Citat:
Ursprungligen postat av
yggdrazil
Nu låter det ju som att du dömer dem som "inte accepterar andras värderingar", vilket i sin tur är att inte acceptera andras värderingar. Om det är sant som du säger att alla är som de är på grund av sina förutsättningar så gäller väl det även dem?
Jag är medveten om denna paradox, det kan nästan bli en ond cirkel, men jag hoppade över den, eftersom jag accepterar andras värderingar i mångt större utsträckning än en som bara accepterar sina egna, så det är inte samma sak, mitt sätt är mer förstående,accepterande och mycket mindre dömande, för den dömer endast en liten fraktion, nämligen de som dömer andra. Alltså fortfarande inte helt perfekt. Dock bearbetar jag även detta, och försöker inte döma de som dömer andra, men rent intellektuellt kan jag fortforande tycka att det är trångsynt att endast utgå från sin egna verklighet och värderingar.
Nu blir det en paradox igen, och det är ju att nästan alla människor dömer andra, så däri dömer jag också alla. Men det är återigen en paradox man kan ha överseende med. Jag dömer dom just i denna värderingsfråga, men dömer dom inte i deras 1000 andra värderingar. Därav att jag endast dömer i en liten del. Säg att jag dömer i en fråga av 10 000. Då skulle jag åtminstrone kalla mig själv som en person som inte dömer.