Citat:
Ursprungligen postat av
northpolesanta
Ett bra område i Sveriges största stad och du säger att två år är dåligt i en kommunal bostadskö? Men du kanske menar relativt hur det borde vara? I så fall så håller jag med. Som ett exempel: I en växande medelstor stad i Sverige(ca 80000 i tätorten) där det kommunala bostadsbeståndet är andelsmässigt större än i Malmö har jag ca 8 års kötid och ett relativt sett lika bra område som Slottsstaden räcker inte 8 års kötid till, generellt sett alltså, man kan alltid ha tur, de har kötidsstatistik för varje stadsdel med genomsnittlig kötid för att ha fått en lägenhet och den är genomsnittligt över 10 år i lika bra bostadsområden, oftast inte till lika låg hyra då. Kanske är Malmö unikt bland Sveriges populära städer och vi har haft världens otur eller så är bostadsbristen lika tuff som tex media och många invånare beskriver den och vi har med flashbacktroll att göra.
Att man kan få lägenhet via den kön är givetvis självklart, men som jag skrivit så går Bostadsyd fetbort om man vill ha något snabbt. Har man tid att vänta flera år så kanske det fungerar, men för mig hade det inneburit ett pendlingsavstånd på nästan halva Sverige. Det är avsevärt smidigare att gå den privata vägen (de som står utanför bostad syd) förutsatt att man har ekonomi och kan sälja in sig själv.
På två veckor fick jag erbjudanden om första hand i Slottsstaden (två stycken ett stenkast ifrån varandra faktiskt), Lugnet och gamla staden. Utöver det två visningar i närheten av Triangeln.
Jag fick två visningar på hus som ser schyssta ut längs med Lundavägen också men det räknar jag som lite off i förhållande till mitt jobb och vänner.
Citat:
Ursprungligen postat av
utan.att.stanna
http://www.akeliusspar.se/om-akelius-spar.asp
Förtur
Kunder i Akelius Spar AB har tidigare haft förtur till lediga lägenheter inom Akelius. Denna förtur är numera avvecklad.
Att två veckor är bra och två år så dåligt vet jag inte vad jag ska säga om. Det hade kunnat vara betydligt värre. Och två veckor, sökte du lägenhet på 60 talet sist?
Tack, jag hittade det själv.
Jag började söka bostad för ungefär tre veckor sedan och skrev kontakt förra veckan. Vissa säger tur, jag säger att tur x 4 inte är tur. Jag tror mest jag kommit dit pga att jag säljer mig på ett bra sätt, vilket är omöjligt på BostadSyd.
Kan tillägga att en kompis fick en jättemysig trea mellan Triangeln och Möllevångstorget genom att tjata lite. En kompis morsa fick en tvåa på Södervärn på under en månad av Akelius.
Ni får det att låta som omöjligt.
Jag skrev kontrakt på en i Slottsstaden så vi kanske blir grannar snart.