Jag tänkte i de närmaste dagarna få sett lite samurajfilmer och kom över denna japanska film från 2014 som verkar ha stor potential.
Uzumasa Limelight (2014)
Handlar om en gammal statistskådespelare (spelade av ingen mindre än Seizo Fukamoto) i Kyoto (Japans svar på Hollywood) som jobbar som en kirareyaku i samurajfilmer. En kirareyaku är då en statist som jobbar med att dö snyggt och spektakulärt i såkallade "chanbara-samurajfilmer". Däremot så beslutar sig studion för att lägga ned all produktion av samtliga samurajfilmerna så han står då utan jobb och det han vigt sitt liv för finns inte längre kvar. Skall tydligen vara en melankolisk berättelse om ett samhälle i ändring och hur äldre människor bemöter ändringarna i samhället och en helt ny generation med arbetare.
På förhand känns det riktigt bra och kan kanske bli en av 2014's bästa filmer. Så därför rekommenderar jag den även fast jag inte har sett den, kan återkomma när jag sett den också
Samt Lotso borde väl vara intresserad av denna då det dels hjälper till på din 2014-lista samt att det är en uttalad hyllning till Charlie Chaplins Limelight.
http://www.imdb.com/title/tt3290882/?ref_=fn_al_tt_1