2015-03-01, 05:15
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Alla människor är slavar för de gener och förutsättningar de har. Seriemördarna gör det som känns rätt för dem i det känslotillstånd de är i, vilket är skapat ur de förutsättningar de haft.
[...]
Är inte det lite väl osympatiskt? Jag kan inte låta bli att dessa människor som inte accepterar andras värderingar är så trångsynta.
Nu låter det ju som att du dömer dem som "inte accepterar andras värderingar", vilket i sin tur är att inte acceptera andras värderingar. Om det är sant som du säger att alla är som de är på grund av sina förutsättningar så gäller väl det även dem?
Citera
2015-03-01, 06:23
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Du har rätt att man alltid utvärderar andra, oftast omedvetet. Med döma menar jag att man ser ner eller ogillar.

Jag menar att jag försöker döma personers val i stället för deras förutsättningar. En psykisk sjuk ska dömas till vård om denne begår ett brott och jag ser inte per automatik ner på denne (beroende på grad av psykisk störning). En frisk människa som begår en dålig handling ser jag ner på, då denne hade ett större val att inte begå dumheter.
Citera
2015-03-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Varför vill du inte det, det är väl att döma någon på förhand?

nae, jag kanske är sjuk och orkar inte umgås med någon. jag accepterar och förstår seriemördaren, men väljer att ändå inte umgås, eftersom det är riskabelt. Som jag sa innan, så är ett dömande att se ner och ogilla, men det gör jag inte när jag inte vill umgås med seriemördaren.

Nu är jag ingen seriemördarälskare. Jag värdesätter människoliv och jag tror på att vara själsligt connectad med människor, inte att vara detached från mänskligheten och kunna döda utan problem. Tror inte att det är psykiskt sunt även fast man inte har några problem att göra det.
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-01 kl. 12:07.
Citera
2015-03-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Som jag ser det innehåller den här inledningen två grova fel. För det första lever vi inte i en deterministisk verklighet. För det andra är det inte generna som bestämmer våra tankar utan en växelverkan mellan miljö och gener, där miljön kan överrösta DNA'et, och miljön står det oss fritt att välja. Detta kallas epigenetik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Epigenetik

Förutsättningar är en kombination av gener och miljö. Jag tror på en deterministisk verklighet, iallafall för stora partiklar på jorden.
Citera
2015-03-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Nu låter det ju som att du dömer dem som "inte accepterar andras värderingar", vilket i sin tur är att inte acceptera andras värderingar. Om det är sant som du säger att alla är som de är på grund av sina förutsättningar så gäller väl det även dem?

Jag är medveten om denna paradox, det kan nästan bli en ond cirkel, men jag hoppade över den, eftersom jag accepterar andras värderingar i mångt större utsträckning än en som bara accepterar sina egna, så det är inte samma sak, mitt sätt är mer förstående,accepterande och mycket mindre dömande, för den dömer endast en liten fraktion, nämligen de som dömer andra. Alltså fortfarande inte helt perfekt. Dock bearbetar jag även detta, och försöker inte döma de som dömer andra, men rent intellektuellt kan jag fortforande tycka att det är trångsynt att endast utgå från sin egna verklighet och värderingar.

Nu blir det en paradox igen, och det är ju att nästan alla människor dömer andra, så däri dömer jag också alla. Men det är återigen en paradox man kan ha överseende med. Jag dömer dom just i denna värderingsfråga, men dömer dom inte i deras 1000 andra värderingar. Därav att jag endast dömer i en liten del. Säg att jag dömer i en fråga av 10 000. Då skulle jag åtminstrone kalla mig själv som en person som inte dömer.
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-01 kl. 11:58.
Citera
2015-03-01, 13:20
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Jag är medveten om denna paradox, det kan nästan bli en ond cirkel, men jag hoppade över den, eftersom jag accepterar andras värderingar i mångt större utsträckning än en som bara accepterar sina egna, så det är inte samma sak, mitt sätt är mer förstående,accepterande och mycket mindre dömande, för den dömer endast en liten fraktion, nämligen de som dömer andra. Alltså fortfarande inte helt perfekt. Dock bearbetar jag även detta, och försöker inte döma de som dömer andra, men rent intellektuellt kan jag fortforande tycka att det är trångsynt att endast utgå från sin egna verklighet och värderingar.

Nu blir det en paradox igen, och det är ju att nästan alla människor dömer andra, så däri dömer jag också alla. Men det är återigen en paradox man kan ha överseende med. Jag dömer dom just i denna värderingsfråga, men dömer dom inte i deras 1000 andra värderingar. Därav att jag endast dömer i en liten del. Säg att jag dömer i en fråga av 10 000. Då skulle jag åtminstrone kalla mig själv som en person som inte dömer.
Så du har mer överseende med att döma seriemördare än folk som dömer andra? Dömer inte många seriemördare sina offer?

Personligen håller jag med om den determinism du hintar åt, men jag finner den appliceras lika väl på folk som dömer folk (såväl som mig själv, eftersom att jag dömer folk). Det får delvis effekten att det vi brukar kalla döma blir helt meningslöst och det enda intressanta dömandet är det vanliga dömandet som även andra gör. Det vill säga, inga åsikter, politiska, personliga eller liknande, kan dömas ut, heller kan vi inte stoppa oss själva från att bilda egna åsikter, så denna lilla utsvävning i filosofins tecken bör inte påverka våra faktiska åsikter eller handlingar.
Citera
2015-03-01, 15:05
Bannlyst
ja så är det. Men jag undrar för mig själv om inte sverige är extremt på den punkten.
när ja hänger i usa emellanåt.

typ LA, va ute på massa ställen alla är trevliga. Säger Bro.. don't worry bro

alright brother. Thats cool. Sorry! Dont worry bro..

jätteshysst. Tjejerna är trevliga det går att skämta med dom haha.. rock-tjejer. hipster tjejer, mormon tjejer, Twerk-ganster-bitches!

Rika rapsnubbar med vakter går att chilla med.
Säkerhetsvakter med murder gloves går att röka gräs med--
Citera
2015-03-01, 15:19
Medlem
Tänk om man med ett trollslag kunde förvandla en annan människa till en mördare. Mördaren skulle i det fallet helt klart vara ett offer. Så vad är skillnaden mellan trollspö, gener, och omgivning? Är inte mördaren ett offer oavsett vad som har skapat honom?
Citera
2015-03-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Tänk om man med ett trollslag kunde förvandla en annan människa till en mördare. Mördaren skulle i det fallet helt klart vara ett offer. Så vad är skillnaden mellan trollspö, gener, och omgivning? Är inte mördaren ett offer oavsett vad som har skapat honom?
Det står ju mördaren fritt hur han reagerar på miljön. Hur man reagerar är ju ett aktivt val och vi har ju faktiskt en fri vilja.
Citera
2015-03-01, 18:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Att vi inte har fri vilja och således inte kan påstås kunna styra vårt öde innebär inte att vi inte borde ställas till svars och dömas för våra handlingar.

Jag har all rätt att döma jihadister, kommunister, nazister, demokrater och andra kräk om jag så vill. Samhället har all rätt att döma lagbrytare om det så vill.

Du befrias inte från ansvar i praktiken trots att du teoretiskt sett inte kan kontrollera ditt öde.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-03-01 kl. 18:55. Anledning: e
Citera
2015-03-01, 19:39
Medlem
Milford.Cubicles avatar
gillar egentligen INTE att bli jämförd med mördare då jag aldrig skulle göra något sånt, men jag vill ändå säga att jag kan förstå att vissa blir det och man inte kan lägga allt ansvar på mördaren, t.ex om någon blir förtryckt och tvingas att aldrig få säga sina åsikter eller blir torterad (som exempel) kan jag förstå att den personen tillslut blir arg på människorna som får den att må dåligt

jag tycker man mest dömer människor för sin egen skull inte för man alltid har rätt om dom
Citera
2015-03-01, 20:36
Medlem
Citat:
Bla bal blah
Skitsnack, alla har en fri vilja. Du kan inte lägga över ditt eget ansvar på någon annan. Alla har (inte samma) men förutsättningar till att välja vad de vill göra, fokusera på och vem de vill vara. Instinkter eller inte, hjärnan är ett kraftfullt verktyg. Med vilja går allt att åstadkomma.

Inte att säga att vi inte kan förlåta de som gjort orätt, för det går oftast. Men chansen minskar förstås vid mord, bränder och andra omänskliga sattyg. Men om du ärligt ångrar dig och vill göra bättre för dig, så är det bara att göra så. Alla förtjänar en andra chans, och en chans till ett bra lyckligt liv. För det enda som har mening i livet, är godhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in