2015-03-03, 07:26
Medlem
pterodactyls avatar
Angående Miro Baresic så uppges det att han spenderade mordnatten i fängelse, exakt var befann han sig?
Citera
2015-03-03, 07:27
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej , en iaktagelse som hon gjort under ett par sekunder och dessutom är väldigt lik fantombilden. Likheten med denna är så slående att jag får för mig att Birgitta Wennerling sett fantombilden. När PU nådde henne var hon i ROM och fick frågan om mannen hade kurdiskt utseende. Hon reagerade och svarade att mannen såg nordisk ut.

Fast teckningen är väldigt mycket mer lik EDK än fantombilden eller DF. Om hennes teckning är "äkta" dvs hon har verkligen försökt avbilda mannen hon såg utan att ha känt till EDK så tycker jag att detta är det hetaste som finns i utredningen.

Kom med ett förslag på någon omständighet indicie eller bevisning som är hetare.
Citera
2015-03-03, 07:28
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej CP kom in långt senare när Holmer spelat ut sina kort. Om man satt upp någon viket också är en tanke som mest förekommer i fiktionens värd var det väldigt illa gjort. Inget motiv, inget tillfälle inget verktyg. Redan tanken på något sådant är befängd men så blir det när man inte kan skilja fantasi och verklighet. Det hade ju varit superenkelt att plantera vapnet där han kunde kommit åt det. Nej den mannen är verkligen på grumliga vatten.

CP spåret kom definitivt från folk på Knarkspan och man jagade flera andra från Oxen före honom. Det var nog så enkelt att de ville ha en smidig lösning och kände att de var på hemmaplan där och kunde utöva påtryckningar på vittnen i kretsen. Om Palmehatare och internationella konspirationer visste de inte mycket annat än att några av dem var aktade kollegor som man flyttat sig för. Hur skulle det se ut om de blev tagna?

Jag har påpekat detta faktum tidigare. HH ersattes med Ulf Karlsson. Som kan beskrivas med overksamhet och ointresse.

Det finns ett vakuum mellan extrem uppmärksamhet och ointresse.

Till Ölvebros CP.

Hur ska man förklara den luckan.

En andhämtningspaus i väntan på CP.

En sak som slår mig. Denne Karlsson satt när Ebbe privatspanade. Ölvebro tillsattes när denna spaning inte fungerade. Eller rättare sagt i brytningspunkten.

CP var ingen gammal bekantskap. Hans uppenbarelse fanns där från början och sedan lång tid. Han ingick i Sigges bekantskapskrets. Som köpare.

Kramm var en bra kandidat som sket sig direkt. Men tanken och dess förutsättning fanns där redan från början. Som Hasse skriver i sin bok.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-03 kl. 07:39.
Citera
2015-03-03, 07:42
Medlem
Två riktigt intressanta spår är ju också Christer Andersson och Victor Gunnarsson.

Någon som vet varför dessa avskrevs? Båda saknade Alibi mig veterligen?
Citera
2015-03-03, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Fast teckningen är väldigt mycket mer lik EDK än fantombilden eller DF. Om hennes teckning är "äkta" dvs hon har verkligen försökt avbilda mannen hon såg utan att ha känt till EDK så tycker jag att detta är det hetaste som finns i utredningen.

Kom med ett förslag på någon omständighet indicie eller bevisning som är hetare.

Allvarligt talat!!!! Nu försöker du skapa något som inte finns. Varför?

Modus operandi, vapen och ammunition, tecknen på mycket god lokalkännedom, motivbilden, rapporterna i förväg om anslag mot Palme kopplade till en "amerikan", mörkläggningen i utredningen etc etc är saker som talar mycket starkt för att SA och någon som denne inte har något med saken att göra. Dessutom har vi redan konstaterat att de som vill placera någon som denne in i mordet flera gånger använt sig av liknande grova överdrifter och rena lögner och hela tiden måste förbättra sin historia med nya påhitt.

Nej vi kan vara 100 % säkra på att det du påstår är hjärnspöken hos folk som förstår att de inte far med sanning. I Flygares fall vet vi t ex av erfarenhet att han ljuger. Detta är inte den första variant på temat han berättat nämligen. En tidigare variant han försökt sälja in till olika privatspanare bakom kulisserna innehöll en rad påståenden som var rena lögner och falsifikat och hans "källor" är kända svindlare och lögnare runt om i världen.

Det enda intressanta med Flygares spår är att granska Flygare själv och det är jag säker på att PU gör. Vilka är hans motiv att försöka fabircera saker? Hur kommer det sig att han plötsligt har sådana kontakter med extremistiska boerkretsar? Varför ljuger han om sin egen bakgrund, hot och attentat mot sig själv osv på så barnsliga sätt.
Citera
2015-03-03, 09:06
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Jag håller helt med dig om att det framförs en hel del trams i tråden men att det vore en medveten strategi vettifan. Eftersom det fortfarande finns stora frågetecken kring mordplatsen (t.ex. SE) skulle jag å andra sidan efterlysa ett stringent fokus som helt tar sin utgångspunkt i de första vittnesmålen - allt annat kan vi konstatera vara snömos.
Helt klart är det en medveten strategi som statsverkens pr-konsulter ägnar sig åt i särskilt denna tråd som helt enkelt inte får lov att komma till något slut. Om man följer tramsintressena med alla dess falska beskyllningar eller ignorefunktioner baklänges ända till mordplatsen och vidare till vilka som varit främst pådrivande bakom olika scenarier så pekar det mesta mot självaste Socialstyrelsen och Säpo. Såsom arvtagare och utvecklare av det gamla IB-registret blev dessa myndigheter i maskopi självklara beställare bakom statskupp, mord och mörkläggning i ett och samma paket som nu visar sig i alla sammanhang.
Citera
2015-03-03, 09:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej CP kom in långt senare när Holmer spelat ut sina kort. Om man satt upp någon viket också är en tanke som mest förekommer i fiktionens värd var det väldigt illa gjort. Inget motiv, inget tillfälle inget verktyg. Redan tanken på något sådant är befängd men så blir det när man inte kan skilja fantasi och verklighet. Det hade ju varit superenkelt att plantera vapnet där han kunde kommit åt det. Nej den mannen är verkligen på grumliga vatten.

CP spåret kom definitivt från folk på Knarkspan och man jagade flera andra från Oxen före honom. Det var nog så enkelt att de ville ha en smidig lösning och kände att de var på hemmaplan där och kunde utöva påtryckningar på vittnen i kretsen. Om Palmehatare och internationella konspirationer visste de inte mycket annat än att några av dem var aktade kollegor som man flyttat sig för. Hur skulle det se ut om de blev tagna?
Det tycks som PKK-spåret förbereddes av Säpo innan MOP och Knarkspan kan ha gjort detsamma med CP-spåret.

Alla tycks utgå ifrån att PU är ett fiasko, men tänk om allting har gått som på räls hela tiden?
Citera
2015-03-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anti Avsan e-postmeddelandet. Det är inte så svårt att manipulera så att det ser ut som att "jag" skickat till "dig", så avskrifter från e-postmeddelandet betyder noll och intet.

För att bevisa ditt påstående föreslår jag att du skickar ett e-brev till mig med avsändaradress anti.avsan@riksdagen.se. Min e-postadress hittar du på min blogg cyberord.wordpress.com.
Senast redigerad av Cyberord 2015-03-03 kl. 09:34.
Citera
2015-03-03, 09:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
Två riktigt intressanta spår är ju också Christer Andersson och Victor Gunnarsson.

Någon som vet varför dessa avskrevs? Båda saknade Alibi mig veterligen?

Jag uttalar mig enbart om VG.

Mannen som fiskades upp i ett allmänt svep. Som i sammanhanget ansågs misstänkt tack vare sin närvaro och sina tidigare uttalanden. Och hans ev. koppling till EAP. Och hans påstådda hat till Palme.

Det finns 2 personer som sticker ut i sin vältalighet i utredningen. SE och VG.

VG beskrevs av vissa av hans vänner som en person som man inte visste talade sanning eller ljög. En i viss mån provocerande person. Som Anders Leopold byggde en karriär på. Som åklagare Svensson släppte eftersom de vittnen han åberopade fanns. Som inte Holmer hade något emot att ta in. Men som han till slut släppte utan större saknad. Det fanns bättre mål.

Jag ser VG som en person som till slut träffade personer som tröttnade på hans allmänna uppkäftighet och uppträdande.

Någon som skrävlar och har halva Stockholm i sin telefonbok.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-03 kl. 09:37.
Citera
2015-03-03, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Jag kommer ihåg exakt vad jag gjorde på midsommarafton 1978 fast det är snart 40 år sedan.
Förstår du liknelsen? Hur kan jag veta att det var precis den fredagen och inte fredagen innan?

Kan det vara så att de som hävdar att tidsaspekten har så stor betydelse själva har dåligt långtidsminne?
Citera
2015-03-03, 09:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Paret Palme valde att gå på bion som visade filmen Bröderna Mozart. Där det kan spåras en influens av sonens och hans flickväns val.

Föreställningen var slutsåld. Hur kunde paret Palme veta att det fanns biljetter. Eller chansade man bara. Olof fick köpa ett par undanlagda biljetter som inte hämtats ut. Om man inte hade beretts plats, var hade man då tagit vägen.

De som är riktigt konspiratoriskt lagda kan hävda att dessa biljetter planterats där för att de verkligen skulle finnas där på Grand. Varför lät man inte Mårten köpa biljetter i förväg precis som han själv gjorde. För mig är svaret givet. Var det inte just lösa planer tidigare på dagen. Där det krävdes att man hemma skulle prata ihop sig. Vid den tidpunkten det köpet skedde hade man inte bestämt sig för vilken film man ville se. Uppenbarligen finns det här ett visst mått av slump eftersom vi själva inte deltog i det slutliga beslutet och uppenbarligen ingen annan.

Alternativet Mitt liv som hund visades på en annan biograf. Hade den biografens läge gett samma mordplats. Min kunskap om Stockholms geografi och promenadvägar till Gamla Stan är för dåliga för att kunna dra en slutsats. Att studera en karta säger inte mig någonting om naturliga promenader för en infödd stadsbo. Kanske någon annan kan sufflera.
Intressanta synpunkter. Men vad det gällde biljetterna tror jag att Palme var van vid att han bara kunde dyka upp och få en biljett - att det alltid fanns reservbiljetter för kändisar.
Citera
2015-03-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag uttalar mig enbart om VG.

Mannen som fiskades upp i ett allmänt svep. Som i sammanhanget ansågs misstänkt tack vare sin närvaro och sina tidigare uttalanden. Och hans ev. koppling till EAP. Och hans påstådda hat till Palme.

Det finns 2 personer som sticker ut i sin vältalighet i utredningen. SE och VG.

VG beskrevs av vissa av hans vänner som en person som man inte visste talade sanning eller ljög. En i viss mån provocerande person. Som Anders Leopold byggde en karriär på. Som åklagare Svensson släppte eftersom de vittnen han åberopade fanns. Som inte Holmer hade något emot att ta in. Men som han till slut släppte utan större saknad. Det fanns bättre mål.

Jag ser VG som en person som till slut träffade personer som tröttnade på hans allmänna uppkäftighet och uppträdande.

Någon som skrävlar och har halva Stockholm i sin telefonbok.

Nja det är svårt att hålla med om det. Det verkar mer som att man gjorde lika mycket för att fria VG som man gjorde för att fälla CP trots att bevisläget var det omvända. Det fanns t ex krutstänk på VG:s rock osv. Nu idag 29 år senare vet vi att VG stod mycket närmre de kretsar som önskade Palme död och till och med det tipsades om före mordet försökte köpa en mördare. Hade man grävt bara 1% av vad man grävde kring CP så hade man varit tvungen att pröva det i ett åtal och i backspegeln är det skandal att han släpptes. Han kan både ha utfört det som en impulshandling och i en konspiration. Dessutom är han den ende potentielle gärningsman som avrättas kallblodigt i ren maffiastil under okända omständigheter där flera personer vittnar om att han skröt om sin delaktighet i mordet. Många konstiga turer har omgivit både utredningen och domarna i den saken.

Trots att organisationer för oskyldigt dömda stötta den påstådde mördaren i överklagan grep man in från högre ort och undanröjde hans möjligheter till en ny rättegång trot indikationer på manipulation av bevis. Det var för övrigt i samband med detta som Anders Leopold bearbetades hårt med desinformation om Sydafrikaspår och övergav Underwood hastigt. Ett svek jag aldrig kommer att förlåta "Elmer" för.

Den andre personen det frågas om kan uteslutas på rent tekniska grunder:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in