Citat:
Ursprungligen postat av
grasuggan99
Jag ska lägga upp min första portfölj hos Avanza och tänkte investera 100k fördelat på dessa aktier:
Swedbank
Lundin Petrolium
H&M
Betsson
Bahnhoff
Google
Tankar om dessa? Var är för/nackdelar med att bara handla från Stockholmsbörsen med Google som undantag?
En fördel med att bara handla på Stockholmsbörsen är att du inte behöver oroa dig för olika valutor.. Om man äger aktier som handlas i dollar/euro så handlar man ju indirekt med valutor också. Dock behöver ju inte detta vara en nackdel men värt att tänka på.. Sedan är det ju bra att börja på Stockholmsbörsen, eftersom informationen i årsrapporterna är på svenska vilket kan vara skönt om man är ny.. Samt är det dyrare courtage på aktier från USA iallafall om du handlar via Avanza.
Men om man har lite mer erfarenhet är det ju bara positivt att sprida ut sina aktier på olika börser, det ger en bättre möjlighet att sprida sina risker.. Dock tycker jag din portfölj ser riktigt bra ut, 6 olika branscher med bolag som tjänar pengar.. 6 Aktier på 100k tycker jag också är sunt, då blir man inte pank bara för en aktie inte presterar..