2015-02-25, 14:55
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det låter spontant som att du har en byt-order som genomfört en säljorder av en tidigare fond och nu köper en ny fond för de pengarna som du fått in på ditt konto. Om du la din order i slutet av förra veckan så är det rimligt att den kommer att vara genomfört någon gång under denna vecka. Hur lång tid det tar beror helt på affärsdagar samt likviddagar för fonden.

/Dan, Avanza

Jag loggade in på Avanza för någon minut sedan och ser att alla tre fonderna har bytt till samma textmeddelande. Under behandling. I morgon den 26/2 skall två av dom synas på kontot och den 27/2 skall den tredje synas på kontot.
Tack.
Citera
2015-02-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
användarnamnet man valde vid registrering, och som man använder för att logga in med, är det synligt för någon eller exponerat i något sammanhang?

Jag skulle först vilja ha svar på detta.

Sedan undrar jag vad som gäller när er sajt inte är tillgänglig. På senare tid har den varit otillgänglig både ofta och under länge stunder. Ni skriver att det går bra att ringa in och hantera sitt innehav (t.ex. köp eller sälj). Men vid en börskrasch, när det är än större risk att sajten inte fungerar 100% och att det dessutom inte går att komma fram tll er via telefon, hur ska vi göra då?
Citera
2015-02-27, 08:30
Medlem
timmmys avatar
Sitter på ett vanligt avanza-konto, med bl.a. KF-konto. Hur ser mina möjligheter ut till Avanza mini konto? Skapar man ett ytterligare konto eller kan man koppla sitt befintliga på något sätt?

Vilka restriktioner finns på mini som inte finns på vanligt konto? Q&A-sidan på hemsidan angående detta verkar inte fungera korrekt.
Citera
2015-02-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Sitter på ett vanligt avanza-konto, med bl.a. KF-konto. Hur ser mina möjligheter ut till Avanza mini konto? Skapar man ett ytterligare konto eller kan man koppla sitt befintliga på något sätt?

Vilka restriktioner finns på mini som inte finns på vanligt konto? Q&A-sidan på hemsidan angående detta verkar inte fungera korrekt.

Du går bara in här och byter courtageklass till Mini. Inga restriktioner.

https://www.avanza.se/mina-sidor/min-profil/min-profil/courtageklasser.html
Citera
2015-02-27, 12:44
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Jag skulle först vilja ha svar på detta.

Sedan undrar jag vad som gäller när er sajt inte är tillgänglig. På senare tid har den varit otillgänglig både ofta och under länge stunder. Ni skriver att det går bra att ringa in och hantera sitt innehav (t.ex. köp eller sälj). Men vid en börskrasch, när det är än större risk att sajten inte fungerar 100% och att det dessutom inte går att komma fram tll er via telefon, hur ska vi göra då?

Hej,

De tillfällen då sajten har legat helt nere och det inte fungerat för er kunder att logga in har varit relativt få och vid dessa tillfällen så har det varit exceptionellt ovanliga fel som har orsakat det hela. Sist det hände (innan i tisdags) så drabbades vi av en trasig nätverkskomponent. Självklart så finns det en risk att de komplexa system som vi har havererar, men vi har i princip dubbla delar av allt som gör att vi har en failover-lösning på plats som sällan blir helt utslagen. Just en börskrasch är ett extremt scenario som gör att många komponenter får arbeta hårdare än vanligt men när det kommer till belastning så kan våra system klara bra mycket mer än vad de gör idag. Vi ser ständigt över våra system för att se till så att vi kan hantera även extremlägen utan problem, vi jobbar även proaktivt för att öka vår driftstabilitet.

Då vi har mindre störningar så brukar vi oftast komma till rätta med problemet relativt snabbt och dessutom så har det i dessa fall fungerat både att ringa vårt mäklarbord (de har oftast haft kort kö) samt lägga order via de apparna vi har. Som du kanske har sett av vårt systemmeddelande på sajten vid problem så fungerar de traderprogram som vi erbjuder, Online Trader samt SIX Edge, i de flesta fall helt utan problem.

Vi ser väldigt allvarligt på alla typer av tekniska problem men problem av den typ som drabbade oss i tisdags utreder vi extra noggrant och vi vill absolut försäkra oss om att det inte kan inträffa samma fel eller liknande fel i framtiden.

/Dan, Avanza
Citera
2015-02-27, 15:34
Medlem
KalleXLs avatar
För mig fungerar det utan problem.
Citera
2015-02-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
text

Hej,

Tack för svar angående driftstörningar.
Sedan kan jag bara konstatera att ni nu duckat för min första fråga (angående användarnamn) ytterligare en gång. Finns någon särskild anledning till detta?
Citera
2015-02-27, 16:09
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Hej,

Tack för svar angående driftstörningar.
Sedan kan jag bara konstatera att ni nu duckat för min första fråga (angående användarnamn) ytterligare en gång. Finns någon särskild anledning till detta?

Jag ber verkligen om ursäkt, det var slarvigt av mig att inte läsa bättre än så!

Vi lämnar absolut inte ut användarnamnet till några andra och det visas inte heller någonstans publikt. Vi som arbetar på Avanza och som har tillgång till våra interna system är de enda som kan se användarnamnet.

Ha en trevlig helg!

/Dan, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2015-02-27 kl. 16:12.
Citera
2015-02-27, 16:53
Medlem
Diablo1118s avatar
Hej Avanza!

Går det få sms/mail när avslut sker i min ISK? Var ställer man in det i så fall?
Citera
2015-02-27, 17:08
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Hej Avanza!

Går det få sms/mail när avslut sker i min ISK? Var ställer man in det i så fall?

Hej!

Det går bra, du finner funktionen under Mina sidor och sedan Profil och vid underrubriken Sajtinställningar. Där kan du ställa in vilka konton som du vill ha notis från. Du kan välja att få en notis antingen via mail eller via sms.

/Dan, Avanza
Citera
2015-03-02, 11:09
Avslutad
Jaha. Nu fick jag inte handla heller. Felsökning pågår. det är kanske därför de ligger flera dagar efter både swedbank och folksam?
Citera
2015-03-02, 12:23
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Jaha. Nu fick jag inte handla heller. Felsökning pågår. det är kanske därför de ligger flera dagar efter både swedbank och folksam?

Hej!

Jag antar att du syftar på orderläggningen i fonder. Det var lite strul på morgonen med köp/sälj/byt-order i fonder via sajten. Vi hade ett systemmeddelande på sidan som informerade om det hela samt det gick bra att lägga order via mäklarbordet. Sedan en tid tillbaka fungerar det återigen via vår sajt att lägga köp-/säljorder.

Jag är osäker på vad du menar med att vi ligger flera dagar efter Swedbank samt Folksam, återkom gärna med lite mer information så ska jag hjälpa dig på bästa sätt!

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in