2015-03-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Så då lever du alltså i direkt motsats till det du lär. Borde man inte lägga lika mycket tid på att förstå de som dömer folk och varför?

Antagandet att vi lever i en värld där framtiden är förutbestämd är inte helt emot att man fortfarande kan ha i åtanke att man vill vara en sådan person som beter sig gott. Att säga att jag vill att jag i framtiden ska bete mig gott är ekvivalent med att säga att jag vill övertyga mig själv om att jag är en sådan person som kommer bete mig gott i framtiden i vilket fall. Våra resonemang är konstruerade kring idén att framtiden är oförutsagd. Resonemangen kan fortfarande vara goda även om det visar sig att orden vi formulerat dem i är bristfälliga.

Jag jobbar även på att inte döma de som dömer genom att förstå dom, så som du själv föreslår. Varför? Jo för att att dömandet distanserar dig från människor. Chansen att du får bättre och mer meningsfulla relationer med människor ökar om man accepterar och förstår folk, tror jag...., fast det kan ju också innebära att man blir så unik i sitt tänkande att man får det svårare att connecta med folk...det är ju trots allt mänskligt att döma. Det kan ge effekten att man blir för eftertänksam och mogen. Ökad mognadsgrad är korrelerat till viss stelhet och mindre spontanitet och kanske olycka? tänk på småbarnen som är omogna, de är oftast glada.

Jo du har rätt angående sista stycket, Mycket av våra resonemang är bristfälliga då vi inte har någon frivilja. Man kan ju inte säga, "jag hade inget annat val än att misshandla person x, eftersom jag saknar fri vilja".
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-02 kl. 18:22.
Citera
2015-03-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det är dock för mig obegripligt varför vissa vill föra politiska argument grundade i fri vilja-debatten. Oavsett indeterminism eller determinism så gäller principen allmänt och har inga implikationer på det praktiska livet.

Jo, det skulle påverka hur vi ser på den moraliska delen av straff.

Straff skulle endast vara till för att skydda samhället, samt att få brottslingen bli frisk.
Citera
2015-03-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thenarc
Jo, det är klart att det är individens fel isåfall om man faktiskt börjar utnyttja andra. Man har alltid ett val. Isåfall kan vi ju lika gärna avskriva alla lagar och straff, eftersom ingen har något ansvar för sina handlingar.

Så varför väljer inte människor bara lyckliga och trevliga tankar, om man nu kan välja?
Citera
2015-03-02, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag menar att jag försöker döma personers val i stället för deras förutsättningar. En psykisk sjuk ska dömas till vård om denne begår ett brott och jag ser inte per automatik ner på denne (beroende på grad av psykisk störning). En frisk människa som begår en dålig handling ser jag ner på, då denne hade ett större val att inte begå dumheter.

Stör mig på alla människor på tv som alltid skall vara så glada och snabba i käften. Munnen går som en jävla k-pist men det kommer inte ut nått vettigt. Perfekta plastiga leenden, perfekta lyckade liv. Grattis till dem.

Jag dömer en del till att vara ignoranta och inte veta bättre, oftast dömer dom mig tillbaka för att vara trist, skulle jag tro.
Citera
2015-03-02, 22:26
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Jag jobbar även på att inte döma de som dömer genom att förstå dom, så som du själv föreslår. Varför? Jo för att att dömandet distanserar dig från människor. Chansen att du får bättre och mer meningsfulla relationer med människor ökar om man accepterar och förstår folk, tror jag...., fast det kan ju också innebära att man blir så unik i sitt tänkande att man får det svårare att connecta med folk...det är ju trots allt mänskligt att döma. Det kan ge effekten att man blir för eftertänksam och mogen. Ökad mognadsgrad är korrelerat till viss stelhet och mindre spontanitet och kanske olycka? tänk på småbarnen som är omogna, de är oftast glada.
Det finns mycket att hämta ur idén att inte döma folk till höger och vänster. Jag tycker däremot inte att det är särskilt mycket svårare att låta bli att döma folk som dömer.
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Jo du har rätt angående sista stycket, Mycket av våra resonemang är bristfälliga då vi inte har någon frivilja. Man kan ju inte säga, "jag hade inget annat val än att misshandla person x, eftersom jag saknar fri vilja".
Och då kan resten av världen säga "vi har inget val till att spärra in dig, för vi har ingen fri vilja". Således känns det som att det du menar med ordet döma inte har någon anknytning till verkligheten och hur vi förhåller oss till den. Hur kan du då påstå att det vi andra syftar på med ordet döma är det du menar med ordet döma, eftersom det du syftar på aldrig förekommer?
Citera
2015-03-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Det finns mycket att hämta ur idén att inte döma folk till höger och vänster. Jag tycker däremot inte att det är särskilt mycket svårare att låta bli att döma folk som dömer.

Och då kan resten av världen säga "vi har inget val till att spärra in dig, för vi har ingen fri vilja". Således känns det som att det du menar med ordet döma inte har någon anknytning till verkligheten och hur vi förhåller oss till den. Hur kan du då påstå att det vi andra syftar på med ordet döma är det du menar med ordet döma, eftersom det du syftar på aldrig förekommer?

Du låter som en ovanligt sympatisk person. Så för dig är det nog lätt att inte döma. För oss vanliga döda får man jobba hårdare.

Jo du har rätt, att om man hårddrar allt,, så förlorar det sin poäng man hamnar i paradoxer och cirklar, det här med att döma och determinismen och avsaknen av den fria viljan, verkan inte riktigt gå ihop....det blir på ett sätt som vi inte kan anknya till i verkligheten.

Men man behöver inte hårddra allt. Man kan väl bara försöka tänka på att acceptera alla,vara förstående, eftersom ingen kan styra sig själv?
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-02 kl. 23:40.
Citera
2015-03-02, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Gå umgås med ett par seriemördare då.

De är inte trevliga att umgås med. Däremot rår de inte för att de är odjur. Det är två olika saker så att säga. Det finns ingen fri vilja så ingen rår egentligen för sina handlingar. Att seriemördare är så få beror på att vi hade förintat hela mänskligheten om alla eller många hade varit det. Nu är de få och ses som odjur och är kanske odjur, men de rår inte för det. Och jag är absolut ingen sosse eller kommunist bara realist.
Citera
2015-03-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EWerner
De är inte trevliga att umgås med. Däremot rår de inte för att de är odjur. Det är två olika saker så att säga. Det finns ingen fri vilja så ingen rår egentligen för sina handlingar. Att seriemördare är så få beror på att vi hade förintat hela mänskligheten om alla eller många hade varit det. Nu är de få och ses som odjur och är kanske odjur, men de rår inte för det. Och jag är absolut ingen sosse eller kommunist bara realist.

Jag hade inte kunnat upptäcka en seriemördare. De är så ovanliga, så man får anta att ingen är en sån. Men hade jag vetat, så hade jag inte vågat umgås med personen utan bara tagit avstånd, eftesom jag inte vill riskera mitt liv eller hamna i problem.

De är väldigt tillmötesgående, men låter lite som en skojare. Tillmötesgående och inställsama, innebär att de bejakar dina värderingar,eftesom de själva saknar värderingar då de är psykopater.

Här har vi en sån där, inställsam skojare, då ringer mina varningsklockor:

https://www.youtube.com/watch?v=GXAxGOKnEUs

lyssna här på en riktig seriemördare, minut 36
https://www.youtube.com/watch?v=GXAxGOKnEUs
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-03 kl. 00:07.
Citera
2015-03-03, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Så varför väljer inte människor bara lyckliga och trevliga tankar, om man nu kan välja?
Av den enkla anledningen att det fodrar hårt arbete. 95% av vårt beteende och tankar kontrolleras av vårat omedvetna så det gäller att dressera det.
Citera
2015-03-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Av den enkla anledningen att det fodrar hårt arbete. 95% av vårt beteende och tankar kontrolleras av vårat omedvetna så det gäller att dressera det.

Vilken del är det som väljer att lägga ned detta hårda arbete då?

Varför väljer inte alla att lägga ned lite hårt arbete för att bli lycklig, om det nu vara möjligt att välja det?
Citera
2015-03-03, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EWerner

Du väljer att inte umgås med seriemördare för att du har en fri vilja. Hade du ansett att seriemördare var trevliga hade du valt att umgås med dem.
Vår miljö, våra gener, kunskap, vår uppväxt och vår situation är olika faktorer som påverkar dina val. Men du kan förändra din miljö och din situation. Du kan skaffa dig kunskap så att du ändrar ditt beteende. Du bestämmer själv över ditt liv, du har en fri vilja.
Citera
2015-03-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Du väljer att inte umgås med seriemördare för att du har en fri vilja. Hade du ansett att seriemördare var trevliga hade du valt att umgås med dem.
Vår miljö, våra gener, kunskap, vår uppväxt och vår situation är olika faktorer som påverkar dina val. Men du kan förändra din miljö och din situation. Du kan skaffa dig kunskap så att du ändrar ditt beteende. Du bestämmer själv över ditt liv, du har en fri vilja.

Vad är det där förutom miljö, gener, kunskap, uppväxt och situation, som på något sätt kan göra val?

En själ? Ett odefinierat "jag"?

Du kan inte välja dina egna tankar, så hur skulle du kunna välja vilka val dessa tankar gör?

Du, tänk på en siffra mellan ett och hundra... Var kom den siffran ifrån... Den bara poppade upp, och det gör alla dina tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in