2015-02-27, 23:01
Medlem
PointyHairedBosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej!

Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?

Tja, det är ju absolut inte bara ISIS som har vad som för oss verkar vara medeltida totalt omänskliga straff som piskning, stening, avhuggning av händer m m. Och straff för otrohet och andra saker som samhället inte har ett skit med att göra. Eller kan du konfirmera att Saudiarabien, Kuwait, Arabemiraten m fl länder inte har något av det jag nämner ovan?

Själv är jag antirasist och har inget emot människor från andra länder (är gift med en och bor dessutom inte i Sverige), men jag är ateist och 100% emot att religion och stat blandas. Ett totalt sekulärt samhälle med strikt icke-religiösa lagar är det enda sättet att garantera att människor av olika etnicitet och tro får leva i ett land.
Citera
2015-02-27, 23:09
Medlem
Citat:
Hej!

vilka förespråkare? vem förespråkar att Sharia ska pådyvlas icketoende? vad är sharia?

Jag inhämtar all min kunskap från internet och i synnerhet wikipedia.

"Sharia är en idé om en gudomlig lag"
"Införandet av sharia är ett mål för islamistiska rörelser"
"plikter att utöva religion"
"Begreppet sharia syftar i grunden på Guds vilja sådan som den nedtecknas uttryckt i Koranen och sunna"

Inget av ovanstående förefaller särskilt lockande. Tvärtom.
Citera
2015-02-27, 23:19
Medlem
Elashbacks avatar
Citat:
Hej!

Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.

Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.

Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?

Fred,
Muhammed

Nu är ju över 90% av alla Mussar sunni och därmed gillar de vidriga delarna av sharia. Hur ska du bortförklara det?
Citera
2015-02-27, 23:33
Medlem
submariners avatar
Hej,

Ska inte påstå att Sharia skrämmer mig, även om jag flera gånger skakat på huvudet åt de dumheter som olika grupper utför för att de anser handlingarna rättfärdigade genom Sharia. Den främsta utmaningen nämner du nog själv - tolkningsutrymmet. Så länge det är upp till varje region/by/grupp/land att själv tolka Sharia och att dessa tolkningar gärna tangerar ytterligheter (t.ex. vi slår sönder antika statyer för det är avgudadyrkan) kommer det nog bli utmanande att få en bredare acceptans.
Citera
2015-02-27, 23:34
Medlem
Citat:
Hej!

Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.

Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.

Fred,
Muhammed

kan du skriva upp några sharia lagar så blir debatten något mer aktiv?

Handla sharia bara om halshuggning, stening, kapa händer ?
Citera
2015-02-27, 23:35
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Hej och välkommen respekterade vän Shurikan!

Först vill jag välkommna dig till denna tråd. Du tar upp många viktiga ämnen, som teodicéproblemet, vidare tar du upp frågan om Guds existens och slutligen riktar du kritik mot den trånga syn som vissa extrema infraktningar/tolkningar av Islam har vad gäller kvinnosynen (jag har precis samma kritik som du har respekterade vän).

Du kallar mig för korkad arabjävel, jag är en renodlad svensk som är född och uppvuxen i Sverige. Visst, du får kalla mig för arabjävel om du vill, jag förlåter dig för det och ber moderatorn att förbise detta personangrepp. Jag respekterar dig även om du inte vill respektera mig, för vi är varandras syskon i mänskligheten.

Ämnets tråd handlar om Sharia vilket är en extrem fara om ISIS tolkning av Sharia börjar implementeras i Mellanöstern och sprids till Sverige. Det finns redan anhängare till ISIS ideologi i Storbritannien som vill införa den sk. Sharia i landet. I mina ögon så kommer de misslyckas stort.

Låt oss, hand i hand, ställa oss emot denna våg av människohatare som kommer till Sverige och vill sprida sin fascistiska ideologi och förgifta våra svenska ungdomar. Låt oss tillsammans öka insikt om denna tolkning av Islam som majoriteten av muslimer lider av och som jordens befolkning ser som ett hot mot fred och rättvisa. Vad tycker du?

Bästa hälsningar,
Muhammed

Muhammed, du är ett föredöme, dels för att du som sufist och muslim tydligt tar avstånd från IS och deras diaboliska misstolkning av Islam, dels för att du inte låter dig provoceras eller såras av idiotiska Flashback-påhopp. Om alla muslimer försvarade sin tro på detta sätt så skulle rädslan och hatet mot Islam försvinna och ersättas med respekt och aktning. Tyvärr finns det extremister på båda kanter som vill provocera med häcklande nidbilder och bestialiska illdåd. Men majoriteten av alla människor vill leva i fred med ömsesidig respekt för varandras livsåskådningar. Om vi lyssnar kan vi lära av varandra. Vårt västerländska samhälle har sina problem men det blir ju inte bättre om man dödar oskyldiga i terrordåd. Vi sunt tänkande individer måste därför enas och gemensamt arbeta för att marginalisera extremisterna.
Citera
2015-02-28, 00:03
Medlem
EnDronts avatar
Troligtvis troll. Men om du nu skulle vara seriös: Sverige behöver inte lagar eller normer grundade på en pedofils liv och värderingar, eller några andra religioner heller för den delen. Vad mig anbelangar ska kristendomen, judendomen och islam ha så liten påverkan som möjligt på vårt samhälle. Religiösa friskolor och annat skit borde förbjudas.

Om du undrar varför folk är rädda för islam och sharia, kan du nämna ett land som blivit bättre sett till kvinnors och andra minoriteters rättigheter eller frihet i allmänhet av islam? Jag tvivlar på att något sånt exempel finns, när religion får för stort inflytande skapas istället intolerans, vidskeplighet och inskränkning av det demokratiska samhällets rättigheter.
Citera
2015-02-28, 00:03
Medlem
Citat:
Hej!

Sufister är anhängare till Sufismen. De utövar andlighet och använder mycket musik och dans.

Nedan kan du lyssna på en sufi musik:

https://www.youtube.com/watch?v=Bv2065QUy4k

O andra sidan är Salafismen något helt annat. Salafismen är den gren inom Sunniislam som föder ISIS anhängare.

ta hand om dig,

Fred,
Muhammed
Fin sufimusik. IS förbjuder musik i alla former, det är haram.

Man skiljer på religion och politik i demokratiska länder, eftersom det är folkstyre och inte teokrati som råder (demokrati = folkstyre). Därför kan vi inte ha sharialagstiftning i ett demokratiskt land för då vore det inte längre demokratiskt utan teokratiskt. Svenskarna var förtryckta av kyrkan i många århundraden, och nu när de äntligen är fria från det förtrycket vill de inte ha något shariaförtryck. Därför kommer sharia aldrig att införas i Sverige, för folk vill inte tillbaka till medeltiden. Folk vill till framtiden. Så häng med!
MVH.
Citera
2015-02-28, 00:04
Medlem
Här är svaret:

• Theft is punishable by amputation of the right hand (above).
• Criticizing or denying any part of the Quran is punishable by death.
• Criticizing or denying Muhammad is a prophet is punishable by death.
• Criticizing or denying Allah, the moon god of Islam is punishable by death.
• A Muslim who becomes a non-Muslim is punishable by death.
• A non-Muslim who leads a Muslim away from Islam is punishable by death.
• A non-Muslim man who marries a Muslim woman is punishable by death.
• A man can marry an infant girl and consummate the marriage when she is 9 years old.
• Girls' clitoris should be cut (per Muhammad's words in Book 41, Kitab Al-Adab, Hadith 5251).
• A woman can have 1 husband, but a man can have up to 4 wives; Muhammad can have more.
• A man can unilaterally divorce his wife but a woman needs her husband's consent to divorce.
• A man can beat his wife for insubordination.
• Testimonies of four male witnesses are required to prove rape against a woman.
• A woman who has been raped cannot testify in court against her rapist(s).
• A woman's testimony in court, allowed only in property cases, carries half the weight of a man's.
• A female heir inherits half of what a male heir inherits.
• A woman cannot drive a car, as it leads to fitnah (upheaval).
• A woman cannot speak alone to a man who is not her husband or relative.
• Meat to be eaten must come from animals that have been sacrificed to Allah - i.e., be Halal.
• Muslims should engage in Taqiyya and lie to non-Muslims to advance Islam.
• The list goes on.

http://www.billionbibles.org/sharia/sharia-law.html
Citera
2015-02-28, 00:24
Medlem
Litteraturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oktah
Här är svaret:

• Theft is punishable by amputation of the right hand (above).
• Criticizing or denying any part of the Quran is punishable by death.
• Criticizing or denying Muhammad is a prophet is punishable by death.
• Criticizing or denying Allah, the moon god of Islam is punishable by death.
• A Muslim who becomes a non-Muslim is punishable by death.
• A non-Muslim who leads a Muslim away from Islam is punishable by death.
• A non-Muslim man who marries a Muslim woman is punishable by death.
• A man can marry an infant girl and consummate the marriage when she is 9 years old.
• Girls' clitoris should be cut (per Muhammad's words in Book 41, Kitab Al-Adab, Hadith 5251).
• A woman can have 1 husband, but a man can have up to 4 wives; Muhammad can have more.
• A man can unilaterally divorce his wife but a woman needs her husband's consent to divorce.
• A man can beat his wife for insubordination.
• Testimonies of four male witnesses are required to prove rape against a woman.
• A woman who has been raped cannot testify in court against her rapist(s).
• A woman's testimony in court, allowed only in property cases, carries half the weight of a man's.
• A female heir inherits half of what a male heir inherits.
• A woman cannot drive a car, as it leads to fitnah (upheaval).
• A woman cannot speak alone to a man who is not her husband or relative.
• Meat to be eaten must come from animals that have been sacrificed to Allah - i.e., be Halal.
• Muslims should engage in Taqiyya and lie to non-Muslims to advance Islam.
• The list goes on.

http://www.billionbibles.org/sharia/sharia-law.html
Var lite jävla källkritisk. Det där kommer ifrån en uppenbart kristen sajt. De har cherry-pickat ut det mest brutala men utelämnat allt bra, för det finns en massa bra saker också. Exempelvis förhindrar sharialagar att befolkningen görs till skuldslavar, men sånt förstår du väl inte vikten av.
Citera
2015-02-28, 00:26
Medlem
Citat:
Hej!

Fred,
Muhammed

Enkelt

Läs Kairoöverenskommelsen, där fastställer man att sharia står över mänskliga rättigheter. Därav så kan man ta lagar som påstått är skrivna av Gud, stoppa in dom i sin röv. Eller så bosätter man sig i ett land där sharialagar råder men guess what? Det är just ifrån de jävla stenåldersländerna som folk flyr. Kan det ha något att göra med att sharia inte fungerar i sandlådan? Bra... För då lär det inte fungera här heller.
Citera
2015-02-28, 00:27
Medlem
• A man can marry an infant girl and consummate the marriage when she is 9 years old

denna tycker jag var mycket intressant !

Ingå äktenskap med en 9 åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in