2.

Om du har en tillräckligt kompetent grafräknare kan du lätt plotta kvoten du ställt upp och då se att resultatet blir funktionen y=x+3.

Jo det är så sant..

Iallafall:

x^2+x-6, hur gjorde du för att bestämma rötterna? pq-formeln går att använda, vilket jag gjorde för att bevisa det du sa men tänkte om det fanns någon enklare i detta fall?

(x^2+x-6)/(x+3)

Jag fattar dock inte en sak, skriver man alltid polynom som p(x)=(x-a)(x-b) eller kan det också vara p(x)=(x+a)(x+b)? I detta fallet måste vi ju skriva på p(x)=(x-a)(x-b) i och med att annars blir det inte "+3".

((x-2)(x-(-3)))/(x+3)
((x-2)(x+3))/(x+3)
x-2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in