2017-01-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag hade i så fall vid uppgång kastat ut både Investor, H&M och Castellum, och vid större nedgång plockat in Homemaid, B3IT, Coor och någon nischbank.

Intressant. Motiveringar? H&M har ju förstås sitt frågetecken nu förstås. Men Castellum?
Citera
2017-01-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Sitter och filar på min lilla portfölj, funderar på att addera 1-2 företag till.
Jag siktar på att bygga en utdelningsportfölj.

Nuvarande:

Investor B 32%
HM B 23%
Castellum 23%
Kindred Group 16%
Starbreeze 6%

Plocka in Industrivärlden så blir det toppen på tid
Citera
2017-01-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qeadzc
Rensat upp lite i portföljen och ökat en del i H&M, Handelsbanken. Har även plockat in Novo efter rapporten.

Investor - 24%
H&M - 17%
Castellum - 14%
Handelsbanken - 12%
Novo Nordisk - 9%
Nobina - 7%
Industrivärlden - 7%

Kurs utveckling i år: 6.39%

*Autoliv börjar bli intressant, börjar ligga bra till på bevakningslistan.

Lite sent, men här är ser portföljen ut inför 2017.

25% Investor
14% H&M
14% Castellum
11% Handelsbanken
9% Industrivärlden
9% Novo Nordisk

5% Nobina
4,5% Dometic Group
4,5% Paradox Interactive

Utveckling 2016: 10.5%
Index 2016: 9.41%

Helt nöjd över 2016, har lärt mig väldigt mycket under året och ser fram emot 2017.

Tyvärr så gick Autoliv inte ner till priset jag önskade innan de stack iväg igen.

Hoppas på att H&M trycks ner ytterligare så man får fylla på, utöver det ser det rätt dyrt ut. Men slänger in en bubblare man bör kolla lite på: Stille.
Citera
2017-01-06, 20:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanchenjunga
Intressant. Motiveringar? H&M har ju förstås sitt frågetecken nu förstås. Men Castellum?
Fastighetsbolagen har, som så många analytiker/tyckare uttryckt det i diverse medier, sin bästa tid just nu. Castellum kommer nog fortsätta tjäna pengar men förutsättningarna har peakat, och då blir dom och en del andra fastighetsbolag mer som ICA och Axfood, kuponger med 4%ish utdelning eller nåt sånt, ingen utdelningstillväxt alltså. Ska du ha en utdelningsportfölj så bör det vara bolag med hög utdelning OCH utdelningstillväxt.
Citera
2017-01-06, 23:22
Medlem
Just nu sitter jag på följande inför 2017 (inte förändrats de senaste dagarna :) )

Aktier:
Kindred: 36%
Probi: 14%
Africa Oil: 9%

Valutor:
Forex: 9%

Övrigt:
Kontanter: 32%

Lite väl tung i Kindred, men får se hur det går och vad man hittar på i år.
Citera
2017-01-07, 03:10
Medlem
trattfans avatar
Skall försöka spara ihop lite till sommaren, har jag på visakortet så är jag sämst och lär spendera det ändå. Så tänkte ha de på avanza.

Känns dock dumt att ha det liggandes på avanzakontot så tänkte köpa något. Aktier känns lite onödigt när det handlar om 6 månader. Är bästa alternativet att köra på Spiltan Räntefond? Eller vad tycker ni?
Citera
2017-01-07, 10:02
Medlem
Citat:
Skall försöka spara ihop lite till sommaren, har jag på visakortet så är jag sämst och lär spendera det ändå. Så tänkte ha de på avanza.

Känns dock dumt att ha det liggandes på avanzakontot så tänkte köpa något. Aktier känns lite onödigt när det handlar om 6 månader. Är bästa alternativet att köra på Spiltan Räntefond? Eller vad tycker ni?

Om du vet att du behöver alla dina pengar om 6 månader blir tipset att inte investera alls tycker jag.
Citera
2017-01-07, 11:08
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:

sparkonto
Citera
2017-01-07, 16:50
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onetime4yourmind
Om du vet att du behöver alla dina pengar om 6 månader blir tipset att inte investera alls tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
sparkonto

Jo, men har jag det på kontot så kommer jag vara sämst. Det är så bara. Tyvärr.
Finns det inte något på avanza man kan handla i som i princip är riskfritt? Jag är alltså inte ute efter att få någon avkastning under dessa 6 månader, utan har jag gått -0.01% i sommar så är det superfine.

Vill bara ha de låst och svåra att komma åt.
Citera
2017-01-07, 17:10
Medlem
Citat:
Finns det inte något på avanza man kan handla i som i princip är riskfritt? Jag är alltså inte ute efter att få någon avkastning under dessa 6 månader, utan har jag gått -0.01% i sommar så är det superfine.

Statsobligationer är så nära riskfritt man kan komma, alla andra värdepapper innebär en risk. Annars skulle föreslå en spade, ett kassaskåp och en tågbiljett upp till valfri skog i Norrland, blir inte så dyrt och där kan du inte röra pengarna.
Citera
2017-01-07, 17:31
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:

Du kan ju ta ett sparkonto med inlåsning där du kan ta ut först efter X månader.
Citera
2017-01-07, 17:33
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodsters
Statsobligationer är så nära riskfritt man kan komma, alla andra värdepapper innebär en risk. Annars skulle föreslå en spade, ett kassaskåp och en tågbiljett upp till valfri skog i Norrland, blir inte så dyrt och där kan du inte röra pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Du kan ju ta ett sparkonto med inlåsning där du kan ta ut först efter X månader.

Haha, men hur är det med Spiltan Räntefond.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/94867/spiltan-rantefond-sverige

Ni tror inte att låsa pengarna där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in