2015-02-25, 15:30
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Du pratar som om det vore fel att uttrycka sig så.
Fel och fel. Det är väl mest jag inte tycker det för diskussionen framåt så mycket.

Jag har hört många säga att kinesiska är svårt. Har jag motbevisat dina teorier då?
Citera
2015-02-25, 15:52
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Fel och fel. Det är väl mest jag inte tycker det för diskussionen framåt så mycket.

Jag har hört många säga att kinesiska är svårt. Har jag motbevisat dina teorier då?
Nej, eftersom kinesiska står så långt från svenska.
Citera
2015-02-25, 18:56
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Nej, eftersom kinesiska står så långt från svenska.
Ja, att "stå långt ifrån" är ju också en parameter. Men då väljer vi kinesiska och ungerska som två motpoler.

1. Ungerska och kinesiska står definitionsmässigt lika långt ifrån varandra (duh).

2. Ungerska har rik morfologi medan kinesiska är isolerande.

Då borde vi helt riskfritt kunna säga:

Ungrare lär sig kinesiska (rejält mycket) fortare än kineser lär sig ungerska.

Detta borde vara välkänt för alla och enkelt mätbart. Om inte så känns det som om hela teorin faller.
Citera
2015-02-25, 21:02
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ja, att "stå långt ifrån" är ju också en parameter. Men då väljer vi kinesiska och ungerska som två motpoler.

1. Ungerska och kinesiska står definitionsmässigt lika långt ifrån varandra (duh).

2. Ungerska har rik morfologi medan kinesiska är isolerande.

Då borde vi helt riskfritt kunna säga:

Ungrare lär sig kinesiska (rejält mycket) fortare än kineser lär sig ungerska.

Detta borde vara välkänt för alla och enkelt mätbart. Om inte så känns det som om hela teorin faller.
Jag tror att en ungrare skulle uppfatta kinesiska som enklare än en kines skulle uppfatta ungerska.
Citera
2015-02-25, 21:14
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag tror att en ungrare skulle uppfatta kinesiska som enklare än en kines skulle uppfatta ungerska.
Och även för andra än ungraren själv så skulle det vara en tydlig och uppenbar skillnad? En vuxen ungrare skulle efter två år (exempelvis) i en helt kinesiskspråkig miljö klara sig påtagligt mycket bättre än en kines skulle efter två år i en helt ungerskspråkig miljö? (Vi förutsätter då att de har ungefär samma utbildningsnivå och studievana vid starten.)

Där har vi ju åtminstone nån form av mätbar konsekvens av det du hävdar.
Citera
2015-02-25, 21:19
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Och även för andra än ungraren själv så skulle det vara en tydlig och uppenbar skillnad? En vuxen ungrare skulle efter två år (exempelvis) i en helt kinesiskspråkig miljö klara sig påtagligt mycket bättre än en kines skulle efter två år i en helt ungerskspråkig miljö? (Vi förutsätter då att de har ungefär samma utbildningsnivå och studievana vid starten.)

Jag tror det. Ungerska är ett språk där man måste kunna extremt mycket för att säga väldigt lite. Kinesiska saknar helt böjningar. Ungerska har 22 (!!!) kasus, och agglutinativ morfologi. Det är väldigt förvirrande.
Citera
2015-02-25, 21:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Men, ni lär ju aldrig kunna läsa av den.
Citera
2015-02-25, 21:29
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men, ni lär ju aldrig kunna läsa av den.
Såklart inte, men det är ju ett mycket mer konkret påstående än typ Polska är svårt eftersom en del polacker säger att det är svårt.
Citera
2015-02-25, 21:32
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ungerska har 22 (!!!) kasus, och agglutinativ morfologi. Det är väldigt förvirrande.
Ja, och ändå lär sig små barn och många förståndshandikappade sig ungerska precis lika väl och tidigt som modersmålstalare av alla andra språk. Paradoxalt ...
Citera
2015-02-25, 21:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Såklart inte, men det är ju ett mycket mer konkret påstående än typ Polska är svårt eftersom en del polacker säger att det är svårt.

Det är en mer konstruktiv hypotes, men mer blir det inte.
Citera
2015-02-25, 21:55
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ja, och ändå lär sig små barn och många förståndshandikappade sig ungerska precis lika väl och tidigt som modersmålstalare av alla andra språk. Paradoxalt ...
Det beror väl snarare på att barns hjärnor är helt nollställda.

Formrika språk är svårt för den som inte har ett formrikt språk som modersmål eller kan ett sådant sen innan. Därför har sannolikt kinesen större problem med ungerska än ungraren har med kinesiska.
Citera
2015-02-26, 03:51
Bannlyst
Citat:
Det beror väl snarare på att barns hjärnor är helt nollställda.

Formrika språk är svårt för den som inte har ett formrikt språk som modersmål eller kan ett sådant sen innan. Därför har sannolikt kinesen större problem med ungerska än ungraren har med kinesiska.

Egentligen är det så att alla hjärnor är mottagliga för alla språk men börjar "stelna" ungefär i mellersta tonåren. Det är därför man börjar lära sig engelska vid 9-10 och tyska, franska, spanska, italienska, latin och grekiska vid 13 och att man i båda fallen håller på fram till 19 med själva grunden, alltså fr o m 3 eller 4 klass t o m sista ring i gymnasiet. Sedan kan man studera de språken på universitetet resten av livet, men då beror det på att de redan sitter nästan bergfast i sina grundvalar. Kinesiska, arabiska, sanskrit och liknande skulle sitta ungefär lika bra hos ett normalt eller något över medel begåvat barn som började med språket ifråga vid 9-10 eller ännu hellre så tidigt som möjligt. John Stuart Mill började med latin som 3-åring! Italienaren Leopardi kunde väl nio språk åtminstone och hade lärt sig det mesta av dem innan han var 20 och minst hälften om inte mer hade han lärt sig runt 10 redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in