Citat:
Ursprungligen postat av
-Muhammed-
Hej!
Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.
Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.
Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?
Fred,
Muhammed
Visst är det så att det finns olika tolkningar av Sharia. Men ett problem med Sharia är just att det går att göra barbariska tolkningar.
Här är några skäl till varför jag absolut inte vill se sharialagar införda i vårt samhälle:
1. Demokrati är mycket viktigt för mig. För mig är det viktigt att samhällets lagar kan diskuteras fram rationellt och påverkas/förändras/avskaffas då de inte längre fyller en roll i att bidra till ett samhällets välmående. Och om en lag dessutom bidrar till människors lidande, ska de kunna avskaffas (t.ex. så avskaffades kriminaliseringen av homosexualitet i Sverige 1944). Jag vill inte ha medeltida lagar som betraktas att de inte får förändras och vars tillämpning baserar sig på religiös tolking. Det som ska avgöra lagars validitet är om de bidrar till samhällets välmående (både på samhälls- och individnivå), inte att man ska lyda en hypotetisk gud eller följa religiösa doktriner.
2. För mig är det viktigt att samhällets lagar inte bryter mot deklarationen av den individuella människans fri- och rättigheter. FN’s allmängiltiga deklaration av de mänskliga rättigheterna är grundade i humanistiska axiom, och har som uppgift att säkerställa den individuella människans välmående i ett samhälle. För mig är det viktigt att varje individ kan leva det liv som de själva vill leva, så länge som de inte skadar andra individer i samhället. Lagar som förtrycker vissa grupper av människor (t.ex. samtyckande vuxna homosexuella, de som väljer att lämna islam), trots att de inte skadar samhälle eller andra individer i samhället, hör inte hemma i ett modernt samhälle där den individuella människans välmående är ett självändamål och överrider t.ex. religiösa doktriner.
3. För mig är det viktigt att samhällets lagar är entydiga och att det inte finns minsta tolkningsutrymme för barbari. Även om det skulle gå att göra en humanistisk tolkning av Sharia som inte bryter mot de mänskliga rättigheterna (en sådan tolkning innefattas inte i min invändning i punkt 2), är sharialagarna godtyckliga och tvetydiga, både ur ett tolkningsperspektiv och vilka texter som utgör grunden för sharialagarna, och öppen för debatt. Och dessutom finns det barbariska texter (t.ex. att blasfemi, homosexualitet eller att lämna islam ska bestraffas) som kan debatteras och tolkas utgöra Sharialagar. Därför är det möjligt att göra barbariska tolkningar av Sharia, och därför bör inte sådana ambivalenta lagar över huvud taget införas i ett modernt samhälle där individuella människans välmående är ett självändamål och överrider t.ex. religiösa doktriner.