Citat:
Ursprungligen postat av leect2
En sak som alla språk verkar ha gemensamt är att deras komplexitet tenderar att minska med tiden. Till exempel hade fornsvenskan och fornengelskan 4 kasus. Fornhögtyskan hade långt fler verbändelser än modern tyska och latinets grammatik var betydligt mer komplext än de moderna romanska språkens.
Osv, osv.
Denna språkliga degenering finns inte bara hos indoeuropeiska språk: tex är koranens språk mycket mer invecklat än de moderna arabiska dialekterna.
Att språken blir enklare under århundradenas lopp tror jag beror på att varje ny generation missar lite av komplexiteten hos sina föräldrars språk. Men i så fall borde alla språk antingen ha degenerat till ett isolerande språk (kinesiska) eller till ett strikt regelbundet agglutinerande språk (turkiska)?
Hur tänker man sig att de komplicerade böjningsmönstren i urindoeuropeiskan uppstod från början? Jag läste för länge sedan om att ur-urindoeuropeiskan kan ha varit ett agglutinerande språk vars böjningsformer råkade i otakt med varandra. Någon som vet mer om denna teori?
Det här är en bra fråga, och jag kan inte ge något bra svar. Ett par observationer, bara:
(1) Vissa hävdar att komplexiteten i språken är relativt konstant. Om man har en enkel morfologi så får man ta igen det med en strikt ordföljd, men har man en komplex morfologi så kan man ha betydligt friare regler för var man kan placera orden i satsen. Jag är själv inte säker på om detta tar oss hela vägen, dock. Östen Dahl tar upp exemplet med älvdalskan, som har en betydligt mer komplicerad morfologi än svenskan men ungefär samma ordföljd.
(2) Det finns ett par fall där man har tyckt sig se hur senare stadier av urindoeuropeiskan är mer komplexa än tidigare. Om jag minns rätt så hade hettitiskan bara två kasus, och man har tagit detta till intäkt för att indohettitiskan också bara skulle ha två kasus, animatum och inanimatum, och att uppdelningen av animatum i maskulinum och femininum skulle ha skett först efter att hettiternas språkliga förfäder rört sig bort från sina språkfränder. Med andra ord kanske inte den sjunkande komplexiteten i språken började i en grå forntid utan i viss mån på gränsen av det vi kan rekonstruera.
(3) Grammatikalisering brukar anges som ett sätt för språkens morfologi att bli mer komplex. Urnordiskan hade t.ex. ingen passivform, utan den uppstod när fornvästnordiskan lade till
sik ("sig", dativ) och fornöstnordiskan
ser ("sig", ackusativ) till verben, som sedan slipades av till dagens passivändelser
-st och
-s (väst- resp. östnordiska). (Detaljerna är väl omstridda men det bekymrar oss inte här.)
Samma process gäller också för bestämd ändelse. Vi kan notera att bestämd och obestämd form är ett tydligt exempel där moderna europeiska språk är mer komplicerade än fornspråken: med undantag av klassisk grekiska så gjorde inte de indoeuropeiska fornspråken skillnad på bestämd och obestämd form på det sätt som sker nu, och även i grekiskans fall så kan vi notera att bestämd artikel inte finns hos Homeros men dock under Athens guldålder några århundraden senare.
Man ska alltid vara lite försiktig med att dra för stora växlar på utvecklingen inom de europeiska språken. Där har det med största sannolikhet skett areell påverkan, dvs. att utvecklingen i ett språk har skett delvis under inflytande av utvecklingen i ett annat. När Bellman skriver en epistel "Til the nybyggare på Gröna Lund" så använder han ett sätt att bilda bestämd artikel ("de nybyggare", inte "nybyggarna") som ursprungligen finns i Gustaf Vasas bibel och som har hämtats från tyskan - det nedärvda svenska sättet att bilda bestämd form är det som vi har idag.
Men som du säger, även arabiskan är mer analytisk idag än på Koranens tid. Är det därmed en allmän tendens? Jag vet inte. Från vad jag har hört så är bengali ett exempel på ett indoeuropeiskt språk som har varit väldigt analytiskt men som nu håller på att bli mer syntetiskt igen. Kanske är det så att allting går i en cirkel.