2015-03-01, 20:41
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitegoat
Skitsnack, alla har en fri vilja. Du kan inte lägga över ditt eget ansvar på någon annan. Alla har (inte samma) men förutsättningar till att välja vad de vill göra, fokusera på och vem de vill vara. Instinkter eller inte, hjärnan är ett kraftfullt verktyg. Med vilja går allt att åstadkomma.
Vilja och fri vilja är två skilda saker. I övrigt har vi ingen "fri vilja"; valen är antingen förutbestämda (deterministiskt universum) eller slumpartat uppkomna (indeterministiskt universum).
Citera
2015-03-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Det står ju mördaren fritt hur han reagerar på miljön. Hur man reagerar är ju ett aktivt val och vi har ju faktiskt en fri vilja.
Det gäller alla former av missbrukare också, men ändå så klassas missbruk som en sjukdom, mycket på grund av hur deras kognitiva förmåga ofrivilligt ändras.

Människor har ett val, men det finns också en autopilotfunktion inbyggd i våra hjärnor som är väldigt kraftfull. Mycket av människans reaktioner sker på ren automatik.
Citera
2015-03-01, 22:18
Medlem
Vilken idiot du är.
Citera
2015-03-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Vilken idiot du är.
Din signatur och din kommentar får mig att skratta.

Jag antar att du inte vill bli dömd sen när du har förintat Mellanöstern?
Senast redigerad av Solares 2015-03-01 kl. 22:48.
Citera
2015-03-01, 22:52
Medlem
orrecrists avatar
För att inflika så ska man ju komma ihåg att alla människor kan förändras, alltså ges nya förutsättningar, det tycker jag är viktigt att komma ihåg!

Utan ont hade inte gott existerat. BALANS!!
Citera
2015-03-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Så du har mer överseende med att döma seriemördare än folk som dömer andra? Dömer inte många seriemördare sina offer?

Om jag bara dömer folk som dömer, så är det korrekt antagande att jag har mer överseende med person x som inte dömer, än person y som dömer. Men nästan alla dömer mer eller mindre, så jag tror inte man kan säga att det finns person x som inte dömer.

Den bästa vägen för mig, är att då helt enkelt inte döma dom som dömer heller. Utan bara acceptera alla människor. Försöka sätta sig mig in i deras sits, förstå och vara medveten om deras intellektuella begränsningar, om sånna finns, och relatera till dom, för att då få ett hum om hur han ser på världen.

Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Personligen håller jag med om den determinism du hintar åt, men jag finner den appliceras lika väl på folk som dömer folk (såväl som mig själv, eftersom att jag dömer folk). Det får delvis effekten att det vi brukar kalla döma blir helt meningslöst och det enda intressanta dömandet är det vanliga dömandet som även andra gör. Det vill säga, inga åsikter, politiska, personliga eller liknande, kan dömas ut, heller kan vi inte stoppa oss själva från att bilda egna åsikter, så denna lilla utsvävning i filosofins tecken bör inte påverka våra faktiska åsikter eller handlingar.

Om vi inte har fri vilja pga determinismen, så kan inga handlingar eller ageranden dömas ut, för personen kunde inte påverka det. Så är det, och jag tycker det är bra att tänka så, för då tror jag man accepterar och förstår folk bättre. Så då är väl detta tankeexperiment positivt?
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-01 kl. 23:48.
Citera
2015-03-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag menar att jag försöker döma personers val i stället för deras förutsättningar. En psykisk sjuk ska dömas till vård om denne begår ett brott och jag ser inte per automatik ner på denne (beroende på grad av psykisk störning). En frisk människa som begår en dålig handling ser jag ner på, då denne hade ett större val att inte begå dumheter.

Om man som jag inte tror på den fria viljan, så har både den psyksjuke och den friske lika måna val. Den friska förstår att han gör fel, men inte den sjuke. Detta kanske hintar om att den friske är mer egoistisk. Hans egoism gör att valen inte blir många...,dvs att hjälpa till och vara en schysst medmänniska finns inte på kartan, så där har vi minskat antalet val, osv osv.
Citera
2015-03-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
ja så är det. Men jag undrar för mig själv om inte sverige är extremt på den punkten.
när ja hänger i usa emellanåt.

typ LA, va ute på massa ställen alla är trevliga. Säger Bro.. don't worry bro

alright brother. Thats cool. Sorry! Dont worry bro..

jätteshysst. Tjejerna är trevliga det går att skämta med dom haha.. rock-tjejer. hipster tjejer, mormon tjejer, Twerk-ganster-bitches!

Rika rapsnubbar med vakter går att chilla med.
Säkerhetsvakter med murder gloves går att röka gräs med--

ja sverige är mer extremt. Jag tror det är pga att svenskar har väldigt mycket regler och mallar hur man ska bete sig, mer än många andra länder som tex usa, vilket gör att om man inte följer de snäva handlingsutbudet som mallarna utformar, så ses man som annorlunda.

Jag är personligen lite av en kuf, och känner mig mer accepterad bland amerikaner eller greker.
Citera
2015-03-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Att vi inte har fri vilja och således inte kan påstås kunna styra vårt öde innebär inte att vi inte borde ställas till svars och dömas för våra handlingar.

Jag har all rätt att döma jihadister, kommunister, nazister, demokrater och andra kräk om jag så vill. Samhället har all rätt att döma lagbrytare om det så vill.

Du befrias inte från ansvar i praktiken trots att du teoretiskt sett inte kan kontrollera ditt öde.

Det finns inget rätt eller fel, plus att vi inte kan stå till svars för våra handlingar då vi saknar fri vilja. Men människan är ett flockdjur som lever i samhällen. Felbeteenden som inte passar in i de normer som samhället byggt upp måste straffas, för att samhället ska kunna fungera.
Citera
2015-03-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Tänk om man med ett trollslag kunde förvandla en annan människa till en mördare. Mördaren skulle i det fallet helt klart vara ett offer. Så vad är skillnaden mellan trollspö, gener, och omgivning? Är inte mördaren ett offer oavsett vad som har skapat honom?

Oftast så har mördare diagnoser som kan klassas som ett handikapp i dagens samhälle och hämmar chanserna att bli lycklig. På så sätt är han ett offer. Många hamnar även i fängelset med drastisk lyckoförsäming som följd.

Samhället gagnar mestadels de som har en personlighetsprofil som bidrar till samhället. Är man framgångsrik i dagens samhälle, så har man oftast hög social kompetens och bra omdöme, och jag tror inte att merparten av mördarna besitter dessa egenskaper.
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-02 kl. 00:01.
Citera
2015-03-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Vilken idiot du är.

Det är inte särskilt svårt för mig att förstå varför du skriver så. Utgår vi från din signatur så verkar du ha mycket rasistiska åsikter, där det går ut på att döma och vara trångsynt och förmodligen är det sån du är. Trådens innehåll är ett hot mot allt du står för. Du kan inte ta in all denna information, eller du vet inte hur du ska bearbeta den. Istället slutar du tänka, du stänger av, och kallar mig för idiot.
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-02 kl. 00:19.
Citera
2015-03-02, 00:49
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Om man som jag inte tror på den fria viljan, så har både den psyksjuke och den friske lika måna val. Den friska förstår att han gör fel, men inte den sjuke. Detta kanske hintar om att den friske är mer egoistisk. Hans egoism gör att valen inte blir många...,dvs att hjälpa till och vara en schysst medmänniska finns inte på kartan, så där har vi minskat antalet val, osv osv.

Det spännande händer när man ska implementera det här på t ex rättsväsende och bestraffning. För om det är som du säger, att kriminella inte hade något eget val utan ett rent resultat av sitt DNA, så kan vi inte bestraffa någon? Då ska vi ta bort fängelser, inte ge böter osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in