2015-02-25, 20:50
Medlem
Med tanke på det rådande ränteläget så kan börsens värdering sägas vara mer eller mindre korrekt. Räntan är negativ. Negativ! Bara detta skulle kunna motivera dagens börsvärdering. Börsen har PE 17 ungefär, inte snordyrt direkt. PE 25 då börjar vi snacka.. visst det är dyrt, börsen har öppnat extremt starkt 2015. Tippat på att vi får en uppgång på runt 22% för helår 2015. Men visst får vi en sättning likt den i oktober så vet man aldrig vad som händer.

Ingen vet hur börsen kommer gå. Men det kanske också är det som är charmen med börsen.
Börjar också bli lite smått orolig över värderingen, men är ganska komfortabel med de innehav jag har.

Tror börsen går ned (rejält) i samband med när räntan återigen blir positiv.
Citera
2015-02-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parazoa
Börsen har PE 17 ungefär, inte snordyrt direkt.

Var hämtar du info om börsens löpande p/e?
Citera
2015-02-25, 22:12
Medlem
HerrLustgass avatar
Eftersom det blev mycket prat om mitt ordval av bubbla efter mitt inlägg där jag berättade att jag sålt av hela mitt innehav idag så ska jag berätta närmare hur jag resonerar.

Börsen ligger alltid ett steg före en konjunktur. Det som har varit har varit. Det som händer framåt är det intressanta.
Så vad händer framåt? Kommer vi t ex ligga på en minusränta i all oändlighet? Att vi har en omvärld som är i mer kaos än någonsin, tror vi det kan eskalera ytterligare framöver? Frågetecken som dessa är ganska lätta att rada upp, i mängder.

Exemplet med räntan; När vi börjar prata om att räntan ska upp igen. Tillbaka mot historiskt normala nivåer. Vad händer då?
Kommer den diskussionen komma runt knuten?

Bara exempel på vad jag tror komma skall.

Vad som då skett är att börsen dopats med mycket likvider och hög riskaptit. Det kan avta tvärt. Smälla.
Så som det ofta gör när något onormalt sker. Och just nu sker en hel del onormalt.

Som vanligt sitter ingen på facit. Om ett år kan vi se vem som fick rätt!
Citera
2015-02-25, 22:49
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLustgas
Eftersom det blev mycket prat om mitt ordval av bubbla efter mitt inlägg där jag berättade att jag sålt av hela mitt innehav idag så ska jag berätta närmare hur jag resonerar.

Börsen ligger alltid ett steg före en konjunktur. Det som har varit har varit. Det som händer framåt är det intressanta.
Så vad händer framåt? Kommer vi t ex ligga på en minusränta i all oändlighet? Att vi har en omvärld som är i mer kaos än någonsin, tror vi det kan eskalera ytterligare framöver? Frågetecken som dessa är ganska lätta att rada upp, i mängder.

Exemplet med räntan; När vi börjar prata om att räntan ska upp igen. Tillbaka mot historiskt normala nivåer. Vad händer då?
Kommer den diskussionen komma runt knuten?

Bara exempel på vad jag tror komma skall.

Vad som då skett är att börsen dopats med mycket likvider och hög riskaptit. Det kan avta tvärt. Smälla.
Så som det ofta gör när något onormalt sker. Och just nu sker en hel del onormalt.

Som vanligt sitter ingen på facit. Om ett år kan vi se vem som fick rätt!

Vad finns det som talar för att räntan ska upp det närmaste året? Verkar snarare så att räntan fortsätter nedåt i dagsläget, vi har ju låg inflation trots räntesänkningen och mr styrränta flaggade att han inte är rädd för att sänka mer.
Citera
2015-02-25, 23:00
Bannlyst
Vi har en kreditbubbla. Det leder till uppblåsta tillgångspriser. Det skapas regelbundet olika bubblor för att judarna ska tjäna pengar. Det blir väldigt intressant att se vad som kommer att hända när kreditbubblan spricker. Världskrig?
Citera
2015-02-26, 00:41
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Ja, men då pratar vi bolag som sköt iväg till helt orimliga PE utan intjäningsförmåga. Jag kan inte se att börsens höga värde idag beror på någon bubbla. Hög/rättvis värdering: ja. Bubbla: nej.

Det är stor skillnad på rättvis och hög värdering. Den andra är betydligt mer säker än den första i dag. Jag vill inte gärna paya mycket mer än 10 gånger vinsten, sedan får det vara.
Citera
2015-02-26, 06:41
Medlem
HerrLustgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croissanten
Vad finns det som talar för att räntan ska upp det närmaste året? Verkar snarare så att räntan fortsätter nedåt i dagsläget, vi har ju låg inflation trots räntesänkningen och mr styrränta flaggade att han inte är rädd för att sänka mer.

Jag skrev inte att den ska upp närmsta året. Jag skrev att börsen alltid ligger före sin tid. Diskussionen om att vi ska tillbaka till normala nivåer, tror jag kommer komma igång inom ett år. När vi börjar se det framför oss inser vi att den doping som just nu förekommer förr eller senare kommer ta slut. Sådant reagerar marknaden på.
Det är som sagt bara en av kanske 10 varningslampor som just nu blinkar. Att det blir just den som löser ut är inte alls säkert. Det är dock ett tydligt exempel då det just nu är så pass aktuellt.
Citera
2015-02-26, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLustgas
Jag skrev inte att den ska upp närmsta året. Jag skrev att börsen alltid ligger före sin tid. Diskussionen om att vi ska tillbaka till normala nivåer, tror jag kommer komma igång inom ett år. När vi börjar se det framför oss inser vi att den doping som just nu förekommer förr eller senare kommer ta slut. Sådant reagerar marknaden på.
Det är som sagt bara en av kanske 10 varningslampor som just nu blinkar. Att det blir just den som löser ut är inte alls säkert. Det är dock ett tydligt exempel då det just nu är så pass aktuellt.

Förklara gärna vad en normal nivå är, i explicita siffror.
Citera
2015-02-26, 09:38
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Excalibur är en lågriskfond jag hört gott om, värt att kika på

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Bara ge tre alternativ istället för ett. Ändra till maxtiden eftersom det känns mindre relevant vad som har hänt ur ett kortare perspektiv.
Tack, båda två! Lustigt nog hade jag kollat in framför allt Brummer 2XL och Excalibur som eventuella kompletteringar till portföljen.

Excalibur har inte haft ett enda minusår sedan den startades 2001 och varken Brummer Multi-Strategy 2XL eller Brummer Multi-Strategy fallit i värde under någon enskild treårsperiod sedan de drog i gång. Känns som trygg historik att luta sig mot om man slantar in 50% av totalen verkar bra för att få ned risken i helhetsbilden.
Senast redigerad av Deathhippie 2015-02-26 kl. 09:47.
Citera
2015-02-26, 09:43
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Måste vara det sämsta argumentet någonsin. Inget fel på Avanza Zero men vad vill du uppnå med din portfölj? Just nu följer du till 70% SIX30RX.
Haha, ja... att fonden är gratis är kanske mer ett psykologiskt argument än ett pragmatiskt sådant. Om Avanza Zero och en fond (med liknande riskprofil) med ett arvode presterar precis likadant efter avkastning känns det helt enkelt trist att man har givit bort stålar till någon som inte gör ett tillräckligt bra jobb för att motivera pengarna, trots att jag får ut samma till mig själv.

Syftet med portföljen: någonstans att parkera pengar jag inte behöver på allt mellan 6 månader och fram tills någon ärver dem. Jag har inget uttalat syfte i stil med "de ska växa med X procent på X år".

Dålig spridning: Ja, jag är medveten om detta. Det är också därför jag klargör att jag är nybörjare och är inne i den här tråden och ber om förslag på kompletteringar
Citera
2015-02-26, 17:44
Medlem
HerrLustgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Förklara gärna vad en normal nivå är, i explicita siffror.

Här har du ett diagram på utveckling senaste 10 åren:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Styrrantan/?from1554=1994&to1554=2015
Citera
2015-02-26, 17:57
Medlem
Hej! Nu har jag oxå.börjar handla med aktier och fonder va tycker ni om detta?
Aktier
Africa oil
Cloetta b
Fortum oyj
Kesko oyj b
Medica clinical nord holding
Nordic service partners holdings
Seamless distribution
Technopolis oyi
Thin film electronics
Fonder
Carnegie global healthcare