2010-06-26, 00:44
Medlem
En sak som alla språk verkar ha gemensamt är att deras komplexitet tenderar att minska med tiden. Till exempel hade fornsvenskan och fornengelskan 4 kasus. Fornhögtyskan hade långt fler verbändelser än modern tyska och latinets grammatik var betydligt mer komplext än de moderna romanska språkens.

Osv, osv.

Denna språkliga degenering finns inte bara hos indoeuropeiska språk: tex är koranens språk mycket mer invecklat än de moderna arabiska dialekterna.

Att språken blir enklare under århundradenas lopp tror jag beror på att varje ny generation missar lite av komplexiteten hos sina föräldrars språk. Men i så fall borde alla språk antingen ha degenerat till ett isolerande språk (kinesiska) eller till ett strikt regelbundet agglutinerande språk (turkiska)?

Hur tänker man sig att de komplicerade böjningsmönstren i urindoeuropeiskan uppstod från början? Jag läste för länge sedan om att ur-urindoeuropeiskan kan ha varit ett agglutinerande språk vars böjningsformer råkade i otakt med varandra. Någon som vet mer om denna teori?
Citera
2010-06-26, 01:05
Medlem
Itzcuintles avatar
Grammatisk förenkling är av godo eftersom det underlättar kommunikation. Det är därför ej en degenerering utan en utveckling. Även om språkets bruk blir enklare (vilket som sagt är bra) så blir dess innehåll desto mer komplext. Ta bara alla de facktermer och teoretiska termer som vi har idag och som vi använder oss av så gott som dagligen i vårat moderna liv.
Citera
2010-06-26, 01:16
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leect2
En sak som alla språk verkar ha gemensamt är att deras komplexitet tenderar att minska med tiden. Till exempel hade fornsvenskan och fornengelskan 4 kasus. Fornhögtyskan hade långt fler verbändelser än modern tyska och latinets grammatik var betydligt mer komplext än de moderna romanska språkens.

Osv, osv.

Denna språkliga degenering finns inte bara hos indoeuropeiska språk: tex är koranens språk mycket mer invecklat än de moderna arabiska dialekterna.

Att språken blir enklare under århundradenas lopp tror jag beror på att varje ny generation missar lite av komplexiteten hos sina föräldrars språk. Men i så fall borde alla språk antingen ha degenerat till ett isolerande språk (kinesiska) eller till ett strikt regelbundet agglutinerande språk (turkiska)?

Hur tänker man sig att de komplicerade böjningsmönstren i urindoeuropeiskan uppstod från början? Jag läste för länge sedan om att ur-urindoeuropeiskan kan ha varit ett agglutinerande språk vars böjningsformer råkade i otakt med varandra. Någon som vet mer om denna teori?

Det här är en bra fråga, och jag kan inte ge något bra svar. Ett par observationer, bara:

(1) Vissa hävdar att komplexiteten i språken är relativt konstant. Om man har en enkel morfologi så får man ta igen det med en strikt ordföljd, men har man en komplex morfologi så kan man ha betydligt friare regler för var man kan placera orden i satsen. Jag är själv inte säker på om detta tar oss hela vägen, dock. Östen Dahl tar upp exemplet med älvdalskan, som har en betydligt mer komplicerad morfologi än svenskan men ungefär samma ordföljd.

(2) Det finns ett par fall där man har tyckt sig se hur senare stadier av urindoeuropeiskan är mer komplexa än tidigare. Om jag minns rätt så hade hettitiskan bara två kasus, och man har tagit detta till intäkt för att indohettitiskan också bara skulle ha två kasus, animatum och inanimatum, och att uppdelningen av animatum i maskulinum och femininum skulle ha skett först efter att hettiternas språkliga förfäder rört sig bort från sina språkfränder. Med andra ord kanske inte den sjunkande komplexiteten i språken började i en grå forntid utan i viss mån på gränsen av det vi kan rekonstruera.

(3) Grammatikalisering brukar anges som ett sätt för språkens morfologi att bli mer komplex. Urnordiskan hade t.ex. ingen passivform, utan den uppstod när fornvästnordiskan lade till sik ("sig", dativ) och fornöstnordiskan ser ("sig", ackusativ) till verben, som sedan slipades av till dagens passivändelser -st och -s (väst- resp. östnordiska). (Detaljerna är väl omstridda men det bekymrar oss inte här.)

Samma process gäller också för bestämd ändelse. Vi kan notera att bestämd och obestämd form är ett tydligt exempel där moderna europeiska språk är mer komplicerade än fornspråken: med undantag av klassisk grekiska så gjorde inte de indoeuropeiska fornspråken skillnad på bestämd och obestämd form på det sätt som sker nu, och även i grekiskans fall så kan vi notera att bestämd artikel inte finns hos Homeros men dock under Athens guldålder några århundraden senare.

Man ska alltid vara lite försiktig med att dra för stora växlar på utvecklingen inom de europeiska språken. Där har det med största sannolikhet skett areell påverkan, dvs. att utvecklingen i ett språk har skett delvis under inflytande av utvecklingen i ett annat. När Bellman skriver en epistel "Til the nybyggare på Gröna Lund" så använder han ett sätt att bilda bestämd artikel ("de nybyggare", inte "nybyggarna") som ursprungligen finns i Gustaf Vasas bibel och som har hämtats från tyskan - det nedärvda svenska sättet att bilda bestämd form är det som vi har idag.

Men som du säger, även arabiskan är mer analytisk idag än på Koranens tid. Är det därmed en allmän tendens? Jag vet inte. Från vad jag har hört så är bengali ett exempel på ett indoeuropeiskt språk som har varit väldigt analytiskt men som nu håller på att bli mer syntetiskt igen. Kanske är det så att allting går i en cirkel.
Citera
2010-06-26, 01:39
Medlem
Itzcuintles avatar
Förr i tiden var världen feodal i stort. Grammatiken var outvecklad och därför onödigt komplicerad. Den var framtagen av logiska, känslostörda gubbar som tänker onödigt omständigt (som jag). Dessutom så var det bara präster, borgare och adel som fick en vettig utbildning så det var främst de som behärskade och sinsemellan använde sig av ett grammatiskt språk.
Detta föll dock i god jord hos bägge parter då de styrande stånden gillade att vara lite bättre och lite annorlunda och att kunna prata så att de ofrälse inte förstår. Och bönderna gillade att de andra var lite annorlunda, inte alls som vanligt folk.
Om vi nu går över till sverige som exempel så kom ju hansan hit redan på 1400-talet vilket förde med sig att adeln och borgarna runt stockholm började prata tyska sinsemellan. Sedan följde några krigiska århundraden vilka så gott som utrotade vår militära adel så vi började importera ny från bla frankrike. Frankrike hade dessutom lyckats bli härskande stormakt i Europa och dess kulturella och diplomatiska inflytande var enormt. Vilket ledde till att man böt den gamla adelstyskan mot franska.
Citera
2010-06-26, 06:26
Bannlyst
Jag tror språken började som enkla, kanske rentav som enstaka ljud osv, och sen blev mer komplexa med tiden. Men det kan ha blivit tillbakagångar med. Språken kanske blivit så komplexa att det blir onödigt, fler ord än vad som behövs för att förmedla sensmoralen, och då kanske en tillbakagång sker.
Citera
2010-06-26, 12:06
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekster
(2) Det finns ett par fall där man har tyckt sig se hur senare stadier av urindoeuropeiskan är mer komplexa än tidigare. Om jag minns rätt så hade hettitiskan bara två kasus, och man har tagit detta till intäkt för att indohettitiskan också bara skulle ha två kasus, animatum och inanimatum, och att uppdelningen av animatum i maskulinum och femininum skulle ha skett först efter att hettiternas språkliga förfäder rört sig bort från sina språkfränder. Med andra ord kanske inte den sjunkande komplexiteten i språken började i en grå forntid utan i viss mån på gränsen av det vi kan rekonstruera.

Kasus = genus (för att inte någon ska behöva känna sig förvirrad i onödan; hettitiskan hade annars åtta kasus).

Citat:
(3) Grammatikalisering brukar anges som ett sätt för språkens morfologi att bli mer komplex ...

Givóns formulering ”Today’s morphology is yesterday’s syntax” är något som folket här kan ta till sig och sedan slänga ur sig t.ex. när de är på söndasmiddag hos svärmor.

Citat:
Kanske är det så att allting går i en cirkel.

Ett populärt exempel värt att nämnas är futurumbildningar i latin och franska Latinets syntetiska cantabo är sannolikt ursprungligen en perifrastisk form där ett tidigare verb reducerats till ändelse. Senare utvecklades en ny perfrastisk form med verbet habere, cantare habeo. I franskan har habere reducerats till en ändelse med resultatet chanterai. Och så har vi den perifrastiska futurumbildningen med aller + infinitiv ...[/quote]
Citera
2010-06-26, 12:11
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzcuintle
Förr i tiden var världen feodal i stort. Grammatiken var outvecklad och därför onödigt komplicerad. Den var framtagen av logiska, känslostörda gubbar som tänker onödigt omständigt (som jag). Dessutom så var det bara präster, borgare och adel som fick en vettig utbildning så det var främst de som behärskade och sinsemellan använde sig av ett grammatiskt språk ...

Jag hoppas att du skämtar. Men om det verkligen skulle vara så illa att det behöver sägas: grammatiken är inte ”framtagen” av några gubbar och även bönders språk är grammatiskt.
Citera
2010-06-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itzcuintle
Förr i tiden var världen feodal i stort. Grammatiken var outvecklad och därför onödigt komplicerad. Den var framtagen av logiska, känslostörda gubbar som tänker onödigt omständigt (som jag). [...]
Om vi nu går över till sverige som exempel så kom ju hansan hit redan på 1400-talet vilket förde med sig att adeln och borgarna runt stockholm började prata tyska sinsemellan.
Jag tror inte att t.ex. runsvenskan kontrollerades av logiska, känslostörda gubbar. Ändå hade den ett utvecklat kasussystem. Man får inte blanda ihop språknormering och -institutionalisering med t.ex. naturliga kasus. Dessutom var Hansan tidigare än så, snarare fr.o.m. 1100-, 1200-talet.
Citera
2010-06-26, 13:12
Medlem
Detta är en mycket intressant frågeställning som jag ofta har funderat på själv, och nu kan jag bara komma med en reflexion. Det finns emellertid en svårighet och det är detta ständigt återkommande begrepp - språklig komplexitet och vad det egentligen är. Man möter det ofta i diskussioner om vilka språk som är svårare än andra, hur lätt det är att lära sig ett visst språk och så vidare. Som Dekster säger så kan man hävda att en enkel morfologi kompenseras av en komplex ordföljd. Men vad är det som säger att komplexitet endast rör morfologi och syntax, alltså att fler former = högre grad av komplexitet? Borde inte andra aspekter räknas in också, t.ex. fonologi?

Svenskans morfologi må ha förenklats sedan fornsvenskan (t.ex. bortfall av kasus) men samtidigt har ju fonologin utvecklats; vi har fått fler ljud (t.ex. sje-ljud) och två tonaccenter (grav och akut). Samma sak gäller ju franskan, som i allmänhet har förenklats i jämförelse med latinet. Men flera ljud har faktiskt tillkommit (/y/, /ö/) samt alla nasala vokaler, tonande /s/ och tonande sje-ljud. Samtidigt har ju förstås fonologin förenklats, eftersom latinets system med långa och korta stavelser (och även betoning) har försvunnit. Givetvis kan man inte säga att dessa saker kompenserar en förenklad morfologi eller att de skulle motsvara det som inte längre uttrycks med t.ex. ändelser, men att säga att alla språk ständigt förenklas stämmer inte riktigt. Komplexitet kan väl innefatta ett invecklat ljudsystem?

Som sagt, bara en reflexion.
Citera
2010-06-26, 17:05
Medlem
Itzcuintles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Jag hoppas att du skämtar. Men om det verkligen skulle vara så illa att det behöver sägas: grammatiken är inte ”framtagen” av några gubbar och även bönders språk är grammatiskt.
Det var en kraftig förenkling, jag försökte peka på de stora språkliga skillnaderna i medveten utbildad grammatisk struktur och ett mer omedvetet inlärt språkbruk.

Utdrag från Wiki-artikel om svenska språket:
Citat:
Fornsvenska är den term som används om det medeltida svenska språket som har sin början cirka 1225. Bland de viktigaste dokumenten från denna period är den äldsta av landskapslagarna, Västgötalagen, som finns bevarad i fragment daterade till 1250. Det huvudsakliga inflytandet på språket vid denna tid kom med etableringen av den katolska kyrkan och dess olika klosterordnar, som introducerade många nya lånord från grekiska och latin. Latinets komplicerade meningsbyggnad fick inflytande över skriftspråket. I och med Hansans uppsving som ekonomisk, politisk och militär stormakt under sent 1200-tal och tidigt 1300-tal satte lågtyska tydliga spår i både svenskan och danskan. Hansans inflytande bidrog till att vissa svenska städer tog emot många tyskspråkiga invandrare med tjänster inom handel och administration. Förutom ett stort antal lånord med anknytning till krigföring, handel, hantverk och byråkrati lånades även så grundläggande företeelser som grammatiska suffix och till och med konjunktioner in direkt från tyskan. Be-, ge- och för- i början på dagens svenska ord kommer oftast närmast av lågtyska be-, ge- och vor-.
Låter det inte som att det var "gubbar" som utvecklade den svenska grammatiken från början ändå? Typ, präster, borgare och adel?

Utdrag ur samma artikel:
Citat:
Den tidiga medeltidssvenskan skilde sig markant från det moderna språket. De kanske tydligaste skillnaderna var grammatiska, med ett mycket mer komplicerat kasus- och genussystem. Substantiv, adjektiv, pronomen och vissa räkneord böjdes i fyra kasus, som förutom de moderna nominativ och genitiv även inkluderade dativ och ackusativ. Genussystemet påminde mer om det i modern tyska. De flesta av de maskulina och feminina substantiven sammanföll senare i ett genus: utrum (tidigare ofta kallat reale). Verbböjningen var också mycket mer komplex; i den ingick såväl indikativ som konjunktiv och verb böjdes efter både person och numerus. Mot 1500-talet hade grammatiken i vardagsspråket och den mer profana litteraturen till stor del förenklats och liknade mer dagens svenska. De gamla böjningarna användes dock i viss utsträckning i högtidlig prosa ända fram till 1600-talet och i vissa genuina dialekter finns dessa fortfarande kvar.
Citat:
Perioden som bär benämningen nysvenska börjar med införandet av tryckpressen och reformationen. Efter att ha gripit makten och blivit vald till kung utfärdade Gustav Vasa en svensk bibelöversättning, efter starkt inflytande och påtryckning av protestanten Martin Luther. En version av Nya testamentet utkom 1526 och följdes av en fullständig bibelöversättning 1541 som brukar benämnas Gustav Vasas bibel. Denna översättning ansågs allmänt som så lyckad att den – med återkommande revideringar – förblev den mest använda bibelöversättningen ända fram till 1917.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska
Så först när tryckpressen kommer sker en reel förenkling av språket. Vad säger det dig?

Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag tror inte att t.ex. runsvenskan kontrollerades av logiska, känslostörda gubbar. Ändå hade den ett utvecklat kasussystem. Man får inte blanda ihop språknormering och -institutionalisering med t.ex. naturliga kasus. Dessutom var Hansan tidigare än så, snarare fr.o.m. 1100-, 1200-talet.
Man får heller inte blanda ihop vad det är av språket som lever kvar idag. Det är "gubbarnas" då vanliga svenska bönder knappast la ner stor tid på att skriva böcker innan tryckpressens intåg.

PS.
Citat:
Hansan eller Hanseförbundet, var ett handelsmonopolförbund av främst tyska eller tyskdominerade städer, som från mitten av 1300-talet till mitten av 1600-talet idkade gemensam handel och som skyddade sin handel mot konkurrens. Hansan omfattade som mest nästan 100 städer, av vilka Lübeck var den ledande. Visby var en av grundarna av Hanseförbundet 1358 men deltog, trots att man var "huvud" för den norra dritteln, långtifrån på varje hansedag. Den gemensamma politiken bestämdes på "hansedagar" och sista gången Visby kallades till en sådan var 1474. Hansans betydelse upphörde under 1600-talet, då världshandeln, som följd av de geografiska upptäckterna, tog andra vägar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hansan
Senast redigerad av Itzcuintle 2010-06-26 kl. 17:39.
Citera
2010-06-26, 17:12
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Min spontana känsla i frågan är som påpekats tidigare, nämligen att komplexiteten hos ett språk är konstant, men att den över tid varierar mellan språkets olika delar. Gör man det enklare på ett ställe kommer det generera att en svårighet någon annanstans.

Låt oss säga att man skulle ta bort ordet "kassörska" och bara säga "kassör", oavsett om det är en manlig eller kvinnlig sådan (som exempelvis "polis"). Då blir det enklare att lära sig språket (man måste bara lära sig ett av orden), men samtidigt måste man lägga till något ord (och därmed försvåra) för att markera om det är en manlig eller kvinnlig kassör det är frågan om.
Citera
2010-06-26, 17:23
Moderator
Hamilkars avatar
Jag undrar om det inte rör sig om ett speciellt förhållande just i vår samtid och relativa närmiljö. Kreolspråk minskar påtagligt i rikedom på grammatiska former. (Men syntaxen får istället en viktigare roll för betydelsen.) . Och såväl vårt eget språk som de i närområdet dominerande engelskan och franskan, har förlorat en hel del grammatisk komplexitet just i kreoliserande språkkollisioner under de senaste ettusen åren. Om man korrigerar för den typen av förlust av formrikedom, är jag inte säker på att man kan hitta någon påtaglig förlust av grammatisk komplexitet över tid i Europa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in