2015-02-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLustgas
Här har du ett diagram på utveckling senaste 10 åren:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Styrrantan/?from1554=1994&to1554=2015

Otippat att man inte fick ett svar.
Citera
2015-02-26, 22:45
Medlem
mr.oranjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somenhast
Hej! Nu har jag oxå.börjar handla med aktier och fonder va tycker ni om detta?
Aktier
Africa oil
Cloetta b
Fortum oyj
Kesko oyj b
Medica clinical nord holding
Nordic service partners holdings
Seamless distribution
Technopolis oyi
Thin film electronics
Fonder
Carnegie global healthcare
Carnegie Sverigefond
Handelsbanken Sverigefond
Handelsbanken läkemedel

Varför ska du handla i Africa Oil? Det har aldrig haft någon omsättning, någonsin. Går minus, minus, minus.. förstår inte varför vissa här handlar i dom? Africa Oil är ju ett riktigt skojbolag som är i ett så stort behov av pengar för att inte konka och säger "Ge oss pengar, så kommer vi eventuellt i framtiden gå med vinst".. om du inte bara gamblar så ge mig ett argument för att handla i africa oil.
Citera
2015-02-27, 10:08
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Hej! Nu har jag oxå.börjar handla med aktier och fonder va tycker ni om detta?
Aktier
Africa oil
Cloetta b
Fortum oyj
Kesko oyj b
Medica clinical nord holding
Nordic service partners holdings
Seamless distribution
Technopolis oyi
Thin film electronics
Fonder
Carnegie global healthcare
Carnegie Sverigefond
Handelsbanken Sverigefond
Handelsbanken läkemedel

Åh herregud, du gillar att leka med elden ser jag! Jag skulle aldrig köpt någon av dessa aktier (förutom möjligen Cloetta) då de är extremt riskfyllda pump-and-dump bolag. Satsa på starka bolag som både nu och under historien har tjänat pengar.
Citera
2015-02-27, 13:13
Medlem
Som vad? Volvo?
Citera
2015-02-27, 14:41
Medlem
Citat:
Som vad? Volvo?

Du har en portfölj där många bolag har löjliga bubbelvärderingar. Du tar hand om uppsidan före nedsidan. En sådan här portfölj underavkastar index rejält. Det är inte en personlig åsikt utan fakta.

Vill du överprestera? Köp inte bolag på framtida vinster. Hantera nedsidan först och därefter kan du ta en titt på uppsidan. Kolla på nyckeltal som P/B, P/E, EV/EBIT.
Men att läsa en bok först är nog på sin rätta plats. The Intelligent investor är fantastisk.
Citera
2015-02-27, 14:59
Medlem
Ge några exempel på vad jag borde ha i portföljen då?
Citera
2015-02-27, 16:37
Medlem
mr.oranjes avatar
Citat:
Ge några exempel på vad jag borde ha i portföljen då?

Vad ser du i africa oil?

Aktietips!

Lundin Petroleum
SSAB
NOKIA
Pfizer
Transcom
Citera
2015-02-28, 11:10
Medlem
Då jag inte anser mig vara 100% kapapel än så länge att göra 100% rätta val har jag investerat 40% av mitt kapital från lgh-föräljning. När jag skriver likvid räknas av de 40% likvida, i själva verket är jag 60% + %x40% likvid.

Aktier
Gränges 6% - Favorit
Telia 8% - Stabil & tråkig
Getinge 6% - Chans
Orexo 5% - Felvärdering?
D Carnegie & Co 6% - Tror stenhårt på deras nisch
Net Entertainment 5% - Tuffar som tåget trots fartgupp
Mr Green 4% - Vild chansning
Cloetta 4% - Framtidspotential
Vardia 3% - Jobbig helg, glad att jag inte gått in tyngre
Opus 4% - Hade under uppgång, sålde 12, återköp 7:-, kraftigt baissad
Lucara 4% - Gammal favorit, fel enligt många

Fonder
LF Index Europa 12%
SwedB. Index Asien 13%
UBS EF Biotech 9%
Spiltan AktieInvest 8%
LF Global Index 4%

54/46 aktier vs fonder

Förhållandevis nöjd, sen överväger man oftare exits i dessa tider, någon som har tankar kring exit-värden i respektive företag? Någon aktie jag "hjärndött" har kvar som bara inte får finnas med i era ögon?
Citera
2015-02-28, 19:29
Medlem
HerrLustgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Otippat att man inte fick ett svar.

Du ville ha en förklaring på vad en normal nivå på reporäntan är. Du ska få den något tydligare;
Det finns ingen tid som är exakt lik en annan tid. Det finns bara en sak som är säker och det är att världen och även ekonomin är föränderlig. Det som gällde för tre år sedan gäller inte idag och det som gäller idag kommer inte heller gälla om tre år.
Det man dock kan ta till är att titta på historiska nivåer. Vi kan då i den graf jag hänvisade till se att räntan legat på allt mellan 9% och dagens minusränta. Det vi kan konstatera är att vi idag har extremt låga nivåer, ja till och med minus. Medan vi de senaste 10 åren oftast legat över 3 %.
Det vi också kan konstatera är att vi inte kommer ha en minusränta i all oändlighet.

Det är också det jag skrivit om, att börsen alltid ligger ett steg före. När diskussionerna kommer igång om något och man ser att något finns inom räckhåll, t ex ränteökningar, reagerar marknaden. Tillgången på pengar och risk ser då ut att bli mindre framöver.

Det är som sagt bara en av många, många varningsklockor som ringer just nu. Men då har jag i alla fall förtydligat på en så tydlig och enkel nivå som går.

Så för att hålla oss till topic har jag presenterat min portfölj som nu är tom, eftersom jag på 12 månaders sikt inte ser att vi ökar härifrån, medan jag ser en rad varningsklockor för det motsatta.
Citera
2015-02-28, 22:32
Medlem
shogun-rs avatar
Sivers Ima GAV 3.25 kr
Arc Aroma Pure GAV 16.19 kr
Recyctec 11.79 kr

Investor B
Castellum
Latour
Brookfield Renewable BEP-UN.TO
Brookfield Infrastructure BIP-UN.TO
Hannon Armstrong Sustainable Intrastructure Capital HASI
Citera
2015-02-28, 23:19
Medlem
Africa oil läste jag någonstans att det kommer gå bättre i framtiden pga nya oljefärg... Jag tror att man ska satsa på bevakningsföretag med anledning av en allt osäkrare värld. Samt snabbmat. Det kommer öka
Kfc öppnar nästa år i Stockholm sen kommer dominos. Företag som tillverkar övervaknings kameror, kan ni några sådana?
Citera
2015-02-28, 23:20
Medlem
Oljefynd menar jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här