2015-03-03, 10:54
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EWerner
Jag menar också det. Små ord som först utvecklas genom att tillfoga ändelser eller ändra på rötterna. Sedan når detta en gräns.

Här kan vi se hur verbet "ha" böjdes på gotiska. Dessa former är alltså autentiska och inte extrapoleringar som urgermanskan och urinodeuropeiskan.

𐌷𐌰𐌱𐌰𐌽

Som man ser är det fem stavelser som mest och i dessa är två av stavelserna diftonger. Modern svenska är en enorm förenkling och t.o.m. tyskans "haben" är fattigt i jämförelse. Men någonstans där, runt fem eller sex betydelsebärande stavelser kollapsar urindoeuropeiska språk från syntetiska till analytiska. Latinet och grekiskan ligger väl på som mest fyra ungefär.

Ironiskt nog är latinets "habeo" (jag har) inte kognat med det germanska ordet utan med det germanska ordet för att ge. Det germanska ordet för att ha är däremot troligen kognat med "capio". Alla dessa betyder dock ursprungligen att man bokstavligt talat griper tag i något, så formerna av de gamla verben är avancerade i böjning men betydelsen är enkel och konkret.
Intressant! Men jag ser bara fyrkanter, kan man se de verkliga tecknen på något sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Visst. Olika typer av "ändelser" måste ju ha kommit och gått ofantligt många gånger under tiden det funnits mänskliga språk så det är väl inte otänkbart att det någon gång uppstått på något okonventionellt "ur-tomma-luften-liknande"-sätt.

Det känns dock inte riktigt som om det kan vara normalfallet.
Tittar man på finsk-ugriska språk med sina regelbundna kasusändelser så ter det sig mycket troligt att dessa ursprungligen varit postpositioner.

Finns det en tendens bland språk med postpositioner att dessa växer ihop med ordet?
Citera
2015-03-03, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Att man på något sätt bestämde ändelserna direkt. "Om jag hugger heter det huggo, om du hugger heter det huggis".

Vem ska bestämma det? Byhövdingen? Klanledaren? Sannolikt har ett fåtal personer från början ägt talets gåva - det heter ju så än idag att kunna tala väl - och också bildat de första formerna för orden. Det kanske var just byhövdingen i några fall.

Sedan när alla har kunnat språket så kommer vi till romarna, där man talar en sociolekt på gatan bland slavar och fria men fattiga män och ett helt annat i senaten. Sedan talade en romersk överklassman helt klart "folkligare" som privatperson, det vet man genom män som Cato den äldre, Cicero, Plinius den äldre osv. Både Cato och Cicero var med dagens mått reaktionärer men medger i sina skrifter att de delvis föll för grupptrycket eller för hur något lät på riktigt och inte hur det stavades. Cato berättar att han t.o.m. skrev "diee" istället för det "korrekta" "diem", eftersom det var hans uttal. Cicero ogillade grekiskans inflytande på latinet - grekiskan var den romerska överklassens modespråk - precis som många svenskar ogillar hur dagens modespråk engelskan påverkar vårt språk, men medgav att han "gav efter" med vissa ord för att inte hans vänner skulle se honom som en särling som talade ålderdomligt! Så har det varit ända in i modern tid. Svenskan på 2000-talet är väl ett av de språk där tal- och skriftspråk åter är som mest lika varandra.
Senast redigerad av EWerner 2015-03-03 kl. 10:58.
Citera
2015-03-03, 10:56
Bannlyst
Citat:
Intressant! Men jag ser bara fyrkanter, kan man se de verkliga tecknen på något sätt?

Det där är gotiska "runor". De skrev så. Eller fungerar inte din länk? Min fungerar då.
Citera
2015-03-03, 10:57
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Vem ska bestämma det? Byhövdingen? Klanledaren? Sannolikt har ett fåtal person från början ägt talets gåva och också bildat de första formerna för orden. Det kanske var just byhövdingen i några fall.

Sedan när alla har kunnat språket så kommer vi till romarna, där man talar en sociolekt på gatan bland slavar och fria men fattiga män och ett helt annat i senaten. Sedan talade en romersk överklassman helt klart "folkligare" som privatperson, det vet man genom män som Cato den äldre, Cicero, Plinius den äldre osv. Både Cato och Cicero var med dagens mått reaktionärer men medger i sina skrifter att de delvis föll för grupptrycket eller för hur något lät på riktigt och inte hur det stavades. Cato berättar att han t.o.m. skrev "diee" istället för det "korrekta" "diem", eftersom det var hans uttal. Cicero ogillade grekiskans inflytande på latinet - grekiskan var den romerska överklassens modespråk - precis som många svenskar ogillar hur dagens modespråk engelskan påverkar vårt språk, men medgav att han "gav efter" med vissa ord för att inte hans vänner skulle se honom som en särling som talade ålderdomligt! Så har det varit ända in i modern tid. Svenskan på 2000-talet är väl ett av de språk där tal- och skriftspråk åter är som mest lika varandra.
På medeltiden skrev man väl ganska uttalsenligt?
Citat:
Det där är gotiska "runor". De skrev så. Eller fungerar inte din länk? Min fungerar då.
Jo alltså länken funkar men jag ser bara fyrkanter där de gotiska orden står, och jag ser den engelska transkriptionen.
Citera
2015-03-03, 11:01
Bannlyst
Citat:
På medeltiden skrev man väl ganska uttalsenligt?

Jo, uttalet stämmer rätt bra, men kanslisvenskan uppstod ju ungefär samtidigt, så maktens språk har låtit annorlunda i satsbyggnad och ordval från 1300-talets eller 1400-talets slut till 1900-talets slut åtminstone, i alla fall i skrift.

Citat:
Jo alltså länken funkar men jag ser bara fyrkanter där de gotiska orden står, och jag ser den engelska transkriptionen.

Har du proxy? Man ska se de gotiska runorna.

Nu måste jag tyvärr iväg. Som sagt har jag sällan tid för Flashback. Men tittar kanske in senare.
Citera
2015-03-03, 11:04
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Finns det en tendens bland språk med postpositioner att dessa växer ihop med ordet?
Ja, eftersom det skett gång efter annan så måste det ju (definitionsmässigt) vara så?

Egentligen finns ju bara två alternativ 1. väx samman och 2. väx inte samman. Det vore ju konstigt om naturen alltid valde alternativ #2. Sen finns det ju i praktiken en hel skala mellan #1 och #2 och det är inte helt självklart vad som är ändelser och vad som är fristående.
Citera
2015-03-03, 11:08
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Har du proxy? Man ska se de gotiska runorna.
Det beror nog på kombinationen operativ/webbläsare. Jag ser bara fyrkanter i Chrome/Windows men tecken i IE.
Citera
2015-03-03, 11:16
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ja, eftersom det skett gång efter annan så måste det ju (definitionsmässigt) vara så?

Egentligen finns ju bara två alternativ 1. väx samman och 2. väx inte samman. Det vore ju konstigt om naturen alltid valde alternativ #2. Sen finns det ju i praktiken en hel skala mellan #1 och #2 och det är inte helt självklart vad som är ändelser och vad som är fristående.
Sker det även i modern tid? Jag vet att litauiska dialekter har utvecklat ett åttonde kasus, som lär ha uppstått genom postpositioner, men vet inte hur gammalt det är. Även finska dialekter lär ha ett kasus mer än huvudspråket.
Citat:
Det beror nog på kombinationen operativ/webbläsare. Jag ser bara fyrkanter i Chrome/Windows men tecken i IE.
Samma här. Provade mixtra med inställningarna i teckensnitt i Chrome men utan resultat.
Citera
2017-03-18, 04:57
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzcuintle
Det är väl ingen som vet exakt varför slaviska språk fortfarande är så böjningsrika. Slumpens skördar.

Men det skulle vara intressant att få höra en teori om varför just slaviska och baltiska språk är så konservativa.
Citera
2017-03-18, 15:06
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men det skulle vara intressant att få höra en teori om varför just slaviska och baltiska språk är så konservativa.

Slaver och balter är konservativa i största allmänhet. Liten påverkan från de ickeslaviska och ickebaltiska grannfolkens språk, då dessa är så olika.
Citera
2017-03-18, 19:35
Medlem
Furiennas avatar
Ja, det får nog duga som svar.

Litauiska ska förresten vara det mest konservativa indo-europeiska språket av dem alla.
Citera
2017-03-18, 19:49
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Ja, det får nog duga som svar.

Litauiska ska förresten vara det mest konservativa indo-europeiska språket av dem alla.

Det stämmer nog. Litauiska har, precis som man antar att urindoeuropeiskan ska ha haft, sju kasus. Så här böjs det litauiska ordet för "hus": namas

Och så här böjs det litauiska ordet för "vara": buti

Verbet har former liknande grekiskans, t.ex. frekventativ, som närmast motsvarar aorist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in