• 1
  • 2
2010-10-24, 16:57
Medlem
LightClouds avatar
Hej!

Är inte överhaj på detta med bruk av droger, så kommer med en fråga.

Jag har sökt smått, men hittar endast om hur länge halveringstiden i fråga är.

Min egna fråga är att jag inte riktigt förstår vad det innebär med halveringstid. Om någon skulle kunna förklara ingående och utförligt vad det betyder skulle jag blir mäkta tacksam. Känns otroligt tråkigt att läsa om det när man inte förstår innebörden av det.

Mvh.
Citera
2010-10-24, 16:59
Medlem
KryddAs avatar
Tiden det tar från det att ett preparat intas tills att halva effekten försvunnit.
Citera
2010-10-24, 16:59
Medlem
Mr.Deagles avatar
Halveringstid är tiden det tar för något ämne att sönderfalla till hälften.
Alltså om vi har 1kg av ett ämne och halveringstiden är 1år, så tar det 1år innan ämnet är på 0.5kg, sen efter 2år så väger ämnet 0.25kg sen efter 3 år 0.125kg osv
Citera
2010-10-24, 17:01
Medlem
LightClouds avatar
Jaha, då hade jag en liten susning om vad det betydde.

Vi bugar och bockar för snabba svar!

Mvh. L
Citera
2010-10-24, 17:02
Medlem
KryddAs avatar
Jag googlade på det och första träffen är ju detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halveringstid
Citera
2010-10-24, 17:05
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Jag googlade på det och första träffen är ju detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halveringstid

Jo, jag vet och har tittat in den med samt läste men ville få klart för mig att jag uppfattat wikipedias artikel rätt.

Var helt enkelt bara osäker på ifall jag förstod vad det betydde.
Citera
2010-10-24, 22:52
Medlem
Gingers avatar
Var det inte detta som Herman Hedning frågades?
Sen tog han en tugga av uranet.

Då var den "halverad".
Citera
2010-10-26, 02:45
Bannlyst
Observera att om ett ämne har en halveringstid så kommer det aldrig att försvinna och bli lika med noll. Det kommer bara att halveras och kan bli hur nära noll som helst, men aldrig bli noll helt och hållet, teoretiskt sätt, om det nu har någon betydelse i sammanhanget.
Citera
2015-03-01, 00:03
Medlem
1994-1s avatar
Gammal tråd.

När det har halverats 05-025-012 osv hur lång tid tar det då för substansen eller ämnet att lämna systemet/urinet helt? Ingår det i det också?
Senast redigerad av 1994-1 2015-03-01 kl. 00:05.
Citera
2015-03-02, 00:26
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1994-1
Gammal tråd.

När det har halverats 05-025-012 osv hur lång tid tar det då för substansen eller ämnet att lämna systemet/urinet helt? Ingår det i det också?

Du menar om det finns ett direkt förhållande mellan halveringstid och spårbarhet?

I princip ja, om jag förstått det hela rätt, men samma substans kan ha olika halveringstider i blod, urin och andra organiska material.

Spårbarheten för kokain är väl 3 dagar i blod och urin medan man kan detektera det i håret i tre månader.

Amfetamin - tre dagar i blod, en vecka i urin. Nog inte spårbart i håret alls tror jag.
Citera
2015-03-02, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1994-1
Gammal tråd.

Man brukar räkna med 5 gånger maximala halveringstiden för att vara helt (nästan helt) säker på att klara ett pissprov. Så ett ämne med 20-100 timmars halveringstid räknar du 100x5=500 timmar. Det är fortfarande inte helt säkert att du är helt ren dock.
Har du tagit det länge i stora mängder kan det ta längre än 5xhalveringstid och har ämnet spårbara metaboliter med lång halveringstid så kan det synas längre.
Citera
2017-01-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Observera att om ett ämne har en halveringstid så kommer det aldrig att försvinna och bli lika med noll. Det kommer bara att halveras och kan bli hur nära noll som helst, men aldrig bli noll helt och hållet, teoretiskt sätt, om det nu har någon betydelse i sammanhanget.
??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in