• 1
  • 2
2015-03-02, 18:21
Medlem
vaifridens avatar
Hej,

Hur är det nu, om jag själv orsakar en vagnskada på en bil som är ny och har kvar vagnskadegaranti, täcker garantin vagnskadan då? Jag frågar eftersom jag fick ett pris på närmare 7000 kr för plåtskador som jag drog på mig själv vid en parkering. Är det rimligt?
Citera
2015-03-02, 18:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaifriden
Hej,

Hur är det nu, om jag själv orsakar en vagnskada på en bil som är ny och har kvar vagnskadegaranti, täcker garantin vagnskadan då? Jag frågar eftersom jag fick ett pris på närmare 7000 kr för plåtskador som jag drog på mig själv vid en parkering. Är det rimligt?

Vagnskada täcker trafikolycka och yttre skadegörelse från natur eller tredje part. Den täcker inte något som du orsakar själv.
Citera
2015-03-02, 18:56
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vagnskada täcker trafikolycka och yttre skadegörelse från natur eller tredje part. Den täcker inte något som du orsakar själv.
När ändrades det menar du?
Var för en massa år sedan med om en kvinna som backade ut från en parkering och drog en gråsugga längs sidan på bilen.
Det var inget att orda om, det gick på vagnskadegarantin.
Citera
2015-03-02, 19:24
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Var för en massa år sedan med om en kvinna som backade ut från en parkering och drog en gråsugga längs sidan på bilen.

Självklart gäller vagnskadegarantin även skador som orsakas av försäkringstagaren.
Citera
2015-03-02, 20:03
Medlem
Dock är det en självrisk även på garantin, och denna är mycket dyrare än på vagnskadeförsäkringen som man kan teckna genom försäkringsbolag.
Citera
2015-03-02, 20:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Dock är det en självrisk även på garantin, och denna är mycket dyrare än på vagnskadeförsäkringen som man kan teckna genom försäkringsbolag.

Ofta inte. Vanligtvis är den 4000 och den självrisken har många försäkringsbolag också.
Citera
2015-03-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaifriden
Hej,

Du skriver "närmare 7000". Är det en självrisk eller totala kostnaden? Är det en verkstad du frågat eller den som administrerar garanti som lämnat priset?
Självrisken kan ibland vara någon udda summa eftersom det är moms på den om det är vagnskadegaranti. Vid vagnskadeförsäkring är det inte moms däremot.
Citera
2015-03-02, 21:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Jag erkänner villigt att jag fick hjärnsläpp och blandade delkasko med vagnskada.
Citera
2015-03-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag erkänner villigt att jag fick hjärnsläpp och blandade delkasko med vagnskada.

Stämmer inte så bra heller, delkasko täcker inte skadegörelse.
Det du skriver om trafikolycka är ju lite diffust också, om det är den egna bilen som skadats och vållandet ej ligger på annan inblandad är det helkasko som gäller för att täcka skadan, alternativt om bilen har vagnskadegaranti. Om det vid dylik olycka är du själv som bedöms som vällande och skada uppstått på motpartens bil, på annan egendom än din egen eller om personskada skall ersättas så är det din trafikförsäkring som skall nyttjas.
Citera
2015-03-02, 22:13
Medlem
Vagnskadeförsäkring ersätter skador på det egna fordonet som du själv orsakar. Du får betala självrisk för att utnyttja försäkringen. Den brukar vara 10 eller 15 procent av ett basbelopp 44500 kr.
Citera
2015-03-02, 22:38
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttefilt
Vagnskadeförsäkring ersätter skador på det egna fordonet som du själv orsakar. Du får betala självrisk för att utnyttja försäkringen. Den brukar vara 10 eller 15 procent av ett basbelopp 44500 kr.

Vilket bolag har sådana villkor? De flesta bolag har en fast självrisk på det egna fordonet.
Citera
2015-03-02, 22:54
Medlem
10-15 procent eller en fast självrisk som kan variera men offtaär den mellan 4000-8000 kr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in