Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Som jag ser det innehåller den här inledningen två grova fel. För det första lever vi inte i en deterministisk verklighet. För det andra är det inte generna som bestämmer våra tankar utan en växelverkan mellan miljö och gener, där miljön kan överrösta DNA'et, och miljön står det oss fritt att välja. Detta kallas epigenetik.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Epigenetik
All materia har egenskaper och all materia växelverkar med sin omgivning. Epigenetik påverkar alltså inte diskussionen alls. Ett intressant kuriosum på ämnet är dock att det är fastställt att en människas kostintag påverkar generna i
minst två generationer. Vad mor- och farföräldrarna åt eller inte åt påverkar alltså barnbarnens psyke och kropp.
Citat:
Ursprungligen postat av
thenarc
Då kommer vi ju tillbaka till frågan om man har en fri vilja eller inte. Vem man är kan man välja och sina handlingar tar man ansvar för. Man kan ha en sjuk impuls att (som du tog till exempel) att döda någon, men det man kan döma personen för är om man faktiskt gör det eller inte.
Själv tror jag att alla har en fri vilja och därför måste ta 100% ansvar för alla handlingar. Det du säger är i praktiken att jag/du (och jag/du är medvetendandet som "lyssnar" på tankarna och känslorna) inte har något ansvar alls för våra handlingar, utan bara kan glida runt och säga att "det var förutbestämt". Fan vad tråkig syn på livet.
Tvärtom, faktiskt!
Citat:
Ursprungligen postat av
thenarc
Förstår verkligen inte vad du menar, du får gärna skriva om det första stycket så att en vanlig person fattar vad det är du säger. Hade gärna diskuterat men jag förstår ärligt talat inte.
Kan ju svara på det sista, bara för att en person tex blivit utnyttjad, som var exemplet förut, betyder det inte är hen är befogad att göra detsamma på någon annan för att hon inte "vet bättre", eller hur man nu ska tolka det den andra personen sa. Det jag tycker man ska döma är personens handlingar och motiven bakom. Vad nu den delen av hjärnan kallas bryr jag mig ärligt talat inte om och det är väl knappast relevant för diskussionen heller.
Vad jag menar är att om du kräver fri vilja för att kunna diskriminera mellan 'önskvärt' och 'icke önskvärt' så kan du inte heller ha preferenser för sådant som saknar fri vilja. Nu tror ju du att just människor har fri vilja av någon anledning, men däremot antar jag att du inte tror att exempelvis vatten och saltsyra har något sådant? Trots det kan du fortfarande föredra vatten och du kan på motsvarande vis föredra empatiska människor - ingenstans är dock "fri vilja" nödvändigt för hur du väljer att diskriminera mellan olika saker eller personer.
Att gener och miljö eller fysik är vad som föranleder skeenden betyder
inte att någon är befogad att handla på ett sätt som uppfattas som omoraliskt. Diskussioner i rätten bör inte vara likadant utformade som diskussioner om teoretisk filosofi eller om naturvetenskapliga modeller för varför något händer.