2015-02-26, 18:41
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Om argumentet är att ingenting bör göras, är det inte då hyckleri att trots detta fokusera på kvinnors nackdelar som t ex slampstämpel eller utseendeshets? Feminister är ju inte direkt okända i att vilja blanda i sig sexuella frågor...
Absolut. Det har jag sagt flera gånger. Ta av offerkoftan och gör något åt det och det gäller både kvinnor och män. Om kvinnor skulle skita i att män kallade dem slampor och slutade kalla varandra det så hade ordet och meningen bakom ordet slutat ha den makt som det har.
Citera
2015-02-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Fast vi lever i en marknads ekonomi. De "snälla" kvinnorna måste låta bli dessa jobben om de vill se en förändring. De kan inte sätta sig med händerna i kors och vänta och gnälla på sina låga löner. Med det sagt, säger jag inte att lönerna är lagom och inte ska höjas, det kanske de ska men offerkoftan måste bort ur diskussionen.

Vem tänker du då på? Fi? Sossarna? Någon annan? Pratar vi feminism inom politiken så håller jag inte med dig alls. Genusvetenskapen orkar jag inte ens diskutera efter att ha läst diverse avhandlingar från universiteten. De lever i en annan verklighet än jag kan jag säga.

Jaha? och?
Hur har männen genom tiderna löst detta , jo du, de har demonstrerat och arbetat fackligt, är det också att sitta och gnälla i offerkoftor? Är precis vad kvinnor i denna branch ägnar sig åt just nu.
men just kvinnor kan ju bara gnälla i offerkofta eller?

Jag pratar politisk ideologi och samhällsdebatt i stort. De 2 som tar upp dessa frågor på allvar skulle jag säga är religiösa och sociologi-genusvetenskap-feminism. Dock med helt olika lösningar på "problemen".
Tror inte jag behöver dra upp dem.
Citera
2015-02-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jaha? och?
Hur har männen genom tiderna löst detta , jo du, de har demonstrerat och arbetat fackligt, är det också att sitta och gnälla i offerkoftor? Är precis vad kvinnor i denna branch ägnar sig åt just nu.
men just kvinnor kan ju bara gnälla i offerkofta eller?

Jag pratar politisk ideologi och samhällsdebatt i stort. De 2 som tar upp dessa frågor på allvar skulle jag säga är religiösa och sociologi-genusvetenskap-feminism. Dock med helt olika lösningar på "problemen".
Tror inte jag behöver dra upp dem.
Jamen och så kan vi minska den sexuella ojämställdheten genom att skrota sexköpslagen. Jämlikhet.
Citera
2015-02-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Jo, ok att en av hundra män har sexuell makt och en tiondel av kvinnorna har en begränsad makt men det ändrar inte principen.

Det finns en fördom? att kvinnor attraheras av bögar. Både "förbjuden frukt" och att ni generellt är med utseendemedvetna?

Jag är runt 40 och alla män jag nånsin träffat har antingen tagit "den enda de fick" eller gett upp och lever som permanenta singlar.

Nej jag menade mest att det var möjligt för män att uppnå sexuell makt, men det är som du säger att kvinnor har en särställning i synnerhet när det kommer till mindre attraktiva män.

Mindre attraktiva män tror jag är lättare att utnyttja(speciellt för tjejer), främst på grund utav deras inre desperation och lägre ribba. I scenen män som dejtar män så finns det en hel del killar som utnyttjar män med hjälp av deras utseende, så spelfälten är rätt jämbördiga skulle jag tro. Inte ovanligt att se äldre män med yngre killar som får allt de pekar på bara de viftar på höfterna, för att sedan sparka dem i skrevet när lönen sinar.

Män har nog en inre svaghet för sexuell makt, oavsett scen. Men det är nog mer vanligt bland heterosexuella relationer, främst för att spelfältet är större men också på grund av könens skiljaktigheter. Att sammanleva med en kille är inte direkt komplicerat, sedan ligger man ungefär på samma djuriska nivå, menstruations cykeln existerar inte osv. Ska inte säga att det alltid är bekymmerslöst, även män har sina skillnader på individ nivå, men med betydligt färre biologiska skillnader eller könsmaktsordningsproblem.

Tror nog att kvinnor inte attraheras av bögar "bara så där", utom jag tror det mer handlar om hur vi för oss bland kvinnor i allmänhet. Vi lider inte av den sexuella spänningen som ofta kan uppkomma i möten mellan två kön, så därför kan vi agera mer medvetet. Sedan finns det nog en rätt stor del i modemedvetenheten, även om jag är en sådan där typisk ordinär människa som inte vet ett strunt om sådant. Men eftersom bögar jagar män tar vi till oss rätt så mycket kvinnliga knep, så vi är rätt måna om vårt utseende, även om jag personligen hellre dejtar en redig skogshuggare än en sminkad hipster.

Tror nog åldern är mer betydande i heterosexuella relationer, där har man lite mer rush om man ska bilda familj etc. Jag är iof bara 28 år, så det är svårt att jämföra hur det skulle se ut. Vi har inte samma tidsperspektiv inom min värld. 15-18 år hett byte, 19-23 år passé, 24-35 år levnadspartners, 36+ brukar vara sugar daddies.

Men utifrån mitt perspektiv brukar kvinnor söka sig till män några år äldre än sig själva ungefär 3-4 år, de tjejer som normalt sätt stöter på mig brukar väl vara ca 19-25 år eller röv nypande tanter på 50+. Tjejer runt 30 år som siktar på en seriös relation brukar redan hittat någon stabil karl eller söker desperat även bland de "utsållade killarna utan O.K. stämpel".

Min syrra perfekt exempel, fyra barn med samma karl. Nu jagar hon hejdlöst bland samhällets "WT-killar" efter någon ny. Hon har nog haft det mesta nu tror jag, en kvinnomisshandlare, en psykopat, en bi kille som försökte förföra lillebrorsan på släktträff... you name it. Tror nog även brudarna ger upp och nöjer sig med vad man får efter ett tag, däremot brukar männen sållas bort på grund utav andra orsaker än utseende, män brukar ju ha en tendens att inte lära sig speciellt mycket angående relationer. Min karl är 40+ och beter sig fortfarande som om han vore 25 år. Gör mig lite galen sådär, men ja så kan det vara.
Citera
2015-02-26, 20:27
Medlem
Mooons avatar
Bättre måste väl ändå vara att ingen kallade sexuellt aktiva kvinnor för slampor. Säg till de puckade killar som kallar tjejer och kvinnor för horor och slampor, att de ska hålla käft! Det kan ni ju öva på i massa trådar i t ex relationsforumet.

Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Absolut. Det har jag sagt flera gånger. Ta av offerkoftan och gör något åt det och det gäller både kvinnor och män. Om kvinnor skulle skita i att män kallade dem slampor och slutade kalla varandra det så hade ordet och meningen bakom ordet slutat ha den makt som det har.
Citera
2015-02-26, 20:30
Medlem
Mooons avatar
På vilket sätt blir det mer jämlikt om du får köpa kroppen till en kvinna som är någons dotter, syster eller mamma?

Kamma dig, sköt din hygien och sluta med att snyta dig i handen och lär dig tala med kvinnor istället.

Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Jamen och så kan vi minska den sexuella ojämställdheten genom att skrota sexköpslagen. Jämlikhet.
Citera
2015-02-26, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
På vilket sätt blir det mer jämlikt om du får köpa kroppen till en kvinna som är någons dotter, syster eller mamma?

Kamma dig, sköt din hygien och sluta med att snyta dig i handen och lär dig tala med kvinnor istället.
Nja, nu köper man ju inte en kvinnas kropp utan frivilligt erbjudna tjänster. Låter du inte lillsyrran åka och slamma turkkuk på frivola knullresor? Vad är den reella skillnaden mellan att ha sex och ha sex? Frågan ter sig tärande på frikyrkliga nymoralpaniska feminister.
Citera
2015-02-26, 21:13
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
"Sexuell makt" är helt enkelt fel ord för detta. Makt är ett begrepp som innebär viss mått av påverkan och tvång på en part från en annan, samt skulle jag säga att parten med makten får något ut av denna makt, dvs utövar den.

Det får den också: möjligheten att vara mer kräsen p g a ett större utbud. I det individuella fallet utövas den på så sätt att motparten har en större press på sig att vara den som presterar och gör sig attraktiv. Det finns t ex en hel marknad där män lärs ut olika beteenden för att öka sina chanser, vad är det om inte påverkan?

Citat:
Att ha sexuell makt på riktigt är att ha makt över andras sexualitet, dvs ha makten att kunna antingen hindra denna eller påtvinga sin egen på andras sexuella vilja.

Nej, utan innebär endast att makten är obegränsad. Den är inte mindre riktig för att den inte är det.

Citat:
Denn typ av makt i världen skulle jag klart säga att män inom olika patriarkat innehar. Är dessa grupper i världen som ex. hindrar kvinnors fria sexualitet via oskuldskrav, krav om könstympning, tvångsgifte och våldtäkt eller hot om våldtäkt etc.

Vi pratar inte om världen, och det är alls entydligt med att män skulle ha mer makt beroende på vilket fenomen det rör sig om. Män har t ex inte heller någon fri vilja när det kommer till tvångsäktenskap utan där handlar det mer om att familjen/klanen ska göras belåten. Men nog om det.

Citat:
Kvinnor i Sverige som är sexuellt aktiva och har rätt till sin egen sexualitet har möjligen större möjlighet till att få till sex än vad generell man har i Sverige, visst. Men ger detta henne någon makt i den betydelsen jag beskrev ovan? Är männen hon har sex med ofrivilliga? Om hon säger nej till vissa män för att hon inte vill med dessa, förhindrar hon då dessa att ha sex med andra?
Mitt svar är nej. Är kort och gott fel ord på fel sak.

Den betydelsen är som sagt svartvit och extremt förenklad och är därmed ingen riktig utgångspunkt till att börja med annat än att kunna påverka. Den makten har hon. Att alla är frivilliga är ingen motsats till detta och säger ingenting om vem som har investerat vad för att det hela skulle ske.

Männen kan visserligen gå till någon annan men exakt samma princip kvarstår fortfarande.

Citat:
Kvinnor besitter ett större sexuellt utbud (inom viss åldrar kan tilläggas) men ingen sexuell makt över andra.

Med ett stort utbud medföljer större valmöjligheter, med ett litet att förlika sig med det man får. Om 10 män tävlar om en kvinna så påverkas givetvis den individuella mannen också.

Citat:
Män kan titta på kvinnor och tänka att hon besitter "makt" över hans sexualitet, men så är ju faktiskt inte alls faktan. Hon "sitter" inte alls på hans sexualitet eller äger honom på nått som helst sätt mer än vad han gör.
Och de sociala konventionerna är fortfarande idag riktade för att hindra hennes sexuella framfart mer än hans. Han uppmuntras, hon föraktas. Han kallas kung hon hora, vilken maktbalans ger det?

Så är faktan, jo. För faktum är att sannolikheten är mycket större att han finner henne (tillräckligt) attraktiv än motsatsen. Hon lär inte göra det på en gång, och inte utan att han först har visat prov på charm och/eller självförtroende som gör att hon blir attraherad.

Det är inte att just hon är den enda snygga kvinnan i världen. Det är det faktumet att även andra kvinnor har en kravtröskel som han måste leva upp till som gör att det inte blir någon skillnad i sak om han traskar vidare och väljer ut någon annan. Alltså har även den individuella kvinnan makt.

Citat:
Det orättvisa större utbudet för kvinnor kan ni män själva reglera bäst. Ni ser helt enkelt till att bara ha sex med kvinnor ni verkligen gillar och inte vem som helst. Och glor surt på den där killen som skryter med alla sina erövringar, är han som tar för stora andelar av marknaden, är faktiskt ett mysterium varför ni låter honom glatt passera, men sitter och surar över kvinnor.

Tänka sig, att lösningen skulle bestå utav att kvinnor inte har något som helst ansvar över sin egen fritt valda sexualitet. Det påminner kusligt mycket om en viss ideologi
Senast redigerad av snelhesten 2015-02-26 kl. 21:18.
Citera
2015-02-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Nja, nu köper man ju inte en kvinnas kropp utan frivilligt erbjudna tjänster. Låter du inte lillsyrran åka och slamma turkkuk på frivola knullresor? Vad är den reella skillnaden mellan att ha sex och ha sex? Frågan ter sig tärande på frikyrkliga nymoralpaniska feminister.

Om du nu anser att prostituerade har just "sex" när du köper dem för att stoppa kuken i.
Säg mig då med den synen, varför prostituerar du dig inte själv?
Vad är problemet? Du får sex och dessutom betalt. Sesså marsch ut på gatan med dig och sug av lite kukar bakom nån container och upplåt din ändalykt….SEX!!!! Lillskrutten alldels gratis, t.o.m betalt för det! vad kan var bättre i din lilla värld?
Citera
2015-02-26, 22:04
Medlem
Dragprovs avatar
Citat:

För män med otillfredsställda sexuella behov är köpt/endast opersonligt sex värt mer än x antal tusenlappar i månaden. Synd att prostitution verkar ha fungerat dåligt tidigare, då fungerar det nog inte bra idag heller.

Citat:

Tips och råd på hur man kan förbättra sig är alltid välkommet. Däremot hör det inte till tråden. Faktum är att män tvingas jobba mer på sig själva än vad kvinnor gör eftersom kvinnor föds med mer sexuellt kapital än män.

Kan man nå jämställdhet om man försummar denna faktor?

Är det intressant att jämföra lönar rakt av när denna faktor leder till att män jobbar sig till mer social kompetens, vilket i sin tur leder till bättre inkomst, samt att män behöver prioritera inkomst mer än kvinnor?
Citera
2015-02-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Det får den också: möjligheten att vara mer kräsen p g a ett större utbud. I det individuella fallet utövas den på så sätt att motparten har en större press på sig att vara den som presterar och gör sig attraktiv. Det finns t ex en hel marknad där män lärs ut olika beteenden för att öka sina chanser, vad är det om inte påverkan?

Möjligheten vara kräsen är inte ha reell makt över andra. hajjar du?
Du som man kan dessutom vara exakt lika kräsen, ingen som tvingar dig till annat.
Och säg mig om det nu vore som du påstår varför är det då just det kvinnliga könet som utvecklat en enorm marknad inom skönhetsprodukter….borde ju vara exakt tvärtom eller hur?
Logiken haltar rejält pållen.

Citat:
Nej, utan innebär endast att makten är obegränsad. Den är inte mindre riktig för att den inte är det.

gojja…makt är makt, och har en mycket tydlig definition som följer med begreppet läs på.

Citat:
Vi pratar inte om världen, och det är alls entydligt med att män skulle ha mer makt beroende på vilket fenomen det rör sig om. Män har t ex inte heller någon fri vilja när det kommer till tvångsäktenskap utan där handlar det mer om att familjen/klanen ska göras belåten. Men nog om det.

Det gör vi visst, du finner arten människa med kvinnor och män över hela klotet.

Citat:
Den betydelsen är som sagt svartvit och extremt förenklad och är därmed ingen riktig utgångspunkt till att börja med annat än att kunna påverka. Den makten har hon. Att alla är frivilliga är ingen motsats till detta och säger ingenting om vem som har investerat vad för att det hela skulle ske.

Männen kan visserligen gå till någon annan men exakt samma princip kvarstår fortfarande.

Gojja igen…(du är bra på gojja…)
Sex är en handling som sker mellan 2 frivilliga parter. Båda parter har i denna akt samma möjlighet säga ja eller säga nej. Kvinnor har det utbud av sexuell vilja och lust som hon besitter, kvinnors utbud av sexuell vilja är en fast parameter, exakt samma för män.
Båda i ett fritt och jämställt samhälle äger exakt samma makt över sin egen sexualitet och makt över vem de ska välja. Att påstå att kvinnor äger makt över män för att de ev. inte vill lika mycket.
Är hyfsat otrevlig synsätt. Är att förvandla kvinnors sexualitet till en slags konstant vara med ett "värde" för män men inte för kvinnor själva.

Citat:
Med ett stort utbud medföljer större valmöjligheter, med ett litet att förlika sig med det man får. Om 10 män tävlar om en kvinna så påverkas givetvis den individuella mannen också.

återigen ha ett utbud är inte att ha makt över någon om man inte tvingar "utbudet" till något.

Citat:
Så är faktan, jo. För faktum är att sannolikheten är mycket större att han finner henne (tillräckligt) attraktiv än motsatsen. Hon lär inte göra det på en gång, och inte utan att han först har visat prov på charm och/eller självförtroende som gör att hon blir attraherad.

Det är inte att just hon är den enda snygga kvinnan i världen. Det är det faktumet att även andra kvinnor har en kravtröskel som han måste leva upp till som gör att det inte blir någon skillnad i sak om han traskar vidare och väljer ut någon annan. Alltså har även den individuella kvinnan makt.

Tänka sig, att lösningen skulle bestå utav att kvinnor inte har något som helst ansvar över sin egen fritt valda sexualitet. Det påminner kusligt mycket om en viss ideologi

säg att du har 10 ungar och du är kock och har gjort käk till allihopa och är ute efter lite bekräftelse på din kokunskap? men ingen är hungrig…har dessa 10 ungar då makt över dig?
Sätter detta p. för ditt fortsatta kockarbete? Kan du spara din gryta och kanske erbjuda några andra ungar som är vrålhungriga? exakt samma sak.

Alla kvinnor är individuella med helt olika smak på "käk" "karlar" och sex. Bara leta vidare.
Citera
2015-02-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragprov
För män med otillfredsställda sexuella behov är köpt/endast opersonligt sex värt mer än x antal tusenlappar i månaden. Synd att prostitution verkar ha fungerat dåligt tidigare, då fungerar det nog inte bra idag heller.

Tips och råd på hur man kan förbättra sig är alltid välkommet. Däremot hör det inte till tråden. Faktum är att män tvingas jobba mer på sig själva än vad kvinnor gör eftersom kvinnor föds med mer sexuellt kapital än män.

Kan man nå jämställdhet om man försummar denna faktor?

Är det intressant att jämföra lönar rakt av när denna faktor leder till att män jobbar sig till mer social kompetens, vilket i sin tur leder till bättre inkomst, samt att män behöver prioritera inkomst mer än kvinnor?

"sexuellt kapital"? säg mig vad består detta "kapital" av?
Är det det exakta antalet knull hon har i "kroppen"? Är det hur knullbar en kvinna är värderat efter skalan 1-10? som är hennes "kapital"?
kan detta kapital förräntas? kan det sättas in på en bank och sparas till framtiden? Kan man skära av fittan och tuttarna och stå och få dem värderade i nått auktionshus i framtiden..ah! en sen- gustaviansk fitta! Låt oss börja budet vid 10 000?

Hur mycket är detta kapital i realiteten värt för kvinnan som alltså knallar runt med allt detta enorma KAPITAL i sin kropp?

Alltså det språk ni använder kring dessa saker är så satans äckligt så jag vet inte vilken fossing jag ska stå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in