2014-03-11, 06:49
Medlem
Helt rätt. Jag skulle dock även va rädd för att sitta med stabila företag för det kan bli otäckt inom snar framtid.
Citera
2014-03-11, 11:26
Medlem
Har gjort om i min portfölj helt och hållet.

Hade tidigare:

Betsson 50%
Net Entertainment 25%
Investor 25%

Sålde av allting med ganska bra vinst, speciellt bra gick Net Entertainment.

Så här ser den nya portföljen ut:

Meda 24%
Clas Ohlson B 24%
ICAgruppen 21%
Handelsbanken B 18%
Net Insight B 7%
Micronic Mydata 3%
Byggmax 2%
Cellavision 1%

Va tycks? Är det nån aktie jag har som ni proffs inte skulle ta i med tång?
Citera
2014-03-11, 12:57
Medlem
Waterfronts avatar
Har gjort lite ändringar. Utdelningsportföljen ser nu ut som följer:

Ares Capital Corp
Kinder Morgan Inc
Kvaerner
Prospect Capital Corp
Western Asset Mortgage Capital Corp

Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Intressant! Vill gärna veta mer om några av dina innehav, tittade speciellt på dessa:
Du har PM.
Citera
2014-03-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Har gjort om i min portfölj helt och hållet.

Hade tidigare:

Betsson 50%
Net Entertainment 25%
Investor 25%

Sålde av allting med ganska bra vinst, speciellt bra gick Net Entertainment.

Så här ser den nya portföljen ut:

Meda 24%
Clas Ohlson B 24%
ICAgruppen 21%
Handelsbanken B 18%
Net Insight B 7%
Micronic Mydata 3%
Byggmax 2%
Cellavision 1%

Va tycks? Är det nån aktie jag har som ni proffs inte skulle ta i med tång?

Jag är inget proffs men kan svara ändå ;p Jag tycker det ser bra ut och även positivt att du inte placerat en alltför stor % andel i de mindre bolagen. Netinsight kan ju vara intressant, vdn har ökat och företaget känns betydligt bättre nu än för några år sen samt att dom fått endel ordrar. Jag har haft netinsight för länge sen men tappade tålamodet och sålde med förlust då jag var trött på att vänta på vinsterna. Kanske är det annorlunda den här gången. Kan inte riktigt välja bort nån aktie eftersom jag inte har nån djupare kunskap. Men nog värt att tänka på att det mesta är "högt" värderat, men det får framtiden utvisa. Man ska köra på det man tror på och lyssna på sig själv främst.
Citera
2014-03-11, 15:52
Medlem
Finiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cakelife
Helt rätt. Jag skulle dock även va rädd för att sitta med stabila företag för det kan bli otäckt inom snar framtid.

Baserar du på vad?
Citera
2014-03-11, 17:54
Medlem
Mina första affärer i aktievärlden blev:

Emotra
C-rad

Letar fler intressanta företag nu
Citera
2014-03-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Baserar du på vad?

Tänkte skriva ett långt svar men skulle inte bli bra för jag har inte hela bilden ändå. När jag började så var jag en kaxig nybörjare som trodde jag visste allt. Nu är jag fortfarande en nybörjare men en försiktig sådan. Lät lite dryg och var inte menat så, ville bara predika försiktighet så man inte sen sitter på ett gäng aktier och är minus 20%-40%. Kan kosta mer än de smakar om man går in för mycket vid fel tidpunkt. Men de flesta satsar ju en mindre summa ändå för att sen fylla på gradvis och då brukar det bli "alltid" ordna sig.
Citera
2014-03-12, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLavaj
I storleksordning
Nu:
TeliaSonera
ShaMaran
Ratos
Nordea

Målet är dock något i stil med:
Investor
Nordea/Swedbank
Fortum
Industrivärden
Axfood
NCC
Ratos

Större och stabilare företag och högutdelare är väl det som lockar mest tycker jag.

Håll hårt i Shamaranen och sälj inte förtidigt ifall de tar fart är mina 2 cent
Citera
2014-03-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axellynwa
Mina första affärer i aktievärlden blev:

Emotra
C-rad

Letar fler intressanta företag nu

Ser ut som väldigt hög risk för att vara första aktieaffärer, hoppas du har gjort läxan innan du investerat

Lycka till!
Citera
2014-03-16, 01:10
Medlem
Sitter just nu på dessa fyra aktier, jo tack det är risk förstås men är nybörjare och vill se om det går att göra dubblering av en portfölj på kort tid med få aktier!

C-RAD B 34%
CybAero 46%
Kancera 15%
Jays 5%
(i runda slängar)

Någon med åsikter/invändningar?

Alla dessa företag har nyheter inkommande denna vår. Presenteras det positivt på dem kan det bli stora ökningar, ex. CybAero har en liten chans att bli en 10-bagger om de får stororder från China, genom deras testorder.

Drömma kan man!
vh me
Citera
2014-03-20, 14:28
Medlem
grasuggan99s avatar
Jag ska lägga upp min första portfölj hos Avanza och tänkte investera 100k fördelat på dessa aktier:

Swedbank
Lundin Petrolium
H&M
Betsson
Bahnhoff
Google

Tankar om dessa? Var är för/nackdelar med att bara handla från Stockholmsbörsen med Google som undantag?
Citera
2014-03-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Jag ska lägga upp min första portfölj hos Avanza och tänkte investera 100k fördelat på dessa aktier:

Swedbank
Lundin Petrolium
H&M
Betsson
Bahnhoff
Google

Tankar om dessa? Var är för/nackdelar med att bara handla från Stockholmsbörsen med Google som undantag?

En fördel med att bara handla på Stockholmsbörsen är att du inte behöver oroa dig för olika valutor.. Om man äger aktier som handlas i dollar/euro så handlar man ju indirekt med valutor också. Dock behöver ju inte detta vara en nackdel men värt att tänka på.. Sedan är det ju bra att börja på Stockholmsbörsen, eftersom informationen i årsrapporterna är på svenska vilket kan vara skönt om man är ny.. Samt är det dyrare courtage på aktier från USA iallafall om du handlar via Avanza.

Men om man har lite mer erfarenhet är det ju bara positivt att sprida ut sina aktier på olika börser, det ger en bättre möjlighet att sprida sina risker.. Dock tycker jag din portfölj ser riktigt bra ut, 6 olika branscher med bolag som tjänar pengar.. 6 Aktier på 100k tycker jag också är sunt, då blir man inte pank bara för en aktie inte presterar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in