Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Jag har ju mina aningar, om både det ena och andra. Leif D vibbar att Åström var dubbelspion. Och att PG Näss m.fl. naturligtvis visste om det. Natruligtvis vill man inte ha en sådan i huset, men det kan också vara en tillgång. Man kan, om man är fräck, se till att denna spion får se precis just dom handlingar man vill att han skall se. T.ex. en mapp märk "PKK - Topphemligt! Får ej läsas!".
PKK var/är en terrororgansition och passade som en fläskläpp som gärningsmän. Åström kan ha haft en del info via sina rysskontakter - PKK samarbetade ju med Sovjet också.
För SÄPOs del kan det alltså ha passat ganska bra, man hade ju faktiskt börjat smida på PKK-spåret (kan vara bra att ha, utifall) redan hösten 1985. Så frågan är vem som lursade vem... Var det SÄPO som snurrade upp Holmér och Åström? Jag får det intrycket.
Precis som du skriver. Spåret fanns på plats redan innan mordet. Och inte nog med det. Ett antal av dess medlemmar hade kommunarrest, eftersom de ansågs tillhöra en terrororganisation. Den ultimata syndabocken för alla dåd som inte kan förklaras på ett sanningsenligt sätt. Ett wild card i många sammanhang. För det är svårt att påstå att SÄPO skapade syndabocken i syfte att täcka upp för mordet innan det skedde.
Om man nu ville snurra upp spaningsledaren, så är det otänkbart att detta inte godkänts av PG Näss.
Enligt HHs egen bok var han medveten om spåret redan från början. Och enligt samma bok behövdes det någon som kunde kickstarta det, och det fick han. Där han låtsades vara skeptisk från början, med sedan gick all in. Till slut litade han på ett fyllo, men inte på sitt eget riksfyllo.
Efter misslyckandet tog Ebbe över stafettpinnen med samma experter från SÄPO som Hasse använt sig av. Där han fick samma stöd från Partiet som Holmer fick på sin tid.
Frågan är vem som lurade vem, efter att Lidbom utrett SÄPO och Näss tvingades bort.
Som jag upplever det litade inte Palme på SÄPO. Där IC efter mordet kunde göra det som Palme ville göra före sitt frånfälle, men inte kunde. Där mordet blev en ursäkt som ursäktade handlingen.