2014-05-26, 19:31
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
It's an aquired taste... Nä men skämt åsido såg jag så långt mest pga. att jag efter ett tag började intressera mig för de könsroller som fanns inom berättelsens sfär pga att det känndes som att de de i grunden var ganska honogena kvinnotyper (om än från olika generationer) som alla tycktes ställas inför samma problem hela tiden, nämligen otroheten. Männen var naturligtvis aldrig otrogna utom i ett fall, men då hade det skett tidigare i storyn och inte under den egentliga tid som ploten utspelade sig. Det fanns även klara tendenser till matriarkalt styre inom berättelsen, förklaringen till det står förmodligen att finna i det jag tidigare skrev om målgruppen för showen.
Jag kom och tänka på det här inlägget när jag satt och tittade på "The Heirs" tidigare idag, även om du sa det ovan lite skämtsamt så tycker jag det ligger något i det. Stundtals känns koreanska serier (i alla fall de 3-4 jag sett) rätt så B, men jag gillar det... eller snarare jag har börjat gilla det. Det känns lite hemtrevligt sådär.

Har den senaste tiden sett "Boys Over Flowers" samt "City Hunter". Den förstnämnda är nog inget jag skulle rekommendera, känns ungefär som en sommarlovsmorgon-serie. Den andra kan nog rekommenderas för den som vill ha en lättsam serie med inslag av action och romantik. Men bör dock ha i åtanke att koreansk film och koreanska serier inte har så väldigt mycket gemensamt. Du har sett båda två InternationalWOT?

Tycker det har blivit märkbart lägre aktivitet i den här tråden. Någon som vet var alprazolam tagit vägen?
Citera
2014-05-26, 19:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Tycker det har blivit märkbart lägre aktivitet i den här tråden. Någon som vet var alprazolam tagit vägen?

Ja, det är väldigt synd att medlemmar har försvunnit/blivit bannade, alprazolam fick problem med polisen och har en del att stå i nu då han och hans medbrottsling riskerar fängelsestraff och psykiatrisk tvångsvård. PieterBruegel blev ju avstängd och sedan bannlyst då han dök upp under nya konton hela tiden, men vi som är kvar får lov att hålla tråden levande.
Citera
2014-05-26, 20:56
Medlem
sparvhotellets avatar
De senaste filmerna jag sett som varit lite extra bra:

Café Lumière
http://www.imdb.com/title/tt0412596/

April Story
http://www.imdb.com/title/tt0146271/

The face reader (älskar Song kang-ho)
http://www.imdb.com/title/tt3008014/

The Kirishima Thing, jättebra drama som utspelar sig på en skola. Älskade denna.
http://www.imdb.com/title/tt2142797/

A Story of Yonosuke, även denna en jättebra dramafilm, minnesvärd tyckte jag.
http://www.imdb.com/title/tt2151915/

och slutligen, The Brain Man, en thriller som jag älskade på alla sätt och vis
http://www.imdb.com/title/tt2208020/

Ett litet urplock av det jag tittat på.
Citera
2014-05-26, 22:01
Medlem
Rakiis avatar
Någon som sett någonting av Minoru Kawasaki? Tankade hem två filmer, Koara kachô och Neko Râmen Taishô varav båda verkar vara väldigt roliga och underhållande sett till handlingen som känns lite som Sabu i sina stunder.
Citera
2014-05-27, 00:50
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Kan rekommendera filmen No Mercy, riktigt riktigt bra sydkoreansk kriminalfilm (som så ofta) men go stämning och RUGGIGT spännande framåt slutet, satt som på nålar i sängen och tittade. Wow! Detta var regissören Kim Hyeong-joon's första film. Skall spana in hans andra The Scent imorgon som ser lovande ut!
Citera
2014-05-27, 08:09
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, det är väldigt synd att medlemmar har försvunnit/blivit bannade, alprazolam fick problem med polisen och har en del att stå i nu då han och hans medbrottsling riskerar fängelsestraff och psykiatrisk tvångsvård. PieterBruegel blev ju avstängd och sedan bannlyst då han dök upp under nya konton hela tiden, men vi som är kvar får lov att hålla tråden levande.
Okej, tråkigt att höra. Absolut, nu har jag tyvärr helt fastnat i serier men ska försöka att skriva när jag väl ser nått intressant.
Citera
2014-05-27, 12:10
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erection

Någon som kan rekommendera lite andra Thailändska filmer? Spelar ingen roll vilken genre det är.
Jag har en thaitjej så det har blivit några filmer men thailändare har mest påkostade historiska filmer och smått bizarra skräckfilmer.
Samt en del romantiska komedier jag inte orkar se dels för att jag inte fattar vad som är kul med thailändsk slapstick och dels för att jag har svårt att se skillnad på många thailändare.

Dock kan jag rekommendera en liten pärla "Fan Chan" (finns på PB) som är en feelgood kärlekshistoria som jag inte kan beskriva utan låta som en romantisk fåntratt.
Citera
2014-05-28, 20:14
Medlem
swehardrockers avatar
Undrar om Zhang Yiomus senaste film coming home kommer att visas på bio i Sverige? Yiomu är en av mina favvo regissörer skulle gärna vilja se en av hans filmer på bio här
Citera
2014-05-30, 14:09
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Jag kom och tänka på det här inlägget när jag satt och tittade på "The Heirs" tidigare idag, även om du sa det ovan lite skämtsamt så tycker jag det ligger något i det. Stundtals känns koreanska serier (i alla fall de 3-4 jag sett) rätt så B, men jag gillar det... eller snarare jag har börjat gilla det. Det känns lite hemtrevligt sådär.

Har den senaste tiden sett "Boys Over Flowers" samt "City Hunter". Den förstnämnda är nog inget jag skulle rekommendera, känns ungefär som en sommarlovsmorgon-serie. Den andra kan nog rekommenderas för den som vill ha en lättsam serie med inslag av action och romantik. Men bör dock ha i åtanke att koreansk film och koreanska serier inte har så väldigt mycket gemensamt. Du har sett båda två InternationalWOT?

Wow, det var sannerligen ett tag sedan man postade i tråden. Har lurkat här lite då och då men inte funnit tiden att faktiskt skriva ner särskilt mycket då jag faktiskt huvudsakligen tittat på K-drama och Anime på senare tid med en och annan koreansk eller japansk film insprängd däremellan!

Även jag har sett City hunter och började titta på Boys over flowers innan jag droppade sistnämnda (som för övrigt är baserat på en manga/anime från början) Båda två är inte serier som jag nödvändigtvis skulle kalla "bra" K-draman. Men för att titta på K drama måste man förmodligen anpassa sig ganska rejält till de förutsättningar som mediet presenterar. Deras shower lägger verkligen inte fokus på logik, originalitet eller för den delen djupa karaktärsskildringar. Jag har förmodligen sett uppemot 30 stycken dramor under åren och jag har fortfarande många gånger svårt för dem, särskilt pga. att deras produktion många gånger löper parallellt med sändningen vilket resulterar i hastigt hopkrafsad handling under senare delar, och ibland rena fula produktionsfel. Jag har exempelvis sett micboomen i toppen av skärmen på minst en serie, ett tämligen oacceptabelt misstag, även ljussättning osv är primitivt då ALLA dramor mer eller mindre alltid endast använder en allmänljussättning som lyser upp allt, vilket är det som gör att det hela alltid ser en smula B ut. Detta pga. att det är relativt enkelt och går snabbt att ställa upp och justera till.

Det är intressant att du tycks snöat in dig på Lee Min-ho, då han är med i samtliga serier du nämner, han är fantastiskt typecastad numera som den rike gentlemannen med arrogant personlighet och allmänna gary stu egenskaper (det sistnämnda går som en röd tråd genom nästintill samtliga huvudkaraktärer inom kdrama, det är helt enkelt så de stilistiska klyshorna fungerar där). Jag personligen är inget större fan av honom. City hunter är förmodligen det "bästa" han gjort och inte heller den uppskattar jag alltför mycket, The Heirs å andra är nog bland det sämsta jag sett inom K-dra,a och jag höll på att svimma pga. överbelastning av idiotinivåerna i den serien när man exempelvis försökte sälja till tittare att det exempelvis är ett kärleksbevis att spionera på din kvinna genom övervakningskameror som du kopplat till din sovrumstv. Eller för den delen det för K-dramor karaktäriska balladbroodandet som jag gillar att kalla det, där man låter huvudpersonen gå runt i sin omgivning och se lite småplågad ut i några minuter, akopanjerat av taskiga och generiska koreanska kärleksballader. Än idag skulle jag förmodligen inte kunna redogöra för vad den serien faktiskt handlade om ens med en kniv mot strupen.

Det räcker med att du ser ett par serier för att du ska börja känna igen de flesta troper och karaktärsarketyper man använder sig av i showerna, såväl som den piedesalställning "first love" begreppet har inom genren.

Jag rekommenderar kort shower som IRIS (håll dig borta från 2an för guds skull dock), Athena:godess of war, the greatest love, The fugitive: plan B, Reply 1997, Two Weeks, Shining inheritance (för utbildning i Candid Girl fenomenet), Secret (ifall du uppskattar shining inheritance), Giant.

För närvarande tittar jag på 2 serier, Doctor Stranger och You're all surrounded. Doctor stranger är det första försöket jag faktiskt ger den i korea oerhört populära sjukhusgenren. Det sänds ständigt i vart fall en show vars setting är ett sjukhus. Serien ifråga är inte särledes strömlinjeformad utan är ett clusterfuck av olika genrer och det är en massa konstiga mysterium och konspirationer som man inte får reda på något av som tittare mer än att de finns. Själva doktorsverksamheten har i showen ungefär samma förhållande med verkligheten som astronomi och astrologi har med varandra. Dvs, det ena är fullständigt påhittat och det andra är vetenskapligt etablerat, det enda de har gemensamt är sina snarlika namn. You're all surrounded har en fantastisk cast där de tre huvudsakliga huvudrollsinnehavarna alla har bevisat sig i tidiga dramor jag sett (alla är med i någon av serierna jag rekommenderade lite kort) och handlingen är mer strömlinjeformad. Det är en helt ok polisserie.

Båda dessa serierna anser jag är relativt sevärda. Doctor stranger misstänker jag dock är en vågdelare och ifall du beslutar för att ge den en chans bör du nog försöka se i vart fall 6 avsnitt eller något. You're all surrounded kan du bilda dig en uppfattning om direkt dock.

Jag kan skriva separat om de shower jag rekommenderade tidigare per förfrågan. Men då jag känner att detta inlägget börjar bli lite väl långt och kanske inte lika utstuderat inom många delar som jag hade velat så väljer jag nog att avsluta det här. Jag känner att jag försökt täcka in lite väl stora delar av K-drama sfären inom alltför lite utrymme.
Citera
2014-05-31, 16:38
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Även jag har sett City hunter och började titta på Boys over flowers innan jag droppade sistnämnda (som för övrigt är baserat på en manga/anime från början) Båda två är inte serier som jag nödvändigtvis skulle kalla "bra" K-draman. Men för att titta på K drama måste man förmodligen anpassa sig ganska rejält till de förutsättningar som mediet presenterar. Deras shower lägger verkligen inte fokus på logik, originalitet eller för den delen djupa karaktärsskildringar. Jag har förmodligen sett uppemot 30 stycken dramor under åren och jag har fortfarande många gånger svårt för dem, särskilt pga. att deras produktion många gånger löper parallellt med sändningen vilket resulterar i hastigt hopkrafsad handling under senare delar, och ibland rena fula produktionsfel. Jag har exempelvis sett micboomen i toppen av skärmen på minst en serie, ett tämligen oacceptabelt misstag, även ljussättning osv är primitivt då ALLA dramor mer eller mindre alltid endast använder en allmänljussättning som lyser upp allt, vilket är det som gör att det hela alltid ser en smula B ut. Detta pga. att det är relativt enkelt och går snabbt att ställa upp och justera till.

Det är intressant att du tycks snöat in dig på Lee Min-ho, då han är med i samtliga serier du nämner, han är fantastiskt typecastad numera som den rike gentlemannen med arrogant personlighet och allmänna gary stu egenskaper (det sistnämnda går som en röd tråd genom nästintill samtliga huvudkaraktärer inom kdrama, det är helt enkelt så de stilistiska klyshorna fungerar där). Jag personligen är inget större fan av honom. City hunter är förmodligen det "bästa" han gjort och inte heller den uppskattar jag alltför mycket, The Heirs å andra är nog bland det sämsta jag sett inom K-dra,a och jag höll på att svimma pga. överbelastning av idiotinivåerna i den serien när man exempelvis försökte sälja till tittare att det exempelvis är ett kärleksbevis att spionera på din kvinna genom övervakningskameror som du kopplat till din sovrumstv. Eller för den delen det för K-dramor karaktäriska balladbroodandet som jag gillar att kalla det, där man låter huvudpersonen gå runt i sin omgivning och se lite småplågad ut i några minuter, akopanjerat av taskiga och generiska koreanska kärleksballader. Än idag skulle jag förmodligen inte kunna redogöra för vad den serien faktiskt handlade om ens med en kniv mot strupen.

Det räcker med att du ser ett par serier för att du ska börja känna igen de flesta troper och karaktärsarketyper man använder sig av i showerna, såväl som den piedesalställning "first love" begreppet har inom genren.

Jag har mer eller mindre gett upp på Padam padam (som jag nämnt ett par gånger tidigare), jag fixar helt enkelt inte den överdrivet melodramatiska produktionen med långa inzoomande tagningar på gråtande personer. Att jag inte direkt gillar någon av karaktärerna hjälper inte. Så jag försökte hitta en serie som tog sig själv på lite mindre allvar (Boys over Flowers) istället. Serien är ju egentligen inte bra, klyschorna hopar sig verkligen, men trots det finner jag den mer njutbar att titta på. City Hunter är nog den jag gillat bäst än så länge, även om den är aningen mer seriös än de två andra serierna. Tycker även Min-ho funkat bäst i den här serien. Slutligen The Heirs, nu ser jag hellre på The Heirs än på Padam padam, men den är ju verkligen inte bra, i alla fall inte om jag bedömer den som jag bedömer filmer. Att den känns så B är (förutom klyschor, manus osv) något som jag tidigare har kopplat till en framerate skild från 24, men det är nog minst lika mycket, som du nämner, ljussättningens förtjänst. Inomhusscenererna är inte roliga. Jag avbröt till exempel A Gentleman's Dignity bara efter några minuter på grund av det här (kanske var förhastat?). Roligt det du skriver om "balladbroodande", har märkt av det väldigt mycket i The Heirs. De "lyckliga" scenerna får också sin beskärda del av ballader ("Love is the moment~"...). Det är nästan mest roligt att observera kan jag tycka.

Citat:
Jag rekommenderar kort shower som IRIS (håll dig borta från 2an för guds skull dock), Athena:godess of war, the greatest love, The fugitive: plan B, Reply 1997, Two Weeks, Shining inheritance (för utbildning i Candid Girl fenomenet), Secret (ifall du uppskattar shining inheritance), Giant.

För närvarande tittar jag på 2 serier, Doctor Stranger och You're all surrounded. Doctor stranger är det första försöket jag faktiskt ger den i korea oerhört populära sjukhusgenren. Det sänds ständigt i vart fall en show vars setting är ett sjukhus. Serien ifråga är inte särledes strömlinjeformad utan är ett clusterfuck av olika genrer och det är en massa konstiga mysterium och konspirationer som man inte får reda på något av som tittare mer än att de finns. Själva doktorsverksamheten har i showen ungefär samma förhållande med verkligheten som astronomi och astrologi har med varandra. Dvs, det ena är fullständigt påhittat och det andra är vetenskapligt etablerat, det enda de har gemensamt är sina snarlika namn. You're all surrounded har en fantastisk cast där de tre huvudsakliga huvudrollsinnehavarna alla har bevisat sig i tidiga dramor jag sett (alla är med i någon av serierna jag rekommenderade lite kort) och handlingen är mer strömlinjeformad. Det är en helt ok polisserie.

Båda dessa serierna anser jag är relativt sevärda. Doctor stranger misstänker jag dock är en vågdelare och ifall du beslutar för att ge den en chans bör du nog försöka se i vart fall 6 avsnitt eller något. You're all surrounded kan du bilda dig en uppfattning om direkt dock.

Jag har tänkt lite på vad jag ska se härnäst. Kommer bryta min Min-ho-svit nu tror jag men i och med att jag gillade City Hunter kanske IRIS eller Athena:godess of war? Tror inte jag känner för en sjukhusserie just nu, You're all surrounded ska jag dock ge en chans.

Som vanligt, tack för ett utförligt svar!
Senast redigerad av hetfield 2014-05-31 kl. 16:40.
Citera
2014-05-31, 17:43
Medlem
InternationalWOTs avatar
den inställning jag känner att man måste ha när man ska titta på K-draman är att du helt enkelt stänger av hjärnan större delen av tiden. Börjar du rota i logik och storymässiga sannolikheter kommer du som tittaren snabbt att stänga av avsnitten i ren frustration. Doctor stranger fungerar ungefär så för mig, huvudpersonen är ju för höge bövelen en "genious doctor" som är så bra att han kan skära upp bröstet på en patient utan att det blöder "för att han gör snittet "mellan kroppens symetriska halvor" och han diagnostiserar patienter genom att lägga handen på dem och blunda...

För mig fungerar det många gånger dåligt att titta på en serie som tar sig själv på alltför stort allvar. The heirs samt a gentlemans dignity är båda skrivna av samma manusförfattare, jag har sett båda två samt secret garden. Även On air samt the city hall har jag börjat se på, men de två sistnämnda har droppats sedan. Det värsta är att jag inte ens är särskilt glad för manusförfattaren ifråga men hon lyckas ständigt få jobba med de största och bästa namnen inom koreansk nöjesindustri så jag ser showerna ändå. Även om jag i fallet the heirs endast ville se hur uruselt hon kunde skriva ihop eländet. Hennes genomgående teman är för det mesta någon typ av kärleksbetingad ångest och opposites attracts. Hennes kvinnliga leads är alltid någon typ av fattig everyday girl som träffar den framgångsrike, arrogante samt kalla mannen. Och genom sin "kvinnlighet" så tinar hon upp mannens avskärmade hjärta. Med andra ord, kanske inte teman som den genomsnittlige svenske tittaren klassificerar som alltför bra.

IRIS gillar jag väldigt mycket, det är ganska mycket "stil" även i den serien och en av mina favoritskådespelerskor från sydkorea är second lead i serien ifråga; den kriminellt underskattade Kim So-yeon. förhållandemässigt är den relativt klyshig och de senare delarna domineras av tråkiga flashbacks till tidigare delar av serien. The fugitive som jag nämnde i förra inlägget är en renodlat actionkomedi med Rain i huvudrollen, och för den delen även i högform. Se gärna Athena efter IRIS, det är visserligen ingen större deal men i vart fall i början av serien vill jag minnas att det finns små referenser till IRIS (nu är det visserligen ett antal år sedan jag såg den så kan ha fel). Även Two Weeks är relativt bra, även om den har en oerhört framtvingad kärlekshistoria som jag valde att helt enkelt ignorera.

Kan nämna att även jag droppade padam padam efter halva tiden då jag inte fann den intressant eller underhållande nog. Jag avskyr melodramserier och jag förstår mig inte riktigt på vitsen med att investera 16 h + i en TV-show som bara slutar i ångest, död och tragedi.

På det stora hela antar jag att man lär sig så småningom vad man bör och inte bör titta på. Det räcker många gånger att se till castade skådisar, manusförfattare och dennes tidigare produktioner och även synopser ger ganska mycket. När man sedermera sett de två första avsnitten kan man många gånger även förutse större delen av showens inledande storyark då K-dramor är oerhört statiska i användandet av sina klyshor och invanda mönster. Det har nästintill aldrig hänt att jag faktiskt sett en serie verkligen gå utanför genrens satta mönster och faktiskt ifrågasätta de inofficella regelverk som tycks råda. Kan för övrigt droppa även andra mindre bra serier till dig...
Citera
2014-05-31, 20:44
Medlem
hetfields avatar
Citat:
den inställning jag känner att man måste ha när man ska titta på K-draman är att du helt enkelt stänger av hjärnan större delen av tiden. Börjar du rota i logik och storymässiga sannolikheter kommer du som tittaren snabbt att stänga av avsnitten i ren frustration. Doctor stranger fungerar ungefär så för mig, huvudpersonen är ju för höge bövelen en "genious doctor" som är så bra att han kan skära upp bröstet på en patient utan att det blöder "för att han gör snittet "mellan kroppens symetriska halvor" och han diagnostiserar patienter genom att lägga handen på dem och blunda...
Men då spikar jag IRIS då! Kim So-yeon har jag för övrigt inte sett något med så det blir spännande. Bra att du tog upp Secret Garden också, den har jag fått rekommenderad av flera (av dig tidgare också) så den måste jag också få in nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in