2015-03-03, 10:20
Medlem
Jag har nyligen varit i Australien, Nya Zealand, Singapore, Kina och alla dessa länder har samma problem som i Sverige, låga räntor och boprisern rusar ordentligt. Dessutom läser jag nyheter ofta och finner att andra länder har samma situation.

Detta verkar vara ett globalt fenomen.

Kommer en global bokrasch tror ni där Spanjorerna och Grekerna tittar på och skrattar åt vår ännu större kollaps?
2015-03-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag har nyligen varit i Australien, Nya Zealand, Singapore, Kina och alla dessa länder har samma problem som i Sverige, låga räntor och boprisern rusar ordentligt. Dessutom läser jag nyheter ofta och finner att andra länder har samma situation.

Detta verkar vara ett globalt fenomen.

Kommer en global bokrasch tror ni där Spanjorerna och Grekerna tittar på och skrattar åt vår ännu större kollaps?

Kina och Singapore har redan passerat toppen och priserna sjunker sedan en tid tillbaka.

http://www.wsj.com/articles/china-new-home-prices-drop-in-february-1425122703

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-01-26/defaults-send-singaporeans-bargain-hunting-at-auction
2015-03-03, 14:06
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Ja, det där med att ge köpsvaga hushåll tillgång till kredit så de kan äga sitt boende har ju visat sig vara en så fantastiskt bra idé i USA, klart att man borde satsa på det i Sverige också... Och avsaknad av insatskrav påverkade ju nästan inte alls i Nederländerna...
Well så är idén iaf http://www.privataaffarer.se/bostad/andersson-s-kan-tanka-sig-latta-pa-bolanetaket-bn-674765
2015-03-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av test3
Kina och Singapore har redan passerat toppen och priserna sjunker sedan en tid tillbaka.

http://www.wsj.com/articles/china-new-home-prices-drop-in-february-1425122703

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-01-26/defaults-send-singaporeans-bargain-hunting-at-auction

Nåja, -4% på ett år (singapore) är knappast ett ras, snarare ett hack i kurvan. Vi hade också -4% 2008 och 2011. Det i princip endast räntan som styr det här även om makroekonomiska åtgärder har viss inverkan men de påverkar inte trenden. Det gör däremot räntan. Skulle det hända i Sverige så räcker det med att man har haft bostaden under ett halvår (det här året) för att gå break even.
2015-03-03, 20:16
Medlem
Om de tar bort ränteavdraget tror ni att priserna kommer falla då?
iomed folks kalkyler havererar...

det är ju så skönt att få 10-15 tusen i skatteåterbäring ju!... o de pengar konsumeras ju..
2015-03-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10

det är ju så skönt att få 10-15 tusen i skatteåterbäring ju!... o de pengar konsumeras ju..

Tror inte att de kommer att tas bort. De har själva sagt att några fler åtgärder är inte aktuella förrän man har utvärderat effekterna av amorteringskravet 1-2 år senare. Till slut måste ju räntan gå upp och då tror jag knappast man vågar sig på något sånt.
2015-03-03, 22:04
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:

Jag klistrar in detta "www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/svagt-politiskt-stod-for...
Såväl EU, IMF som Ekofin har starkt kritiserat det svenska ränteavdraget och vill att det slopas för att ..."

EU väger tungt här , jag tror att man kommer att lyssna då man är i behov av utländska finansiärer för att garantera den svenska räntan, lyssnar man inte kan kapital bli dyrare för Sverige att låna upp och räntan går upp oavsett om Riksbanken vill eller ej.

Ska man ta bort det så ska man göra det nu när räntan är så låg som den är..,
Jag tror att det får en psykologisk effekt på marknaden men sänker nog inga Priser
Men skräcken är ju om några år om man infört även amorteringskrav

Tänk dig : högre ränta , amorteringskrav , slopat avdrag .... Många fördyrande omständigheter
Lägg därtill att staten har ont om pengar och behöver höja skatter, kanske t om återinföra fastighetsskatten som den såg ut en gång i tiden.. Dessutom ska energi blir dyrare.
2015-03-04, 11:22
Medlem
Sälj sälj sälj! Rekommendationen kommer från Flashbacks egna superhjälte som minsann genomskådat det ekonomiska systemet.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/nu-kraschar-lagenhetspriserna-tekniska.html

...oooops, vänta nu, det var från 2011..... Glömde att priserna gått upp 30%+ eller så sedan dess? Tur att man inte följde tomtens råd.

En prisnedgång kommer att komma. Frågan är från vilka nivåer?

En sak är säker - dessa domedagsprofeter kommer att skrika att de hade rätt hela tiden även om nedgången är 5% och priserna gick upp 1000% innan det skedde.

Med Vänliga Hälsningar,
J
2015-03-04, 11:33
Medlem
Citat:

Jag har länge ställt frågan till personer som gnylar om att ränteavdraget ska tas bort om vart pengarna ska ta vägen.

Säg att ränteavdraget "kostar" staten 50 miljarder om året i minskade skatteintäkter.

Ta bort ränteavdraget och staten får 50 miljarder extra i budgeten. Vad ska staten göra med pengarna?

Kommer staten göra så att dessa 50 miljarder per år används på ett "bättre" sätt sett ur ett ekonomiskt perspektiv? Eller kommer bara staten att slösa bort dessa pengar i den "allmänna budgeten"?

Om man förespråkar ett avskaffande av ränteavdraget så förespråkar man att det är bra med skattehöjningar.
2015-03-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag har länge ställt frågan till personer som gnylar om att ränteavdraget ska tas bort om vart pengarna ska ta vägen.

Säg att ränteavdraget "kostar" staten 50 miljarder om året i minskade skatteintäkter.

Ta bort ränteavdraget och staten får 50 miljarder extra i budgeten. Vad ska staten göra med pengarna?

Kommer staten göra så att dessa 50 miljarder per år används på ett "bättre" sätt sett ur ett ekonomiskt perspektiv? Eller kommer bara staten att slösa bort dessa pengar i den "allmänna budgeten"?

Om man förespråkar ett avskaffande av ränteavdraget så förespråkar man att det är bra med skattehöjningar.

Slopa reavinstskatten.

Och förutom den praktiska fördelen att staten får mer pengar för skattesänkningar på annat håll så är jag ideologiskt emot subventioner. Jag är bostadsägare och gynnats mycket av ränteavdraget men vill ändå se det slopas. Varför i hela friden ska skattebetalare finansiera bostadsköp och driva upp priserna, de stora vinnarna i denna cirkus är bankerna som får högre ränteinkomster.

Det finns bra anledningar till varför omvärlden kritiserar Sveriges ränteavdrag.
Senast redigerad av Confidant 2015-03-04 kl. 15:40.
2015-03-04, 15:43
Medlem
Från DI

Har vi en fastighetsbubbla nu?
”Det är större sannolikhet att vi har en bubbla än att vi inte har en. Man ska vara försiktig med att blåsa upp det ytterligare”, säger Assar Lindbeck.

Få ekonomer har så stor erfarenhet av kriser i Sverige som Assar Lindbeck, professur emeritus vid Stockholms universitet. Hans arbete i den så kallade Lindbeckkommissionen lotsade Sverige genom 1990-talets svåra bank- och fastighetskris.

http://www.di.se/artiklar/2015/3/3/assar-lindbeck-sverige-borde-sattas-under-observation/
2015-03-04, 17:05
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jizze
Sälj sälj sälj! Rekommendationen kommer från Flashbacks egna superhjälte som minsann genomskådat det ekonomiska systemet.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/nu-kraschar-lagenhetspriserna-tekniska.html

...oooops, vänta nu, det var från 2011..... Glömde att priserna gått upp 30%+ eller så sedan dess? Tur att man inte följde tomtens råd.

En prisnedgång kommer att komma. Frågan är från vilka nivåer?

En sak är säker - dessa domedagsprofeter kommer att skrika att de hade rätt hela tiden även om nedgången är 5% och priserna gick upp 1000% innan det skedde.

Med Vänliga Hälsningar,
J
Du är en helt speciell typ av tomte Jizze, uppenbarligen ligger du under bloggare i hierarkin. Det finns en jävla massa saker man kan säga om cornucopia, inte minst "klassisk bloggare". Du pekar istället ut det förmodligen enda han någonsin gått ut och sagt att han gissade fel angående.

Förövrigt tror jag ingen läser cornucopia för hans gissningar. Åtminstone inget jag hört någon rekommendera. Personligen tror jag han övervärderar sannolikheten att vi får uppleva en domedag likt zombieinvasion.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar
Nej, bara nej..

Den här jävla tråden. Det är en punktad skattelättnad, den har strategiskt inte ett spår att göra med allmänt skattetryck.
Senast redigerad av Trillske 2015-03-04 kl. 17:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in