2015-02-28, 01:30
Medlem
Att man tycker olika är väl bra så fortsätta disskutera förutsätter jag
Fortfarande helt fel att mora fått välja plats.
Citera
2015-02-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Problemet är att det inte är något problem eftersom Mora blir sjua. Det vill säga mycket snack om ingenting. Ska ni fortsätta att älta denna icke-fråga?

Mora blir ju 6:a ifall Löven förlorar (troligt) och Mora slår Asplöven (inte helt omöjligt)

edit: nej just det dom blir 7:a ,men det är ju inte placeringen som är problemet egentligen .
7:an ska egentligen spela borta,hemma,borta ,hemma borta, men Mora får spela hemma,borta,borta ,hemma börta.
så dom får ju ändå en fördel.
Senast redigerad av pederN 2015-02-28 kl. 10:49.
Citera
2015-02-28, 11:52
Medlem
Mora kan till och med bli 5:a i fall dom vinner med ett par mål mot Aspis och Löven och BIK förlorar.
Citera
2015-02-28, 11:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Mora blir ju 6:a ifall Löven förlorar (troligt) och Mora slår Asplöven (inte helt omöjligt)

edit: nej just det dom blir 7:a ,men det är ju inte placeringen som är problemet egentligen .
7:an ska egentligen spela borta,hemma,borta ,hemma borta, men Mora får spela hemma,borta,borta ,hemma börta.
så dom får ju ändå en fördel.

Diskussionen handlar alltså om följande:

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2015/02/25/mora-far-schemafordel/

I klartext: Mora IK kommer att ha spelschemat som sjundeplacerade laget i serien har oavsett, när slutspelsserien inleds.

Således är det inte som du fått för dig att de ska få ett eget spelschema. Det handlar om att de fått spelschema för sjunde lag oavsett om de blivit sexa eller åtta. Nu blir de sjua, påstår jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Att man tycker olika är väl bra så fortsätta disskutera förutsätter jag
Fortfarande helt fel att mora fått välja plats.

Jag tycker att det bra. Hoppas att Mora kan få lite extrapoäng också.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-02-28 kl. 11:56.
Citera
2015-02-28, 12:34
Medlem
Citat:
Diskussionen handlar alltså om följande:

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2015/02/25/mora-far-schemafordel/

I klartext: Mora IK kommer att ha spelschemat som sjundeplacerade laget i serien har oavsett, när slutspelsserien inleds.

Således är det inte som du fått för dig att de ska få ett eget spelschema. Det handlar om att de fått spelschema för sjunde lag oavsett om de blivit sexa eller åtta. Nu blir de sjua, påstår jag.

Jag tycker att det bra. Hoppas att Mora kan få lite extrapoäng också.

Nej , Mora börjar hemma, hade Löven blivit 7:a säger vi hade dom spelat borta,hemma,borta ,hemma ,borta, men Mora kommer få spela hemma,borta ,borta ,hemma ,borta, vad är svårt förstå? :P

edit: jaha ok , jag hade missförståt jag är med nu , men det blir ju ändå en fördel för dom , dom slipper ju åka 2 gånger till Danmark? , Löven riskerar få 2 matcher i Danmark? fy fan ,dryga resor.
Lär ju inte bli supporterresor dit heller.
Senast redigerad av pederN 2015-02-28 kl. 12:44.
Citera
2015-02-28, 13:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej , Mora börjar hemma, hade Löven blivit 7:a säger vi hade dom spelat borta,hemma,borta ,hemma ,borta, men Mora kommer få spela hemma,borta ,borta ,hemma ,borta, vad är svårt förstå? :P

edit: jaha ok , jag hade missförståt jag är med nu , men det blir ju ändå en fördel för dom , dom slipper ju åka 2 gånger till Danmark? , Löven riskerar få 2 matcher i Danmark? fy fan ,dryga resor.
Lär ju inte bli supporterresor dit heller.

Det här låter bara som tragiska bortförklaringar. Matcherna ska spelas och det finns en övertro på »hemma« när det gäller avgörande matcher.
Citera
2015-02-28, 13:49
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Varför skulle Malmö och Rögle ha bättre chanser? Rimligen borde ju ettan och tvåan i HA vara bättre, eller åtminstone inte sämre, än lagen som kom efter. Jag kan hålla med om att det aldrig är bra att få kvala vidare som förlorare, men chansen måste i alla fall vara minst 50-50.
Serien är inget annat än en approximation över hur skickliga (det finns så klart element av slump, som statistiskt kan förväntas minska i betydelse över antalet omgångar) de olika lagen är på att samla poäng i 5 matcher mot samtliga ingående lag vardera.

Därmed är det inte nödvändigtvis så att den som placerar sig högre i den serien, är den som har bäst chanser i en ny serie med ett färre antal lag. Även om 3an har oddsen på sin sida i internmötet mot 2an kan han halka efter i tabellen för att han saknar den förmåga som 2an har att raka in poäng stabilt mot bottenlag. Med bottenlagen ur ekvationen har således 3an bättre chanser. Eller så har de olika spelstilar, där 2ans stil varit bättre på att plocka poäng mot övriga lag i tabellen medans 3ans still är mer nischad och vass på att exploatera svahgeterna i 2ans stil.

Eller så har 3an startat säsongen uselt och halkat efter men värvat upp sig rejält och kommit som ett ånglok upp genom tabellen till 3e-platsen medan 2an inledde säsongen starkt men prickat in en rejäl formsvacka med lång skadelista.

Till det kommer vad än del skulle kalla svammel, men som ändå kan nämnas: förmåga att spela under den annorlunda press som ställs under kvalspel, som inte testats under serien.

Ett lag måste definitivt inte ha minst 50% vinstchans i ett kvalspel mot ett eller några givna lag bara för att dessa placerat sig snäppen under i tabellen. Däremot kan vi nog anta att det ofta är så, att tabellposition generellt korrelerar med förmåga att prestera väl i det senare kvalspelet.
Citera
2015-02-28, 14:07
Medlem
Citat:
Det här låter bara som tragiska bortförklaringar. Matcherna ska spelas och det finns en övertro på »hemma« när det gäller avgörande matcher.

Som jag sa är Mora inget bra hemmalag, men nog måste du väl fröstå att hemmaplan normalt sätt är en fördel?
Jag hade ju inte gråtit om Löven haft samma fördel nej , man har ju hemmafansen i ryggen och lyfter ju av det , det är väl inget märkligt med det.
Citera
2015-02-28, 14:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Ett lag måste definitivt inte ha minst 50% vinstchans i ett kvalspel mot ett eller några givna lag bara för att dessa placerat sig snäppen under i tabellen. Däremot kan vi nog anta att det ofta är så, att tabellposition generellt korrelerar med förmåga att prestera väl i det senare kvalspelet.

Se mitt svar som något som berör det aktuella sammanhanget, inte generellt. Det finns för det första ingen objektiv metod att skatta vinstchanser. För det andra inledde ju Västerås svagt och har gått bra andra halvan. Jag menar alltså att det bara är snack att påstå att Västerås skulle vara laget med sämre vinstchans i ett fortsatt playoffspel om de förlorar HA-finalen.
Citera
2015-02-28, 14:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Som jag sa är Mora inget bra hemmalag, men nog måste du väl fröstå att hemmaplan normalt sätt är en fördel?

En kort enkelserie med få lag är inte »normalt« sett.

Citat:
Jag hade ju inte gråtit om Löven haft samma fördel nej , man har ju hemmafansen i ryggen och lyfter ju av det , det är väl inget märkligt med det.

Det är enbart för att ni är nervösa Björklöven-fans som ni yrar på om det här. Låt lagen spela och inse att det inte skulle vara första gången som ett matchschema innehåller ett förbehåll.
Citera
2015-02-28, 15:02
Medlem
Citat:
En kort enkelserie med få lag är inte »normalt« sett.

Det är enbart för att ni är nervösa Björklöven-fans som ni yrar på om det här. Låt lagen spela och inse att det inte skulle vara första gången som ett matchschema innehåller ett förbehåll.

Jag hade ju gärna sett att Löven börjat hemma, hade vi haft 3 hemmamatcher hade jag fasen trott på topp 3 , inte lätt slå Löven med 5000 i ryggen.
edit: Och då menar jag att jag hade helldre sett dom spela hemma ,borta,borta ,hemma ,borta, för hade Löven haft samma schema som Mora och vunnit första hemma hade det varit press på moståndarna sen , förlorar dom första borta nu så är det mer eller mindre gonatt, då är det en enorm press vinna matchen hemma istället.
Senast redigerad av pederN 2015-02-28 kl. 15:06.
Citera
2015-02-28, 15:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag hade ju gärna sett att Löven börjat hemma, hade vi haft 3 hemmamatcher hade jag fasen trott på topp 3 , inte lätt slå Löven med 5000 i ryggen.

Var nöjd med säsongen. Björklöven har ju alla chanser att bygga vidare på något bra jämfört med hur nattsvart det såg ut för några säsonger sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in