2015-02-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Det undrar jag också.
Är vissa vittnen utplanterade innan?
Har det gjorts någon rejäl genomlysning av dessa/alla vittnen? Kanske i privatspanarkretsar..?

Jag tror att Lisbet Palme delvis hade rollen av ett planterat vittne.
Citera
2015-02-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vem eller vilka hade tillgång till Palmes kassaskåp i Rosenbad. I vems intresse avlägsnades hans privata dagbok. Där Lisbet bevisligen sade att det inte fanns något intressant där. Hur visste hon det utan att själv läst. Att det fanns en nyckel i bostaden är uppenbart. Här är kopplingen till Dahlgren given. Han som var en bland fyra som rensade hans tjänsterum. Kopplingen till Lisbet eller familjen vill man inte tala om.
Jag trodde att det var Anders Ferm eller Tage G Petersson som avlägsnade kalendern/dagboken. Jag ringde till Anders Ferm för kanske ett halvår sedan. Han var inte mycket för "privatspanare", men lät meddela att han tagit hand om mycket material åt familjen. Detta hade senast skett "för någon månad sedan". Tage G Petersson skulle jag gärna fråga också, men han verkar inte heller särskilt välvillig till "privatspanare".

/Daniel
Citera
2015-02-27, 10:11
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Om din teori skulle vara anledningen till de ologiska sidbytet, finns det bara EN fråga.
Varför nämnde hon inte detta vid förhören?
Sedan kommer den vktigaste saken. Varför väljer de att gå i huvudtaget?
Hade det vart Juli och tropiknatt, hade jag inte sett det beslutet som konstigt.
Men Februari och -15, tar man inte den där promenaden för det är mysigt. Inte fan byter man sida på för att glutta i skyltfönster heller.
LP ljuger. Varför kan man ju spekulera i.

Att misstänkliggöra ett vardagsbeteende för att man själv inte skulle göra precis samma sak, är inskränkt och egocentriskt.

Att byta trottoar är inte alls "ologiskt". LP hade tydligen tidigare sett något plagg i ett skyltfönster (om jag inte minns fel hette butiken "Sari") och när de nu ändå passerade förbi, ville hon visa OP det. Därför korsade de Sveavägen. Inget konstigt alls med det, även om det kanske är svårt för dagens internetsurfande generation att begripa att man tills inte för så länge sen faktiskt fick ta sig till olika platser för att titta på saker & ting.

F.ö. var det inte -15 grader den där natten, utan c:a -5 (uppgifterna varierar något).

Smutskastningen och misstänkliggörandet av LP här i tråden visar på förkärlek för osmakligheter bland en del. Det finns ju absolut ingenting substantiellt som skulle tyda på att LP skulle ha med det hela att göra. Däremot finns det en del som inte kan skilja på saklig analys och fantasier. Någon "hittar på" något, och sen upphöjs dessa fantasier till "sanning" för en del andra.
Senast redigerad av Maxestrella 2015-02-27 kl. 10:22.
Citera
2015-02-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Jag trodde att det var Anders Ferm eller Tage G Petersson som avlägsnade kalendern/dagboken. Jag ringde till Anders Ferm för kanske ett halvår sedan. Han var inte mycket för "privatspanare", men lät meddela att han tagit hand om mycket material åt familjen. Detta hade senast skett "för någon månad sedan". Tage G Petersson skulle jag gärna fråga också, men han verkar inte heller särskilt välvillig till "privatspanare".

/Daniel

Fråga Anti Avsan, vet jag; hans kontaktuppgifter finns på riksdagens hemsida. Jag skrev till honom och frågade varför han inte anmäler Sven Anér för förtal eftersom Anér pekat ut honom som Palmes mördare.
Citera
2015-02-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Inget konstigt alls med det, även om det kanske är svårt för dagens internetsurfande generation att begripa att man tills inte för så länge sen faktiskt fick ta sig till olika platser för att titta på saker & ting.

Jovisst, det var för dem både "naturligt" och vanligt förekommande att bete sig så "vanligt" att småprata två makar emellan om livets trivialiteter. Detta är inte så lätt i närvaro av livvakter eller lyssnande taxichaufförer med gud vet vilka åsikter om politik och OP så man kan förstå valet. På ett personligt plan kan man förstå hur viktiga sådana stunder kan ha varit för dem som annars vallas fram av mer eller mindre välmenande hjälpare.

På den tiden gick man faktiskt ut fast det var minusgrader och till och med nöjespromenerade medan vissa idag har svårt att slita sig från datorn.

Välkommen tillbaka i matchen Maxestrella
Senast redigerad av boboslacke 2015-02-27 kl. 10:29.
Citera
2015-02-27, 10:37
Medlem
LP och SE är sammankopplade.

Nedanstående är ett scenario som bygger på förhör och vittnesuuppgifter.

SE går enligt uppgift ut genom porten till Skandiahuset 23:20. Han börjar gå raskt, nästan småspringa, söderut längs Sveavägen och när han har ca 20 meter kvar till dekorimahörnet hör han en smäll som han tolkar som avgasknall eller smällare. Ca 5-6 sekunder senare är han framme och ser då mannen som ligger blödande på gatan.

Här reagerar jag på att han avlägger 20 meter på ca 5-6 sekunder. Låt oss säga 6 sekunder, det innebär då att han håller en hastighet av 12 km/h. Detta motsvarar knappast en rask promenad, utan löpning avsevärt snabbare än jogging. Är det ingen annan som reagerat på denna uppgift?

När det gäller SE så är det ju oerhört mycket som pekar mot honom, även om jag inte källgranskat uppgifterna;

- Motiv
- Befann sig på plats vid tidpunkt, enligt stämpelur (inte enligt vittnen).
- Signalement
- Inkonsekvens i vittnesmål
- Begäran av korttider av Roland Bergström med motivering att polisen efterfrågat. Men han ringer första gången till polisen dagen efter att han begärt ovantående av RB.
- Stängning av cykelförråd till Skandiahuset 23:22, SEs hemvist.
- Fika med väktare 20 minuter efter mordet, var uppehöll sig SE mellan 23:21 och 23:40?
- Mariehamnsfrågan

Jag har inte tagit reda på hur och varför SE avfärdades i utredningen. Någon som kan bidra?

På tal om den aktualiserade Skelleftehamnsmannen. Jag förstår inte riktigt hur detta skulle leda utredningen framåt om denne man identifieras och det går att bekräfta att han hört WT-samtal på tyska/afrikaan. På vilket sätt skiljer sig detta vittnesmål från vittnesmålen av Anneli och Anki vid Dekorimahörnan och Anti Avsan eller Tomas Piltz vid Adolf Fredrik, vilka inte lett någon vart?

/RNS
Citera
2015-02-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Smutskastningen och misstänkliggörandet av LP här i tråden visar på förkärlek för osmakligheter bland en del. Det finns ju absolut ingenting substantiellt som skulle tyda på att LP skulle ha med det hela att göra. Däremot finns det en del som inte kan skilja på saklig analys och fantasier. Någon "hittar på" något, och sen upphöjs dessa fantasier till "sanning" för en del andra.

Det finns en rad saker som gör Lisbet Palme misstänkt att vara en del av mordkonspirationen, bland annat hennes märkliga beteende och yttranden på mordplatsen, hennes påstådda skottskada som aldrig dokumenterades, hennes byte av fordon och kappa under färden mellan mordplatsen och sjukhuset och hennes mycket speciella krav, och den särbehandling, hon fick under rättegången mot Christer Pettersson.
Citera
2015-02-27, 10:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne01

/Daniel

Intressanta uppgifter minsann. Både Ferm och Tage G punkt har ju offentligt gett uttryck för att vara personliga vänner till Palme.

Om ditt resonemang stämmer fanns det då uppenbarligen en nyckel till kassaskåpet i Rosenbad som dessa kände till. Och dessutom ansåg sig att ha rätt till att utnyttja efter mordet. I familjens intresse. Helt nytt för mig i så fall.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-27 kl. 10:55.
Citera
2015-02-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RNS

På tal om den aktualiserade Skelleftehamnsmannen. Jag förstår inte riktigt hur detta skulle leda utredningen framåt om denne man identifieras och det går att bekräfta att han hört WT-samtal på tyska/afrikaan. På vilket sätt skiljer sig detta vittnesmål från vittnesmålen av Anneli och Anki vid Dekorimahörnan och Anti Avsan eller Tomas Piltz vid Adolf Fredrik, vilka inte lett någon vart?

/RNS

Vilken är anledningen till att Ankis och Annelis vittnesmål inte lett någon vart?
Citera
2015-02-27, 10:49
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Det finns en rad saker som gör Lisbet Palme misstänkt att vara en del av mordkonspirationen, bland annat hennes märkliga beteende och yttranden på mordplatsen, hennes påstådda skottskada som aldrig dokumenterades, hennes byte av fordon och kappa under färden mellan mordplatsen och sjukhuset och hennes mycket speciella krav, och den särbehandling, hon fick under rättegången mot Christer Pettersson.

Byte av fordon och kappa är uppgifter som aldrig har kunnat bekräftas, tvärtom har de kunnat avfärdas. Har du ny information som säkerställer att detta är ovedersägliga fakta och inte en i raden av internetmyter så presentera det gärna här.

EDIT: Detta har avhandlats åtskilliga gånger i tråden och de flesta pålästa ser det som redan avhandlat.
Senast redigerad av Gattoo 2015-02-27 kl. 10:55.
Citera
2015-02-27, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Byte av fordon och kappa är uppgifter som aldrig har kunnat bekräftas, tvärtom har de kunnat avfärdas. Har du ny information som säkerställer att detta är ovedersägliga fakta och inte en i raden av internetmyter så presentera det gärna här.

Vem har avfärdat Lisbets byte av fordon och kappa?
Citera
2015-02-27, 10:55
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Vem har avfärdat Lisbets byte av fordon och kappa?

Läs igenom tråden så får du svar på den frågan.

EDIT: Det är en internetmyt som visat sig vara seglivad men som inte visa sig innehålla något annat än luft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in