2015-03-03, 14:52
Bannlyst
Jag är inte muslim. Men jag tror att det beror på att islam är en mer... bokstavlig och hårdare religion där de troende känner att de måste vara som slavar till sin Gud och där de dyrkar sin Gud nästan som om de vore besatta, bara ordet "islam" betyder ju underkastelse.

Tror att det är därför.
Citera
2015-03-03, 14:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Momme89
Påstår inte att Islam är felfri men det jag vet är att rättrogna muslimer väljer döden framför att Islam ska vanäras. En muslim ska respekteras och behandlas med vördnad. Vem som helst kan kritisera och ifrågasätta Islam eller handlingar som begås av muslimer men aldrig håna och/eller kränka utan att frukta för sitt liv.

Det är svårt att se vad din position omkring detta egentligen är, men frånsett det är det precis sånt som det du skrivar ovan, som gör pådyvlande muslimer till måltavla för ironi, sarkasm eller hån: Deres krav om respekt för att dom vill stoppa sin bronsålders-"verklighet" ner i halsen på andra.
Citera
2015-03-03, 14:58
Medlem
Citat:
Det handlar om heder och ära, två främmande begrepp för gemene svensk. Islams ära försvaras till varje pris, även om det skulle leda till blodsutgjutelse.

seriöst - vad är det för ära att försvara något man tror på med heder och ära ?
Är det bättre eller heder att dö för något man tror är rätt ?

vi drar en jämförelse med politik - om någon dör för att den tror på en snubbe som någon tror har rätt - är det en heder och ära att dö för den personen ?

jag tycker låter som en otroligt korkad ide, men du kanske kan förklara saken.
Citera
2015-03-03, 15:02
Medlem
Citat:
jag vet är att rättrogna muslimer väljer döden framför att Islam ska vanäras. En muslim ska respekteras och behandlas med vördnad. Vem som helst kan kritisera och ifrågasätta Islam eller handlingar som begås av muslimer men aldrig håna och/eller kränka utan att frukta för sitt liv.

Åter igen, välja döden framför vanäran, på vad då ? islam ? som predikar Allahs ord, så man är redo att dö för Allah för att... vad då ? hedern ?

Vem tror de att de är? Ska genene man respektera och behandla en muslim med vördnad ? Storhetsvansinne ?
Citera
2015-03-03, 15:05
Medlem
goran744s avatar
De flesta människor har sin individuella gräns och områden de känner sig kränkta på.
Varför ens göra saker som kan kränka någon för att sedan säga: men hur kan den reagera så....

Varför skall man som individ tycka att andras kränkningsområden är mindre värda en dennes egna område.
Citera
2015-03-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
De flesta människor har sin individuella gräns och områden de känner sig kränkta på.
Varför ens göra saker som kan kränka någon för att sedan säga: men hur kan den reagera så....

Varför skall man som individ tycka att andras kränkningsområden är mindre värda en dennes egna område.

Nej, men hoppsan, ska vi tassa runt på tå ? Eller vad menar du ?
Citera
2015-03-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744

Ovasett hur mycket jag kränker en, så har den personen ingen som helst rätt att döda mig.
Citera
2015-03-03, 15:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Ovasett hur mycket jag kränker en, så har den personen ingen som helst rätt att döda mig.
Nej absolut! Ingen har rätt att döda dig. Det håller jag med dig fullkomligt i.
Citera
2015-03-03, 15:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nej, men hoppsan, ska vi tassa runt på tå ? Eller vad menar du ?
Jag svarade trådstartaren som undrade varför någon kände sig kränkt om han satte sig på koranen och bajsade.
Jag tycker i stället den bajsande personen bör fråga sig varför måste jag bajsa på koranen och kanske då också framför en muslim?
Vad vill den med sitt bajsande?
Vuxna människor som håller på med otroligt barnsliga saker.
Man behöver inte gilla Islam men man behöver definitivt inte håna eller bete sig som en skitstövel för det.
Individen måste ta sitt ansvar över sitt egna handlande och se orsaker och verkan.
Har man rättigheter så har man också skyldigheter.
Citera
2015-03-03, 15:16
Medlem
Citat:

det har du rätt i, man har inte rätt att döda andra...
Citera
2015-03-03, 15:22
Medlem
Citat:
Återigen, du skjuter dig i foten.
Om du säger till mig att jag är ful, då har du kränkt mig, så kan jag med andra ord säga till dig att hädanefter skall du frukta för ditt liv.

Koranen säger att man inte skall måla av Muhammed.
Men om jag har målat en jätte jätte fin bild på Mohammed, där han håller ett tal för ett 1000-tals muslimer. En tavla för att hedra honom och Islam så har jag enligt dig och andra fundamentalister kränkt Islam och profeten

Islam är en ära för muslimen och muslimen ska vara en ära för Islam, det går hand i hand. Den dagen Islam kan hånas utan represalier så förlorar muslimen sin heder.

Ta exemplet med den svenska kvinnan; Vem som helst kan komma undan med att våldta en svensk kvinna. Om svensken hade haft heder hade den som våldtagit en svensk kvinna fått huvudet avskuret och kanske hela sin familj utkastad, säg mig vem hade då ens haft tanken att ens vidröra den svenska kvinnan?

Sen finns det självklart olika nivåer, mig veterligen skulle ingen bli dödshotad för att kalla en muslim för ful eller att måla en neutral bild av Profeten Muhammed. Finns otaliga neutrala målningar av Muhammed.
Citera
2015-03-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ta exemplet med den svenska kvinnan; Vem som helst kan komma undan med att våldta en svensk kvinna. Om svensken hade haft heder hade den som våldtagit en svensk kvinna fått huvudet avskuret och kanske hela sin familj utkastad, säg mig vem hade då ens haft tanken att ens vidröra den svenska kvinnan?

Så om du våldtar någon så skall även hela din familj straffas. Lite som Nord-Korea då. Duktig pojke...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in