Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Att barn lär sig språk lika fort har vi redan konstaterat.
Tekniskt sett har vi väl aldrig "konstaterat" det, men du verkar i alla fall inte invända när jag och andra hävdar det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Får jag fråga varför du inte tror det?
Därför att det strider mot min erfarenhet. Det känns fullständigt kontraintuitivt (och asymmetriskt) att tro att ungrare lär sig kinesiska (mycket) snabbare än kineser lär sig ungerska. Kinesiska är ju liksom inte en delmängd av ungerska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
I fallet polack-engelsman, tror du förstnämnda lär sig engelska snabbare än sistnämnda lär sig polska? Tror du de lär sig språken exakt lika snabbt?
Om vi skalar bort allt historiskt och kulturellt "bagage" och utför experimentet på fullständigt avskärmade individer med allt övrigt lika? I så fall (för femtioelfte gången): Japp.
(Nu bortser jag fortfarande från att det inte finns nån universellt erkänd metod för att mäta hur snabbt man lär sig ett språk.)
En fråga till dig: Hur ser du på Dranghoffs påstående om att kinesiskans toner "jämnar ut svårigheterna" mellan ungerska och kinesiska?
För en kines (utan lingvistiskt skolning) så "finns" ju egentligen inga toner.
ma1,
ma2,
ma3 och
ma4 är ju helt enkelt helt olika ord på samma självklara sätt som
Polen,
Pålen,
pollen och
pållen är helt olika ord för en svensk som inte känner till begreppen "lång-kort vokal" eller "grav-akut ton".
Kan vi då helt "trixa bort" kinesiskans toner som en separat svårighet och välja att bara bokföra det under helt vanlig "ljud- och glosinlärning"?
I annat fall kan vi ju lika gärna hävda att svårigheterna med polskans kasus helt uppvägs av svenskan 4-värdiga distinktion "lång-kort vokal/grav-akut ton"? Hade det varit rimligt?