2015-02-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Det visste jag inte om. Fick en visning av dem förra veckan men inget erbjudande.

Två år är dåligt. Två veckor är bra men grattis ändå.
Ett bra område i Sveriges största stad och du säger att två år är dåligt i en kommunal bostadskö? Men du kanske menar relativt hur det borde vara? I så fall så håller jag med. Som ett exempel: I en växande medelstor stad i Sverige(ca 80000 i tätorten) där det kommunala bostadsbeståndet är andelsmässigt större än i Malmö har jag ca 8 års kötid och ett relativt sett lika bra område som Slottsstaden räcker inte 8 års kötid till, generellt sett alltså, man kan alltid ha tur, de har kötidsstatistik för varje stadsdel med genomsnittlig kötid för att ha fått en lägenhet och den är genomsnittligt över 10 år i lika bra bostadsområden, oftast inte till lika låg hyra då. Kanske är Malmö unikt bland Sveriges populära städer och vi har haft världens otur eller så är bostadsbristen lika tuff som tex media och många invånare beskriver den och vi har med flashbacktroll att göra.
Citera
2015-03-01, 11:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Det visste jag inte om. Fick en visning av dem förra veckan men inget erbjudande.

Två år är dåligt. Två veckor är bra men grattis ändå.
http://www.akeliusspar.se/om-akelius-spar.asp
Förtur
Kunder i Akelius Spar AB har tidigare haft förtur till lediga lägenheter inom Akelius. Denna förtur är numera avvecklad.

Att två veckor är bra och två år så dåligt vet jag inte vad jag ska säga om. Det hade kunnat vara betydligt värre. Och två veckor, sökte du lägenhet på 60 talet sist?
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-03-01 kl. 11:32.
Citera
2015-03-01, 13:17
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Ett bra område i Sveriges största stad och du säger att två år är dåligt i en kommunal bostadskö? Men du kanske menar relativt hur det borde vara? I så fall så håller jag med. Som ett exempel: I en växande medelstor stad i Sverige(ca 80000 i tätorten) där det kommunala bostadsbeståndet är andelsmässigt större än i Malmö har jag ca 8 års kötid och ett relativt sett lika bra område som Slottsstaden räcker inte 8 års kötid till, generellt sett alltså, man kan alltid ha tur, de har kötidsstatistik för varje stadsdel med genomsnittlig kötid för att ha fått en lägenhet och den är genomsnittligt över 10 år i lika bra bostadsområden, oftast inte till lika låg hyra då. Kanske är Malmö unikt bland Sveriges populära städer och vi har haft världens otur eller så är bostadsbristen lika tuff som tex media och många invånare beskriver den och vi har med flashbacktroll att göra.

Att man kan få lägenhet via den kön är givetvis självklart, men som jag skrivit så går Bostadsyd fetbort om man vill ha något snabbt. Har man tid att vänta flera år så kanske det fungerar, men för mig hade det inneburit ett pendlingsavstånd på nästan halva Sverige. Det är avsevärt smidigare att gå den privata vägen (de som står utanför bostad syd) förutsatt att man har ekonomi och kan sälja in sig själv.

På två veckor fick jag erbjudanden om första hand i Slottsstaden (två stycken ett stenkast ifrån varandra faktiskt), Lugnet och gamla staden. Utöver det två visningar i närheten av Triangeln.

Jag fick två visningar på hus som ser schyssta ut längs med Lundavägen också men det räknar jag som lite off i förhållande till mitt jobb och vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Förtur
Kunder i Akelius Spar AB har tidigare haft förtur till lediga lägenheter inom Akelius. Denna förtur är numera avvecklad.

Att två veckor är bra och två år så dåligt vet jag inte vad jag ska säga om. Det hade kunnat vara betydligt värre. Och två veckor, sökte du lägenhet på 60 talet sist?

Tack, jag hittade det själv.

Jag började söka bostad för ungefär tre veckor sedan och skrev kontakt förra veckan. Vissa säger tur, jag säger att tur x 4 inte är tur. Jag tror mest jag kommit dit pga att jag säljer mig på ett bra sätt, vilket är omöjligt på BostadSyd.

Kan tillägga att en kompis fick en jättemysig trea mellan Triangeln och Möllevångstorget genom att tjata lite. En kompis morsa fick en tvåa på Södervärn på under en månad av Akelius.

Ni får det att låta som omöjligt.

Jag skrev kontrakt på en i Slottsstaden så vi kanske blir grannar snart.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-03-01 kl. 13:46.
Citera
2015-03-02, 08:28
Medlem
Citat:
Att man kan få lägenhet via den kön är givetvis självklart, men som jag skrivit så går Bostadsyd fetbort om man vill ha något snabbt. Har man tid att vänta flera år så kanske det fungerar, men för mig hade det inneburit ett pendlingsavstånd på nästan halva Sverige. Det är avsevärt smidigare att gå den privata vägen (de som står utanför bostad syd) förutsatt att man har ekonomi och kan sälja in sig själv.

På två veckor fick jag erbjudanden om första hand i Slottsstaden (två stycken ett stenkast ifrån varandra faktiskt), Lugnet och gamla staden. Utöver det två visningar i närheten av Triangeln.

Jag fick två visningar på hus som ser schyssta ut längs med Lundavägen också men det räknar jag som lite off i förhållande till mitt jobb och vänner.

Tack, jag hittade det själv.

Jag började söka bostad för ungefär tre veckor sedan och skrev kontakt förra veckan. Vissa säger tur, jag säger att tur x 4 inte är tur. Jag tror mest jag kommit dit pga att jag säljer mig på ett bra sätt, vilket är omöjligt på BostadSyd.

Kan tillägga att en kompis fick en jättemysig trea mellan Triangeln och Möllevångstorget genom att tjata lite. En kompis morsa fick en tvåa på Södervärn på under en månad av Akelius.

Ni får det att låta som omöjligt.

Jag skrev kontrakt på en i Slottsstaden så vi kanske blir grannar snart.
Aha, så du menade inte snabbt genom kommunala bostadskön, då förstår jag. Jag menar inte att få det att låta som att det är omöjligt, det jag motsätter mig är tex användarens Louies beskrivning av hur enkelt det är att få ett rimligt förstahandskontrakt enkom för att man motsvarar en viss kravprofil.
Citera
2015-03-02, 08:29
Medlem
Citat:
Förtur

Har du någon aning om varför Akelius har slutat med det tidigare systemet?
Citera
2015-03-02, 08:30
Medlem
Citat:
Förtur

Har du någon aning om varför Akelius har slutat med det tidigare systemet? Det vore intressant att få veta tycker jag, jag har googlat men hittade ingenting om varför de genomfört denna förändring.
Citera
2015-03-02, 20:09
Medlem
Citat:
I övrigt om Akelius. Du behöver bara öppna konto där, inte spara. Sätt in 200 pix om du vill vara säker. Får du en lägenhet och mot alla odds förlorar 1000 spänn så är det ju ganska skitsamma.

De har i mina ögon attraktiva lägen på många lägenheter.

Akelius e det dyraste hyresbolaget av dom alla. en 2a i utkanten av malmö kostar fan 8k i hyra mån, inte värt alls
Citera
2015-03-02, 21:13
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Akelius e det dyraste hyresbolaget av dom alla. en 2a i utkanten av malmö kostar fan 8k i hyra mån, inte värt alls

Fick en visning på en för visso dyr lägenhet men jag tycker inte Triangeln är i utkanten. Det var en stor tvåa för drygt åtta. Lätt värt det om den är fin.
Citera
2015-03-02, 22:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Fick en visning på en för visso dyr lägenhet men jag tycker inte Triangeln är i utkanten. Det var en stor tvåa för drygt åtta. Lätt värt det om den är fin.
Ja, har man inget val så. du kan säkert få äga en egen bostadsrätt för samma pengar i området.
Citera
2015-03-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Menar du var vi letar kontaktuppgifter till hyresvärdarna? I så fall så är svaret en rad olika ställen på internet och tips från bekanta.
Ok. Jag brukar ge tipset att gå runt i området där ni vill bo och titta på anslagstavlorna i trappuppgången för att se vem som äger huset (privata ägare). Man brukar kunna ringa till ägaren vid månadsskiftet för att kolla om någon sagt upp sin lägenhet.
Hoppas att det löser sig för er.
Citera
2015-03-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Utan att avslöja för mycket, vad har du/ni för status som söker hyresrätt?

Klaragatan och northpolesanta: Jag och många av mina vänner har upplevt precis vad "Igotagoldenticket" skriver.
Det går att finna en privat hyresrätt i Malmö på ganska snabb tid ifall ni uppfyller ett antal kriterier ang jobb, medborgarskap, inga anmärkningar om ni söker bland mindre privata hyresvärdar.

Ni kan givetvis inte förvänta er detta via Boplatssyd då de enbart går efter kö-tid.

Jag kan sträcka mig till att hålla med om att det kanske hårdnat lite sen Stena fastigheter, Akelius, Heimstaden gick med i boplatssyd. De är ju stora privata hyresvärdar i Malmö.
MKB har varit svårt de senaste 15 åren, då de alltid gått efter kötid.
Men jag är fortfarande optimistisk till att det går att ordna lya i Malmö rätt snabbt.

Ni anar inte hur ofta hyressökande tar på sig "offerkoftan" och menar att de verkligen "har gjort allt"....men sen framkommer det nästan alltid att de inte gjort allt. Nu menar jag givetvis inte dig Northpolesanta
Jag förstår inte varför du drar in mig i denna ekvationen? Jag letar inte efter en bostad. Som jag redan svarat dig så var det många år sedan jag sökte hyresrätt och då fick jag en lägenhet i ett hus som var ägt av en privat hyresvärd.
Jag hade då flera vänner som var tvungna att bo i andrahand pga att de inte fick något kontrakt med någon hyresvärd. Det verkar inte vara så stor skillnad idag när flera har skrivit om sina upplevelser här. Jag tror att det handlar om tur. Jag och mina vänner har fyllt dina kriterier på vem som ska få en hyresrätt men vi har fått olika resultat i vårt sökande.

På vilket sätt har jag tagit på mig offerkoftan? Jag är verkligen nyfiken på ditt svar...
Citera
2015-03-04, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Ok. Jag brukar ge tipset att gå runt i området där ni vill bo och titta på anslagstavlorna i trappuppgången för att se vem som äger huset (privata ägare). Man brukar kunna ringa till ägaren vid månadsskiftet för att kolla om någon sagt upp sin lägenhet.
Hoppas att det löser sig för er.

Exakt så gick jag tillväga när jag fick min nuvarande lägenhet i Malmö. Jag avsatte en hel helg till att gå omkring i områden jag kunde tänka mig att bo i, tittade på tavlan i trappan och skrev upp husägarens telefonnummer/namn. Sen satte jag mig och ringde, fick napp efter ca 2 månader. Jag ringde värdarna med 2 veckors mellanrum.

Tillägg: Ibland fick man vara kreativ, då många av portarna är låsta och man inte kommer in och kan läsa på tavlan. Då fick man vänta ett tag på att nån skulle komma in/ut ur porten och smita in. Nån gång ringde jag på porttelefonen och mumlade nåt, ibland öppnade nån.
Senast redigerad av shimmer 2015-03-04 kl. 11:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in